حساسیت به شیر گاو در کودکان زمانی اتفاق می افتد که کودک به پروتئین موجود در شیر حساسیت داشته و علائم آلرژیک را ظاهر کند. این علائم که ممکن است به صورت آنی یا چند ساعت بعد از مصرف شیر گاو ظاهر شوند با عدم مصرف شیر گاه قابل کنترل هستند. در ادامه علائم حساسیت به شیر گاو در کودکان و راه های درمان آن بررسی می شود.

دروانا:

اگر کودک شما به شیر گاو واکنش نشان می دهد، در مورد نگرانی های خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک علائم کودک را بررسی کرده و احتمال وجود حساسیت به شیر گاو در کودکان و یا شکل دیگر را تعیین می کند. قبل از حذف شیر گاو از رژیم غذایی کودک، از وجود حساسیت به شیر گاو در کودکان اطمینان حاصل کنید

حساسیت به شیر گاو در کودکان

حساسیت به شیر گاو در کودکان و یا حساسیت به پروتئین شیر گاو یکی از شایع ترین آلرژی ها در دوران کودکی است. حساسیت به شیر گاو در کودکان در حدود 2 تا 7.5 درصد از کودکان زیر یک سال را درگیر می کند؛ در حالی که حساسیت به شیر گاو در کودکان در بیشتر موارد تا سن پنج سالگی برطرف می شود.

حساسیت به شیر گاو در کودکان عموما زمانی اتفاق می افتد که شیر گاو برای اولین بار به رژیم غذایی کودک (در شیر خشک یا زمانی که کودک خوردن غذاهای جامد را آغاز می کند) اضافه می شود.

در موارد بسیار نادر، حساسیت به شیر گاو کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ زیرا مصرف شیر گاو توسط مادر ممکن است از طریق شیر او به نوزاد منتقل شده و موجب بروز حساسیت به شیر گاو در کودکان شود.

انواع حساسیت به شیر گاو در کودکان شامل موارد زیر است:

  • حساسیت به شیر گاو آنی. این نوعی از حساسیت به شیر گاو در کودکان است که علائم عموما ظرف چند دقیقه بعد از خوردن شیر گاو بروز می کنند.
  • حساسیت به شیر گاو تاخیری. در این نوع از حساسیت به شیر گاو در کودکان، علائم چند ساعت و یا حتی چند روز بعد از مصرف شیر گاو ظاهر می شوند.

علائم حساسیت به شیر گاو در کودکان

حساسیت به شیر گاو در کودکان علائم گوناگونی را موجب می گردد که عبارتند از:

  • واکنش های پوستی. از جمله این واکنش ها به دنبال حساسیت به شیر گاو در کودکان راش قرمز و خارش دار، تورم لب ها، صورت و اطراف چشم ها هستند.
  • مشکلات گوارشی. از جمله این مشکلات به دنبال حساسیت به شیر گاو در کودکان درد معده، استفراغ، کولیک، اسهال یا یبوست و دفع خون همراه مدفوع می باشند.
  • علائم شبه تب یونجه. علائمی چون آبریزش یا احتقان بینی نیز ممکن است در حساسیت به شیر گاو در کودکان بروز کند.
  • اگزما. عارضه پوستی که به دنبال حساسیت به شیر گاو در کودکان ظاهر می شود.

در مواردی حساسیت به شیر گاو در کودکان می تواند موجب علائم آلرژیک شدید شود که به طور ناگهانی ایجاد می شود این علائم شامل تورم دهان یا گلو، خس خس کردن، سرفه، تنگی نفس، به سختی نفس کشیدن از راه بینی می باشند. در صورت بروز یک واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی (یک وضعیت پزشکی اورژانسی) سریعا به مراقبت های اورژانس مراجعه نمایید.

درمان حساسیت به شیر گاو در کودکان

اگر حساسیت به شیر گاو در کودک تشخیص داده شود، پزشک توصیه های لازم برای کنترل این نوع آلرژی را ارائه می دهد. کودک همچنین ممکن است به یک پزشک متخصص تغذیه نیز ارجاع داده شود.

درمان حساسیت به شیر گاو در کودکان شامل حذف شیر گاو از رژیم غذایی کودک برای یک بازه زمانی است. اگر کودک شما از شیر خشک تغذیه می کند، پزشک ممکن است نوع خاصی از شیر خشک را برای کنترل حساسیت به شیر گاو در کودکان تجویز کند.

از دادن هر نوع شیر به کودک بدون توصیه متخصص اطفال بپرهیزید. اگر کودک شما تنها از شیر مادر تغذیه می کند برای درمان حساسیت به شیر گاو از دادن فرآورده های تولید شده از شیر گاو به کودک بپرهیزید. برای بررسی رفع حساسیت به شیر گاو در کودکان، کودک باید هر 6 تا 12 ماه یکبار توسط متخصص اطفال معاینه شود.

پزشک ممکن است تزریق کننده اتوماتیک اپی نفرین را برای درمان حساسیت به شیر گاو در کودکان در موارد اورژانسی توصیه کند. تزریق کننده اتوماتیک اپی نفرین یک داروی نسخه ای است که در یک ظرف کوچک و قابل حمل قرار گرفته است؛ پزشک در مورد نحوه استفاده از این تزریق کننده برای درمان حساسیت به شیر گاو در کودکان شما را راهنمایی می کند. تزریق این دارو به کودکان بزرگ آموزش داده می شود. اگر کودک شما دچار علائم آلرژیک شدید شد مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس، سریعا از یک تزریق کننده اتوماتیک اپی نفرین استفاده کنید.

دکتر علی فرجی

دکتر علی فرجی

متخصص کودکان و نوزادان
دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شریعتی - دکتر علی فرجی متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس اداره نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی فرجی
برگرفته از: وبسایت های
https://www.nhs.uk
https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه