آنالیز حرکتی کودک نوعی تست است که در آن به چگونگی حرکت کودک، فعالیت ماهیچه ها و نیروهایی که کودک از آن برای راه رفتن استفاده می کند توجه می گردد. هدف تست آنالیز حرکتی شناسایی ماهیچه ها و مفاصلی است که به درستی عمل نمی کند. نتایج به دست آمده از آنالیز حرکتی کودک به انتخاب رویکرد درمانی می انجامد.

دروانا:

 آنالیز حرکتی کودک

نحوه انجام آنالیز حرکتی

توانایی حرکت کردن در اغلب افراد به تلاشی آگاهانه نیاز دارد. حرکت کردن فرآیندی پیچیده است که شامل هماهنگی دقیق مغز، ماهیچه ها و اعصاب می باشد. اگر فرزند شما مشکلی در ماهیچه، مفاصل یا اعصاب داشته باشد مانند عوارضی که در نتیجه فلج مغزی در کودکان ایجاد می شود در آن صورت در هماهنگی حرکتی با مشکل رو به رو خواهد شد. آنالیز حرکتی کمک می کند تا:

  • ماهیچه ها و مفاصلی که به درستی عمل نمی کنند شناسایی شوند.
  • درمان هایی برای بهبود توانایی های فیزیکی توصیه می شود به این ترتیب کودک استقلال بیشتری خواهد داشت.

در ادامه توضیح داده خواهد شد تا در تست آنالیز حرکتی چه اتفاق هایی می افتد و چه متخصصینی در انجام و هدایت تست آنالیز حرکتی دخالت دارند.

تست آنالیز حرکتی چیست؟

آنالیز حرکتی مطالعه و بررسی حرکت انسان می باشد. تیم متخصصینی که تست آنالیز حرکتی را انجام می دهند متشکل است از پزشکان، درمان گرهای فیزیکی و پرسنل فنی و پشتیبانی. با استفاده از کامپیوترهای پیشرفته که در طول تست آنالیز حرکتی استفاده می شود اطلاعاتی در موارد زیر جمع آوری می گردد:

  • کودک چطور حرکت می کند.
  • فعالیت ماهیچه ها در کودک چگونه است.
  • نیروهایی که کودک برای حرکت کردن از آن استفاده می کند.

قبل از انجام تست آنالیز حرکتی بهتر است نحوه انجام آن را به خوبی درک کنید و هر سوالی دارید را با پزشک مطرح کرده و در حین انجام تست فرزند خود را تشویق به همراهی کنید.

آماده سازی برای انجام آنالیز حرکتی

در مورد آمادگی کودک قبل از ورود به محل تست آنالیز حرکتی، اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده می شود. اطلاعات دریافت شده در مورد آنالیز حرکتی را به دقت بخوانید و دقیقا بر اساس دستورالعمل دریافتی عمل کنید. در صورتی که سوالی در مورد آنالیز حرکتی داشتید می توانید آن را مطرح کنید. انجام این تست حدود سه ساعت زمان می برد.

در طول انجام تست آنالیز حرکتی چه خواهد شد؟

فضای انجام تست آنالیز حرکتی بزرگ بوده و به تجهیزاتی مانند کامپیوتر، دوربین های ویدئویی و سایر دستگاه های نظارتی مجهز می باشد. قبل از آغاز تست آنالیز حرکتی، درمان گر فیزیکی توضیح خواهد داد که در طول انجام تست چه خواهد شد. شما در تمام بخش های انجام تست آنالیز حرکتی می توانید در کنار فرزند خود بمانید.

معاینه فیزیکی

در تست آنالیز حرکتی، ابتدا معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می شود. درمانگر فیزیکی انعطاف، قدرت و سفتی یا اسپاسیته عضلات را بررسی می کند.

اتصال مارکرهای انعکاسی

در تست آنالیز حرکتی، درمانگر مارکرهای مخصوصی را متصل می کند. این مارکرها به منظور جمع آوری اطلاعات در طول آنالیز حرکتی متصل می شوند. مارکرهای انعکاسی روی بخش های مشخصی از بدن کودک قرار می گیرند. مارکرها شبیه به توپ کوچک می مانند که به یک پایه کوچک متصل اند. درمانگر از نوار دو طرفه برای اتصال مارکرها استفاده می کند. این نوارها به کودک آسیبی نمی رساند. مارکرها توسط دوربین های کامپیوتری که در اطراف آزمایشگاه متصل شده اند، ثبت می شوند.

الکترومیوگرافی

در طول انجام تست آنالیز حرکتی، سنسورهای دیگری روی ماهیچه های کودک قرار داده می شود تا مشخص کند چه زمان ماهیچه ها فعال می باشند که به آن الکترومیوگرافی گفته می شود. الکترومیوگرافی زمانبندی فعالیت ماهیچه ها را در حین حرکت ثبت می کند. اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد چه زمان ماهیچه ها در حال فعالیت هستند و زمانبندی فعالیت ماهیچه را در طول حرکت نشان می دهد. این سنسورها به کوله مخصوصی متصل است که اطلاعات را جمع آوری می کند.

آنالیز حرکتی

با استفاده از مارکرهایی که متصل شده از کودک خواسته می شود تا چندین بار روی زمین راه برود. کف زمین آزمایشگاه سنسورهای مخصوصی دارد که نیروهای ناشی از حرکت را اندازه گیری می کند. مادامی که کودک در حال حرکت می باشد سنسورها و دوربین ها اطلاعاتی را در مورد الگوهای حرکتی ثبت می کند.

در مرحله بعدی از تست آنالیز حرکتی، از کودک خواسته می شود با استفاده از دستگاه هایی مانند واکر راه برود و سپس ارزیابی می شود این دستگاه ها چطور به کودک شما کمک کرده است. از کودک خواسته می شود تا حرکات دیگری انجام دهد تا به این ترتیب ارزیابی های بیشتری در مورد شرایط خاص کودک انجام شود. در حین انجام تست آنالیز حرکتی، هر گونه سوالی که دارید را می توانید مطرح کنید حتی می توانید از تیم متخصصین بخواهید تا یافته های ویدئویی حاصل از حرکات کودک تان را به شما نشان دهند.

بعد از جمع آوری داده ها مارکرها و سنسورهای الکترومیوگرافی از روی بدن کودک برداشته می شود. سپس کودک لباس هایش را پوشیده و می تواند اتاق را ترک کند.

بررسی داده های حاصل از تست آنالیز حرکتی

بعد از انجام تست آنالیز حرکتی، تیم متخصصین داده ها را ارزیابی می کنند. سپس نتایج به دست آمده از آنالیز حرکتی، در تنظیم انتخاب های درمانی به کار خواهد رفت. پزشک انتخاب های درمانی را با شما مطرح کرده و سپس برنامه درمانی را برای فرزندتان تنظیم می کند.

پیگیری

پزشک ممکن است به شما توصیه کند بعد از طی کردن دوره درمانی دوباره آنالیز حرکتی را برای فرزند خود انجام دهید. به این ترتیب با انجام آنالیز حرکتی بعدی، می توان بررسی کرد آیا درمان به خوبی عمل کرده است و آیا لازم است درمان های دیگری انجام شود.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayo.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه