اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان یک اختلال در توانایی مغز است که مهارت های مختلف آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

دروانا:

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان چیست؟

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان یک وضعیت پزشکی است. در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، تکامل مغز و فعالیت مغز که توجه، توانایی برای آرام نشستن و خود کنترلی را تحت تاثیر قرار می دهد، تفاوت هایی دارد. اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان می تواند کودک را در مدرسه، خانه یا در روابط دوستی اش تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان: نشانه ها و علائم

تمام کودکان در دوره ای برای توجه کردن، گوش دادن و دنبال کردن دستورالعمل ها، نشستن و صبر کردن برای نوبت خود دچار مشکل هستند. اما در صورت وجود اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، این مشکل سخت تر و در بیشتر موارد اتفاق می افتد. اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان می تواند موجب یک، دو یا هر سه نوع علائم در کودکان گردد:

  • بی توجهی. کودکانی که دچار این نشانه از اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان هستند برای توجه کردن به چیزی، متمرکز شدن و ادامه دادن کاری دچار مشکل می شوند. این کودکان به خوبی به دستورات گوش نمی دهند، ممکن است جزئیات مهم را فراموش کنند و کاری که آغاز کرده اند را به اتمام نمی رسانند. این دسته از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه ممکن است افکار پوچ داشته و بیش از حد چرت بزنند. این کودکان همچنین ممکن است فراموش کار یا سهل انگار باشند و مسیر کارهای خود را گم کنند.
  • بیش فعالی. از دیگر علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان بیش فعالی است که با بی قراری، ناآرامی و به راحتی خسته شدن خود را نشان می دهد. وجود این علامت از اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، نشستن و ساکت ماندن در صورت لزوم را برای آن ها دشوار می سازد. آن ها ممکن است برای کارهایی بیش از حد عجله کنند و اشتباهات بی پروایی انجام دهند. آن ها بالا و پایین می پرند و بازی های پر سر و صدا انجام می دهند (در مواقعی که نباید این کار را بکنند). بدون دلیل مشخص آن ها ممکن است کارهایی را انجام دهند که به دیگران آسیب برسانند.
  • عملکرد بدون فکر. این علامت در اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان موجب عملکرد سریع آن ها قبل از فکر کردن می شود. این کودکان اغلب حرف دیگران را قطع می کنند، دیگران را هل داده یا چیزی را از دست آن ها می گیرند و صبر کردن برای آن ها مشکل است. اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان همچنین موجب می شود که آن ها کاری را بدون اجازه انجام دهند، چیزهایی که به آن ها تعلق ندارد را بردارند و یا اقدامات خطرناکی انجام دهند. این کودکان همچنین ممکن است واکنش های احساسی را بروز دهند که برای یک موقعیت خاص شدید است.

برخی مواقع والدین و مربیان زمانی که کودک بسیار کوچک است علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه را تشخیص می دهند. اما این برای کودکان خردسال طبیعی است که بی قرار باشند، بدون فکر عمل کنند و حواس پرت باشند؛ این علائم لزوما به معنی وجود اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان نیستند.

همچنان که کودکان رشد می کنند توجه، فعالیت و خود کنترلی به تدریج تکامل می یابند. کودکان با کمک والدین و مربیان این مهارت ها را می آموزند. اما در برخی کودکان بهبودی چندانی در توجه، آرام گرفتن، گوش دادن یا صبر کردن آن ها اتفاق نمی افتد. زمانی که این مسائل ادامه یافته و موجب بروز مشکلاتی در مدرسه، منزل یا با دوستان می شوند، اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان رخ داده است.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان: تشخیص

اگر تصور شما این است که کودک تان به اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان دچار است، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. او سنجش شنوانی و بینایی را توصیه می کند تا از این که عامل دیگری موجب این علائم نشده است اطمینان حاصل کند. برای تشخیص اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان، پزشکان کار خود را با سوال کردن پیرامون سلامت کودک، رفتار و فعالیت او آغاز می کنند. سپس با والدین و کودکان پیرامون مسائلی که متوجه آن ها شده اند صحبت می کنند. پزشک ممکن است برای تشخیص اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان لیست کاملی از رفتار کودک را از شما و همچنین مربی او بخواهد. برای جمع آوری این اطلاعات، اگر موارد زیر روشن شوند پزشک اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان را تشخیص می دهد:

  • حواس پرتی، بیش فعالی و بدون فکر عمل کردن کودک بیش از حالت طبیعی سن او است.
  • رفتارها از زمان کودکی فرد ادامه دارند.
  • بررسی وضعیت سلامتی او نشان می دهد که یک مشکل سلامتی یا یادگیری دیگر عامل مشکلات موجود نیست.

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه همچنین دچار اختلالات یادگیری، رفتارهای متضاد و مخالف یا مشکلات خلق و خویی و اضطراب هستند. پزشکان معمولا این اختلالات را در کنار اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان درمان می کنند.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان: درمان

درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان معمولا شامل موارد زیر می باشد:

  • دارو. داروها توانایی مغز برای توجه و آرام گرفتن را تقویت کرده و موجب کنترل بیشتر کودک بر روی خود می شوند.
  • رفتار درمانی. این روش ها برای درمان اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان به آن ها کمک می کنند تا مهارت های اجتماعی، احساسی و برنامه ریزی خود را که در این بیماری متفاوت می باشند، تکامل بخشند.
  • هدایت والدین. از طریق تربیت، والدین بهترین راه ها را برای پاسخ به مشکلات رفتاری که بخشی از اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان است، می آموزند.
  • حمایت مدرسه. مربیان می توانند در کنترل علائم اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان نقش مهمی داشته باشند و به آن ها در لذت بیشتر از مدرسه کمک کنند.

درمان صحیح می تواند به بهبودی اختلال بیش فعالی کمبود توجه در کودکان کمک کند. والدین و مربیان می توانند به کودکان بیاموزند که کنترل بهتری بر روی توجه، رفتار و احساسات خود داشته باشند. همچنان که کودکان بزرگ تر می شوند، باید یاد بگیرند که تمرکز و خود کنترلی خود را بهبود بخشند.

برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه