اگر کودک شما بیشتر اوقات از مشکلات معده خود شکایت داشته باشد، او ممکن است به یک اختلال گوارشی مبتلا باشد. تشخیص علت علائم گوارشی، راهکارهایی را برای راحتی بیشتر کودک ارائه می دهد. در مقاله زیر به بررسی برخی اختلالات گوارشی در کودکان که شایع و شدید هستند، می پردازیم.

دروانا:

 اختلالات گوارشی در کودکان

بسیاری از والدین ممکن است عبارت "دلم درد می کند" را بارها از کودکان خود شنیده باشند. اما اگر کودک شما بیشتر اوقات از مشکلات معده خود شکایت داشته باشد، او ممکن است به یک اختلال گوارشی مبتلا باشد. این وضعیت ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما اغلب اختلالات گوارشی در کودکان علائم مشابهی را ظاهر می کنند. این علائم عبارتند از:

  • تهوع
  • درد معده
  • اسهال
  • استفراغ
  • دهیدراتاسیون (ناشی از اسهال استفراغ)

اگر کودک اغلب علائم بالا را داشته باشد، سریعا به متخصص اطفال مراجعه کنید. تشخیص علت علائم گوارشی، راهکارهایی را برای راحتی بیشتر کودک ارائه می دهد.

در زیر به برخی از اختلالات گوارشی در کودکان که شایع و شدید هستند اشاره می کنیم:

اختلالات گوارشی ائوزینوفیلیک

اختلالات گوارشی ائوزینوفیلیک اختلالاتی هستند که در اثر وجود گلبول های سفید اضافی در مجاری گوارشی کودک ایجاد می شوند. ازوفاژیت ائوزینوفیلی شایع ترین نوع این اختلالات است. این اختلالات موجب التهاب و تورم در مجاری گوارشی می شوند که درد و ناراحتی را به دنبال دارد. اختلالات گوارشی ائوزینوفیلیک ممکن است بلع در کودکان را با مشکل روبه رو کنند.

درمانی برای این نوع از اختلالات گوارشی در کودکان وجود ندارد اما داروهایی مانند استروئید ها می توانند تعداد گلبول های سفید در سیستم گوارشی کودک را کاهش داده و بدین ترتیب علائم را تخفیف دهند. متخصص اطفال ممکن است حذف برخی از مواد غذایی که موجب واکنش های آلرژیک می شوند را توصیه کند. در موارد شدید، ممکن است کودک از لوله غذایی استفاده کند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک در کودکان موجب واکنش شدید در اثر خوردن گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو، چاودار) می شود. بیماری سلیاک به روده کوچک آسیب می رساند و جذب مواد مغذی از غذا را با مشکل روبه رو می کند.

داشتن رژیم غذایی بدون گلوتن تنها راه درمان سلیاک در کودکان است. قطع مصرف گلوتن، در بهبودی آسیب های وارده به روده کوچک در اثر بیماری سلیاک در کودکان، کمک کننده است.

بیماری التهابی روده

اغلب بیماری التهابی روده در کودکان بزرگتر یا نوجوانان اتفاق می افتد. دو نوع از اختلالات گوارشی مهم در این دسته قرار می گیرند:

  • کولیت اولسراتیو که موجب تورم در کولون می شود.
  • بیماری کرون که ممکن است هر بخشی از مجاری گوارشی را تحت تاثیر قرار دهد.

اسهال آبکی یا خونی و درد شکمی علائم شایع بیماری کرون و کولیت اولسراتیو هستند. بیماری التهابی روده رشد کودک را کند کرده و بلوغ را به تاخیر می اندازند. هر دو نوع بیماری التهابی روده موجب درد مفصلی، تحریک پذیری چشم ها، سنگ کلیه، بیماری کبدی و ضعف یا شکنندگی استخوان ها می شوند.

هدف از درمان بیماری التهابی روده رفع علائم تا زمانی که ممکن است، خواهد بود. پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی توصیه کرده و داروهایی را تجویز نماید. اگر علائم کولیت اولسراتیو شدید باشد، کودک ممکن است به بستری شدن در بیمارستان یا جراحی نیاز داشته باشد.

انسداد روده در کودکان

انسداد روده در کودکان زمانی رخ می دهد که بخشی از روده بر روی بخشی دیگر تا می خورد. انسداد روده عموما در خردسالان شایع است.

انسداد روده موجب درد، تورم و خستگی ناگهانی می شود و در مواردی ممکن است پارگی روده ها را به دنبال داشته باشد. انسداد روده ممکن است در هر قسمتی اتفاق بیافتد و علت آن نیز شناخته شده نیست.

درمان انسداد روده در کودکان در ابتدا با تنقیه مایع یا هوا به منظور هل دادن روده به عقب صورت می گیرد. این روش درمان به جراحی نیاز ندارد و در بیشتر موارد موثر واقع می گردد. در غیر این صورت، برای درمان انسداد روده کودک به جراحی نیاز خواهد داشت.

ولولوس

بیماری ولولوس یک شرایط اورژانسی است که در آن روده کودک پیچ می خورد و جریان یافتن مواد زائد به بیرون را مسدود می کند. در برخی موارد، جریان خون نیز به ناحیه پیچ خورده روده متوقف می شود. درمان ولولوس به جراحی نیاز دارد اما بیشتر کودکان بعد از جراحی وضعیت رشدی و سلامتی نرمالی دارند.

سندرم روده کوتاه

در سندرم روده کوتاه، طول روده کودک برای جذب مواد غذایی و مایعات کافی نیست. برخی کودکان با این سندرم متولد می شوند و برخی دیگر ممکن است در اثر جراحی بخشی از روده خود را از دست داده باشند. سایر علل سندرم روده کوتاه عبارتند از:

  • بیماری کرون
  • انسداد روده
  • انسداد رگ خونی که خون را به روده می رساند.
  • آسیب به روده
  • سرطان

اسهال از شایع ترین علائم سندرم روده کوتاه است. این سندرم موجب مشکلاتی همچون سوء تغذیه، دهیدراتاسیون، سنگ کلیه و راش پوشک شدید می شود.

تغییر در رژیم غذایی و در برخی موارد تغذیه وریدی یا به کمک لوله می توانند در درمان سندرم روده کوتاه کمک کننده باشند. داروها می توانند علائم سندرم روده کوتاه را بهبود بخشیده و عبور غذا از مجاری گوارشی کودک را کُند نماید و بدین ترتیب ماده غذایی بهتر جذب شوند. در برخی موارد درمان این سندرم به جراحی نیاز دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه