روتاویروس در کودکان یک بیماری عفونی است که موجب بروز اسهال و استفراغ می گردد. روتاویروس به راحتی میان کودکان مبتلا قابل انتقال است و در صورت عدم درمان مناسب می تواند کشنده نیز باشد. در این مقاله می خواهیم با علائم، تشخیص و درمان عفونت روتاویروس در کودکان آشنا شویم. 

دروانا:

عفونت روتاویروس در کودکان

عفونت روتاویروس در کودکان یک عفونت شایع در این افراد است. در هر حال، کودکان بزرگ تر و بزرگسالان نیز ممکن است دچار عفونت روتاویروس شوند. زمانی که فرد در معرض روتاویروس قرار می گیرد، بروز علائم روتاویروس به دو روز زمان نیاز دارد.

علائم عفونت روتاویروس در کودکان به صورت اسهال آبکی، استفراغ، تب یا درد شکمی بروز می کنند. استفراغ و اسهال آبکی به عنوان علائم روتاویروس در کودکان 3 تا 8 روز به طول می انجامد. علائم دیگر عفونت روتاویروس در کودکان شامل بی اشتهایی و کم آبی بدن (از دست دادن مایعات) می باشد که خصوصا برای نوزادان و کودکان با سن کمتر خطرناک هستند. علائم کم آبی ناشی از روتاویروس در کودکان عبارتند از:

  • کاهش ادرار
  • خشکی دهان و گلو
  • احساس سرگیجه هنگام ایستادن
  • گریه کردن بدون اشک یا اشک کم
  • خواب آلودگی غیر طبیعی

کودکان حتی کودکانی که واکسن روتاویروس را دریافت کرده اند نیز ممکن است آلوده شده و بیش از یک بار به عفونت روتاویروس در کودکان دچار شوند. این به این دلیل است که نه عفونت روتاویروس در کودکان و نه واکسیناسیون هیچ یک نمی کنند یک ایمنی کامل در برابری عفونت های بعدی ایجاد کنند. در کودکانی که واکسن روتاویروس را دریافت نکرده اند علائم روتاویروس شدیدتر ظاهر می شوند. کودکان واکسینه شده کمتر به عفونت روتاویروس دچار می شوند.

روتاویروس در کودکان: انتقال

افراد مبتلا به عفونت روتاویروس عامل عفونی را در مدفوع خود منتشر می کنند. این راهی است که از طریق آن ویروس وارد محیط شده و می تواند به سایر افراد انتقال یابد. عفونت روتاویروس در کودکان در دورانی که علائم ظاهر شده اند و سه روز بعد از ریکاوری بیشتری میزان انتقال و بیماری زایی را دارد. عفونت روتاویروس در کودکان همچنین قبل از بروز علائم نیز به دیگران انتقال می یابد.

اگر روتاویروس از طریق دهان وارد بدن شود، می توانید به عفونت روتاویروس مبتلا شوید. این حالت زمانی اتفاق می افتد که:

  • دست های شسته نشده خود را که به روتاویروس آلوده است در دهان خود قرار دهید.
  • اشیا یا سطح آلوده را لمس کرده و سپس انگشتان خود را در دهان قرار دهید.
  • غذای آلوده بخورید.

روتاویروس در کودکان به راحتی در میان آن ها و همچنین نوزادان انتقال می یابد. روتاویروس در کودکان می تواند به اعضای خانواده و سایر افرادی که در تماس نزدیک با این کودکان قرار دارند انتشار یابد. رعایت بهداشت مانند شستشوی دست ها در پیشگیری از انتقال عفونت روتاویروس در کودکان بسیار اهمیت دارد اما برای کنترل از انتقال بیماری کافی نیست. دریافت واکسن روتاویروس بهترین راه برای ایمن سازی کودک در برابر بیماری روتاویروس در کودکان است. بیماری روتاویروس در کودکان اغلب در فصل زمستان و پاییز دیده می شود.

روتاویروس در کودکان: تشخیص

پزشک متخصص اطفال برای تشخیص عفونت روتاویروس در کودکان، آزمایش خون و ادرار یا مدفوع را انجام می دهد تا اطمینان یابد که اسهال ایجاد شده در اثر روتاویروس است و منشا باکتریایی ندارد. استفاده از نمونه مدفوع روشی سریع برای تشخیص عفونت روتاویروس در کودکان است. در این آزمایش، وجود تیره هایی از روتاویروس به طور خاص و در تست های خاصی مورد بررسی قرار می گیرد.

روتاویروس در کودکان: درمان

راه مشخصی برای درمان روتاویروس در کودکان وجود ندارد اما پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علائم روتاویروس در کودکان تجویز نماید. آنتی بیوتیک ها در درمان روتاویروس در کودکان کمک کننده نیستند؛ زیرا آن ها با باکتری ها مقابله می کنند و تاثیری بر روی ویروس ها ندارند.

از آن جایی که بیماری روتاویروس در کودکان می تواند موجب اسهال و استفراغ شدید شود، این بیماری کم آبی بدن (از دست دادن مایعات) را به دنبال دارد. نوزادان، کودکان خردسال، افراد مسن و افرادی که به بیماری های دیگر دچار هستند بیشتر در معرض کم آبی ناشی از عفونت روتاویروس قرار دارند.

بهترین راه برای محافظت در برابر کم آبی بدن در اثر روتاویروس در کودکان، مصرف مقدار زیاد مایعات است. برای پیشگیری از کم آبی بدن در روتاویروس در کودکان، می توانید از محلول های آبرسان خوراکی استفاده کنید؛ این محلول برای درمان کم آبی خفیف کمک کننده هستند. در صورتی که کم آبی ناشی از روتاویروس در کودکان شدید باشد، ممکن است کودک برای دریافت مایعات وریدی بستری شود؛ در این روش برای درمان روتاویروس در کودکان مایعات به طور مستقیم وارد عروق می شوند. در صورت بروز کم آبی شدید در اثر روتاویروس در کودکان، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. 

دکتر علی فرجی

دکتر علی فرجی

متخصص کودکان و نوزادان
دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شریعتی - دکتر علی فرجی متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس اداره نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی فرجی
برگرفته از: وبسایت های
https://www.cdc.gov
https://www.medicinenet.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه