دانستن نکاتی در مورد دوشیدن شیر مادر برای نوزاد می تواند بسیار کمک کننده باشد. تکرار بیشتر شیردهی به نوزاد منجر به تولید شیر مادر بیشتر می گردد. به هنگام دوشیدن شیر در محیطی آرام قرار بگیرید. عدم استفاده از کافئین و سیگار از نکات با ارزش دیگری است که می تواند به افزایش کیفیت شیر بیانجامد.

دروانا:

 دوشیدن شیر مادر و شیردهی

 نکاتی برای تقویت شیردهی مادر

شیردهی یک تعهد است و تلاش شما در این زمینه بسیار ارزشمند خواهد بود. اگر شما ناچار به دوشیدن شیر هستید نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا با مصرف کافی مایعات و دوشیدن شیر به طور مکرر، به افزایش تولید شیر در بدن کمک کنید.

هر چه بیشتر شیردهی به نوزاد را انجام دهید یا دوشیدن شیر را بیشتر انجام دهید در آن صورت تولید شیر در سینه های شما بیشتر خواهد شد. در نظر داشتن هفت نکته ای که در ادامه مطرح شده است می تواند شما را در مسیر شیردهی مناسب و دوشیدن شیو یاری دهد:

آرام باشید

استرس می تواند توانایی طبیعی بدن را در تولید شیر مادر تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین برای دوشیدن شیر سعی کنید محیطی آرام بیابید. سینه خود را ماساژ داده و از کمپرس های گرم استفاده کنید. شما می توانید به نوزاد خود بیاندیشید، به تصویر نوزاد نگاه کنید و به موسیقی گوش دهید.

دوشیدن شیر به طور مکرر

هر چه دوشیدن شیر مادر برای نوزاد را بیشتر انجام شود در نهایت شیر بیشتری نیز تولید خواهد شد. اگر به طور کامل سر کار می روید بهتر است در طول روز کاری هر چند ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه شیر خود را بدوشید. می توانید به طور همزمان دوشیدن شیر از هر دو سینه خود را انجام دهید. دوشیدن شیر از هر دو سینه کمک می کند که تحریک تولید شیر تقویت شود.

زمانی که در کنار فرزند خود هستید به او شیر دهید

هر چه به مقدار بیشتری به نوزاد شیر دهید تولید شیر در شما افزایش خواهد داشت. بسته به برنامه کاری خود سعی کنید اوایل صبح، غروب و در اواخر هفته بیشتر به فرزند شیر دهید. اگر برنامه کاری قابل پیش بینی دارید می توانید از پرستار کودک بخواهید در ساعات آخری که از فرزند شما مراقبت می کند به او غذا ندهد، تا شما در بدو ورود از سر کار بتوانید به نوزاد شیر دهید.

سعی کنید استفاده از غذاهای فرموله شده را تا حد امکان محدود کنید یا از مصرف این محصولات اجتناب کنید

غذاهای فرمول شده نیاز نوزاد به شیر مادر را کاهش خواهد داد به این ترتیب مقدار تولید شیر مادر کاهش خواهد یافت. برای حفظ منبع مناسب شیر در مادر بهتر است هر زمان که کودک از غذاهای فرموله شده استفاده می کند دوشیدن شیر مادر انجام شود.

به خاطر داشته باشید هر چه شیردهی به نوزاد و دوشیدن شیر مادر برای نوزاد بیشتر انجام گیرد شیر بیشتری تولید می شود. همچنین می توانید مقدار شیر اضافی را در دفعات بین شیردهی در یخچال فریزی کنید و در آینده از آن استفاده کنید.

مقدار کافی مایعات استفاده کنید

آب، آبمیوه و شیر می تواند به هیدراته شدن بدن شما کمک کند. مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین را محدود کنید. مصرف بیش از حد کافئین با خواب مناسب کودک شما تداخل خواهد داشت. اگر بعضی اوقات از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید در طول دو ساعت پس از مصرف، از شیردهی به نوزاد خودداری کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می تواند ذخیره شیر را کاهش دهد همچنین سبب تغییر مزه شیر خواهد شد و با خواب طفل نیز تداخل خواهد داشت. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز نگران کننده است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار ریسک بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد همچنین احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش می دهد. اگر شما از سیگار استفاده می کنید می توانید برای ترک آن از پزشک کمک بخواهید.

از خود به خوبی مراقبت کنید

داشتن رژیم غذایی شیردهی سالم بسیار اهمیت دارد. باید رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسبی میوه، سبزیجات و غلات باشد. فعالیت فیزیکی روتین را در برنامه خود بگنجانید. وقتی فرزند شما خواب است شما نیز بخوابید و از کسی بخواهید تا زمانی که شما خواب هستید مراقب نوزاد باشد.

همچنین در نظر داشته باشید برای پیشگیری از بارداری از روش هایی استفاده کنید که مناسب با دوران شیردهی می باشد. برخی قرص های ضد بارداری حاوی استروژن می باشند و استروژن نیز می تواند بر تولید شیر تاثیر بگذارد. در طول دوران شیردهی می توانید از کاندوم و فرم های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که شیردهی یک تعهد است و تلاش شما برای تولید شیر قابل ستایش می باشد. اگر شما در تولید شیر مشکل دارید و نگرانی هایی در این مورد دارید می توانید این موارد را با پزشک خود در میان گذارید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه