آیا شیردهی مادر به کودک در بروز اگزما نقش دارد؟ و یا غذاهای جامد در بروز این عارضه پوستی موثر هستند؟ تغذیه از شیر مادر از حساسیت سیستم ایمنی کودک می کاهد. این اثر شیر مادر در پیشگیری از اگزما در نوزادان موثر است. وجود برخی مواد غذایی در رژیم غذایی مادر شیرده ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند اگزما در کودک شود. بهتر است والدین که کودک مبتلا به اگزما دارند در یک مقطع زمانی یک نوع غذا به کودک بدهند تا بتوانند عامل بروز اگزما در نوزاد را شناسایی کنند.

 

دروانا:

 اگزما در کودکان

زمانی که کودک شما به اگزما مبتلا است شما ممکن است از این که راش های خارش دار با نوع تغذیه شما مرتبط باشند، نگران باشید. آیا شیردهی مادر به کودک در بروز اگزما نقش دارد؟ و یا غذاهای جامد در بروز این عارضه پوستی موثر هستند؟

در نظر داشتن برخی نکات ساده شما را در محافظت از کودک خود در برابر اگزما و سایر واکنش های آلرژیک یاری می دهد.

شیر مادر یا شیر خشک؟

تغذیه نوزاد با شیر مادر همیشه گزینه بهتری است. شیر مادر تعادل مناسبی را از چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی در اختیار کودک شما قرار می دهد. تغذیه از شیر مادر همچنین تاثیر مثبتی بر روی رشد سیستم ایمنی کودک دارد.

متخصصین اطفال معتقدند که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بخشی از سیستم ایمنی مادر را دریافت می کنند بنابراین ایمنی بدن آن ها تقویت می گردد.

تغذیه از شیر مادر همچنین از حساسیت سیستم ایمنی کودک می کاهد. این اثر شیر مادر در پیشگیری از اگزما در نوزادان موثر است؛ زیرا اگزما در اثر فعالیت بیش از حد خطوط ایمنی بدن ایجاد می شود.

آیا رژیم غذایی مادر شیرده ابتلا به اگزما در کودک او را تحت تاثیر قرار می دهد؟

وجود برخی مواد غذایی در رژیم غذایی مادر شیرده ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند اگزما در کودک شود. اگر شما به کودک خود شیر می دهید باید از مصرف برخی خوراکی ها که محرک سیستم ایمنی و در نتیجه بروز ایجاد مشکلاتی همچون اگزما در کودکان هستند خودداری کنید. این خوراکی ها عبارتند از:

  • شیر گاو
  • بادام زمینی
  • صدف
  • مغزیجات

علائمی که کودک در واکنش به مواد غذایی که شما مصرف می کنید نشان می دهد شامل راش قرمز خارش دار بروی قفسه سینه و گونه ها و کهیر هستند. در صورتی که متوجه این علائم در کودک شدید از خوردن هر چیزی که ممکن است عامل بروز واکنش های حساسیتی باشد برای مدت دو هفته بپرهیزید. در صورتی که با این کار راش های پوستی برطرف شدند، می توانید خوراکی ها را دوباره به رژیم غذایی خود بازگردانید.

در مورد زمان مناسب برای بازگرداندن خوراکی های حساسیت زا به رژیم غذایی خود، با متخصص اطفال مشورت کنید.

چه نوع شیر خشکی برای تغذیه نوزاد با شیشه شیر مناسب است؟

متخصصین اطفال معتقدند که تمام نوزادان باید از شیر خشک های با پایه شیری استفاده کنند. اگر نوزاد دچار اگزمای شدید شد و این عارضه پوستی برای او مشکل ساز شد، در این صورت از شیر خشک تولید شده با پروتئین های هیدرولیز شده برای تغذیه نوزاد استفاده می شود.

پروتئین های هیدرولیز شده بدین معنی است که پروتئین های موجود در شیر شکسته می شوند بنابراین احتمال بروز واکنش آلرژیک ناشی از آن ها کاهش می یابد.

چه زمان باید از غذاهای جامد در رژیم غذایی نوزاد استفاده کرد؟

متخصصین اطفال معتقدند سن بین 4-6 ماهگی زمان مناسبی برای شروع غذاهای جامد در رژیم غذایی کودک است. در مورد بهترین سن دریافت غذاهای جامد برای کودک خود، با متخصص اطفال مشورت کنید.

چه غذاهایی باید در ابتدا به کودک داده شوند؟

بسیاری از والدین دادن غذای جامد به کودک را با برنج یا غلات غنی شده با آهن آغاز می کنند و سپس میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی کودک جای می دهند. با این حال، بهتر است مصرف میوه ها و سبزیجات را به شکل پوره آغاز کنید.

توصیه برای والدین که کودک مبتلا به اگزما دارند این است که در یک مقطع زمانی یک نوع غذا به کودک بدهند تا بتوانند عامل بروز اگزما در نوزاد را شناسایی کنند. بهتر است غذای مورد نظر را به مدت 4-5 روز به کودک بدهید و سپس از غذای دیگری برای تغذیه کودک استفاده کنید.

بعد از مصرف هر کدام از غذاها در این بازه زمانی، علائم آلرژی را در کودک بررسی کنید. این علائم شامل:

  • اسهال که در برخی موارد با خون همراه است.
  • کهیر
  • راش پوستی
  • ورم لب ها یا زبان
  • استفراغ

در صورت مشاهده این علائم، فورا به متخصص اطفال مراجعه کنید.

چه زمان کودک می تواند از شیر گاو استفاده کند؟

در نزدیکی سن یک سالگی کودک می تواند شیر گاو بنوشد. اگر بعد از مصرف شیر گاو توسط کودک متوجه علائمی از مشکلات پوستی شدید با متخصص اطفال در مورد تغییر شیر مصرفی به شیر سویا، مشورت کنید.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

 
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه