کولیک در نوزادان وضعیتی است که موجب ناراحتی نوزاد و گریه بیش از حد نرمال او می شود. کولیک روده در نوزادان وضعیت موقتی است که در بیشتر موارد بعد از 3-4 ماهگی برطرف می شود. در ادامه به برخی سوالات رایج در مورد کولیک در نوزادان پاسخ می دهیم.

دروانا:

آیا کولیک در نوزادان می تواند عامل گریه طولانی مدت آن ها باشد؟

کولیک در نوزادان وشيرخواران  سالم مي تواند موجب گریه غیر قابل کنترل شود. شيرخوارشما ممكن است در سنین زیر 5 ماه دچار کولیک شود كه معمولا بين يك تا سه ساعت متوالي در روز و يك تا  سه روز یا بیشتر در هفته و برای حدود يك تا سه ماه  بيقراري وگريه می کند. کولیک در شيرخواران یک بیماری نیست و عوارض طولانی مدت برای نوزاد به دنبال ندارد اما ناراحتی است که شرایط را برای نوزاد و والدین او دشوار می سازد. در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که در کنترل کولیک در نوزادان کمک کننده هستند.

علائم کولیک در نوزادن چیست؟

شروع کولیک در نوزادان اغلب در سن بعد از 2-3 هفته ايجاد مي شود و یا در مورد کودکانی که نارس هستند 2-3 هفته از زمان صحیح تولد آن ها بروز می کند.

به طور طبیعی نوزادان زمانی که پوشک خود را خیس کرده اند، گرسنه هستند، ترسیده اند و یا خسته هستند گریه می کنند اما در صورت بروز کولیک در نوزادان، نوزاد اغلب در موقع مشخصی از روز شدیدا گریه می کند (معمولا در عصر یا شب). اگر نوزاد به کولیک دچار باشد، شما متوجه می شوید که گریه او در یک زمان خاص بلند تر و طولانی تر از حالت نرمال است و این حالت به طور ناگهانی آغاز شده و پایان می یابد.

کولیک در نوزادان ممکن است با علائمی همچون گاز روده همراه باشد. گاز روده موجب کولیک در نوزادان نمی شود اما نوزاد ممکن است گاز روده ای زیادی داشته باشد؛ زیرا نوزاد مبتلا به کولیک اغلب حین گریه کردن مقدار زیادی هوا می بلعد. شما ممکن است متوجه حالات زیر در نوزاد مبتلا به کولیک شوید: دست خود را مشت ميكند، در پشت خود احساس درد دارد، سرخ می شود و به طور متناوب پاهای خود را بالا و پایین می برد  ويا در شكم جمع مي كند و حین گریه دفع گاز دارد و با اقدامات معمول آرام نمي شود. کولیک در نوزادان ممکن است بعد از دفع گاز یا دفع مدفوع وضعیت بهتری داشته باشد.

کولیک در نوزادان تا چه زمانی ادامه دارد؟

کولیک در نوزادان در شش هفتگی به اوج خود می رسد و سپس بین 3 تا 4 ماهگی به طور چشمگیری بهبود می یابد. در 80-90 درصد موارد، کولیک در نوزادان در 4 ماهگی رفع می شود. در 20-10 درصد باقی مانده کولیک در نوزاد در ماه بعدی از بین می رود. در این میان، شما می توانید راهکاری هایی را برای احساس بهتر در نوزاد به کار گیرید و در مورد کولیک در نوزادان با متخصص اطفال مشورت کنید. مراقبت از نوزاد مبتلا به کولیک روده با استرس همراه است و شما باید توانایی کافی برای این دوره را داشته باشید ويا در خود ايجاد كنيد.

علت کولیک در نوزادان چیست؟

طبق گزارش متخصصین، بین 8 تا 40 درصد از نوزادان به کولیک روده دچار می شوند. کولیک در نوازدان به یک اندازه بین نوزادان اول و نوزادانی که بعدا متولد می شوند، بین دختران و پسران و میان نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، شیوع دارد. علت این که برخی نوزادان برای ابتلا به کولیک در نوازادي آمادگی بیشتری دارند مشخص نیست.

آن چه مشخص است این است که احتمال کولیک در نوزادانی که از مادرانی متولد شده اند که در دوران بارداری یا پس از زایمان سیگار می کشند، بیشتر است. این خطر با تغذیه نوزاد از شیر مادر کاهش می یابد.

برخی متخصصین اطفال معتقدند که گریه طولانی مدت ناشی از کولیک در نوزادان یک تخلیه فیزیکی برای نوزادان حساس است. آن ها اظهار می دارند هنگام شب با تاریک شدن هوا نوزاد نمی تواند بسیاری از چیزها را ببیند، بشنود و یا احساس کنید؛ بدین ترتیب پریشان شده و گریه می کند.

تئوری دیگر در مورد علت کولیک در نوزادان این است که در  برخی مواقع کولیک در نوزادان در اثر عدم تعادل میان باکتری های مفید روده ایجاد می شود. مطالعات نشان داده اند که نوزادان مبتلا به کولیک روده، فلور باکتریایی روده متفاوتی در مقایسه با نوزادانی که به کولیک روده دچار نیستند، دارند. مصرف پروبیوتیک برای نوزادان می تواند در رفع علائم کولیک در نوزادان موثر باشد. در مورد مصرف پروبیوتیک برای نوزادان با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا برای گریه زیاد نوزاد باید به متخصص اطفال مراجعه کرد؟

شما می توانید در مورد علت گریه زیاد نوزاد با متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک می تواند سایر علل احتمالی گریه نوزاد برای مثال مشکلات گوارشی یا عفونت های ادراری را کنار بگذارد و طبیعی بودن رشد و تغذیه نوزاد را بررسی کند. پزشک همچنین بهترین راه درمان کولیک در نوزادان را به شما توصیه می کند.

اگر نوزاد به علائم دیگری همچون تب، استفراغ یا مدفوع خونی دچار است، فورا به متخصص اطفال مراجعه نمایید. این علائم در اثر کولیک در نوزادان ایجاد نمی شوند.

دکتر احمد قاسمیان

دکتر احمد قاسمیان

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان
جناب آقای دکتر احمد قاسمیان متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بیش از 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه کودکان و نوزادان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد قاسمیان
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه