اختلالات یادگیری در کودکان مجموعه ای از ناتوانی ها هستند که مهارت خواندن، نوشتن، تکلم و ... را در کودکان تحت تاثیر قرار می دهند. تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان دشوار است و به بررسی برخی علائم در او و انجام تست هایی توسط متخصص اطفال نیاز دارد. در این مقاله علت اختلالات یادگیری در کودکان، علائم و انواع اختلالات یادگیری در کودکان بررسی می شوند.

دروانا:

بسیاری از کودکان ممکن است به اختلالات یادگیری یا ناتوانی های یادگیری دچار باشند که برای مدت ها قبل از تشخیص وجود دارند. اختلالات یادگیری در کودکان اعتماد به نفس و انگیزه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. آگاهی از نحوه تشخیص علائم اختلالات یادگیری در کودکان و اقدامات لازم برای کمک به آنها ضروری است.

انواع اختلالات یادگیری در کودکان کدامند؟

اختلالات یادگیری در کودکان اختلالاتی هستند که توانایی فرد در کسب و به کارگیری مهارت های آکادمیک مانند خواندن و محاسبه کردن را تحت تاثیر قرار می دهند. اختلالات یادگیری در کودکان همانند ناتوانی های ذهنی یا فیزیکی نبوده و نشان دهنده هوش کودک نیستند. در عوض، اختلالات یادگیری در کودکان توانایی کودک در کامل کردن وظیفه خود یا استفاده از برخی مهارت ها خصوصا در مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهند.

انواع اختلالات یادگیری در کودکان عبارتند از:

  • نارساخوانی. نارساخوانی از جمله اختلالات یادگیری در کودکان است که با مشکل در خواندن، تلفظ کردن و ادا کردن کلمات همراه است.
  • مشکل در یادگیری ریاضی. این مشکل نوع دیگری از اختلالات یادگیری در کودکان است که با علائم سخت حل کردن مسائل ریاضی حتی مسائل ساده یا توالی اطلاعات یا رویداد ها ظاهر می شود.
  • اختلال یادگیری غیر کلامی. این نوع از اختلالات یادگیری در کودکان با مشکل در نشانه های غیر زبانی مانند هماهنگی و زبان بدن همراه است.
  • دیس گرافی. دیس گرافی نوع دیگری از اختلالات یادگیری در کودکان است که با مشکل در نوشتن با دست، تلفظ کردن و فکر کردن و نوشتن به طور همزمان بروز می کند.

برخی کودکان ممکن است به بیش از یک نوع ناتوانی یادگیری مبتلا باشند.

علت اختلالات یادگیری در کودکان

از جمله علل اختلالات یادگیری در کودکان عبارتند از:

  • ژنتیک. برخی اختلالات یادگیری در کودکان مانند مشکل در خواندن و فهم ریاضی وراثتی هستند.
  • شرایط پزشکی. رشد کم در رحم مادر (محدودیت رشد درون رحمی)، قرارگیری در معرض الکل یا داروها قبل از تولد و تولد با وزن بسیار کم فاکتورهای خطری برای اختلالات یادگیری در کودکان محسوب می شوند. آسیب های وارد به سر نیز نقش مهمی در ایجاد اختلالات یادگیری در کودکان ایفا می کنند.
  • عوامل محیطی. قرارگیری در معرض سطح بالای سرب می تواند خطر بروز اختلالات یادگیری در کودکان را افزایش دهد.

علائم اختلالات یادگیری در کودکان

تشخیص یک اختلال یادگیری در کودک بسیار دشوار است. علائم زیر ممکن است نشان دهنده اختلالات یادگیری در کودکان باشند:

  • مشکل در فهم و دنبال کردن دستور العمل ها
  • مشکل در به یاد آوردن چیزی که دیگری گفته است.
  • عدم هماهنگی در راه رفتن، ورزش کردن یا مهارت ها مانند نگه داشتن یک مداد
  • به راحتی اشتباه کردن در تکالیف و کتاب های مدرسه
  • مشکل در فهم زمان
  • مقاومت در انجام تکالیف یا فعالیت هایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی هستند و یا عدم توانایی در کامل کردن تکالیف بدون کمک دیگران
  • مخالفت یا واکنش های شدید احساسی در مدرسه یا حین انجام فعالیت های آکادمیک مانند انجام تکالیف یا خواندن

کمک به اختلالات یادگیری در کودکان

انجام اقداماتی سریع ضروری است؛ زیرا اختلالات یادگیری در کودکان ممکن است تشدید شوند. برای مثال، کودکی که جمع کردن را در مدرسه ابتدایی نمی آموزد قادر به یادگیری جبر در دبیرستان نخواهد بود. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است اضطراب عملکردی، افسردگی و اعتماد به نفس پایین را تجربه کنند و انگیزه خود را از دست بدهند. اختلالات یادگیری در کودکان موجب حواس پرتی از موضوع اصلی نیز می شود.

اگر شما و مربی کودک فکر می کنید که او به اختلال یادگیری مبتلا است، او باید توسط متخصص اطفال مورد ارزیابی قرار گیرد. در ابتدا، برای تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان، آن ها باید برای کنار گذاشتن مشکلات بینایی یا شنوایی یا سایر مشکلات پزشکی مورد سنجش قرار گیرند. سپس متخصص اطفال از تست هایی استفاده می کند، با کودک صحبت می کند و برای تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان سابقه مدرسه کودک را بررسی می نماید. در بیشتر موارد، برای تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان به ارزیابی های بیشتری نیاز است.

در نظر داشته باشید که سرعت یادگیری در برخی کودکان به طور طبیعی پایین است و برای تکامل مهارت های خواندن، نوشتن و فهم ریاضی به زمان نیاز دارند. در هر حال، برخی دیگر ممکن است به اختلالات یادگیری در کودکان دچار باشند.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه