نقاط عطف در رشد نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه شامل غلت خوردن، به هم زدن دست ها و ایجاد آواهایی شبیه به حرف زدن می باشد. در این مرحله از رشد نوزاد در ماه چهارم تا ششم با انجام برخی اقدامات ساده می توانید به رشد نوزاد تا شش ماهگی کمک کنید. 

دروانا:

 رشد نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه

از چهار تا شش ماهگی، نوزادان نسبت به اطراف خود آگاهی بیشتری می یابند. نقاط عطف در رشد نوزاد در ماه چهارم تا رشد نوزاد در ماه ششم شامل غلت خوردن، به هم زدن دست ها و ایجاد آواهایی شبیه به صحبت کردن می باشد. هر گونه تجربه به ظاهر ساده در نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه به آن ها کمک می کند تا بیشتر در مورد دنیای پیرامون خود بیاموزند.

مادامی که نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه شما نسبت به فضای اطراف آگاه تر می شود شروع به کاوش خواهد کرد. نوزاد از سنین چهار تا شش ماهگی احتمالا از انجام کارهای زیر لذت خواهد برد:

  • ارزیابی مهارت های حرکتی: در یکی از مراحل رشد نوزاد در چهار ماهگی تا شش ماهگی، بازوها و پاهای نوزاد به طور هدفمندتری تکان می خورد. به زودی شما در خواهید یافت که نوزاد می تواند روی شکم خود بچرخد و در نهایت می تواند به اطراف غلت بخورد. مادامی که طفل ماهیچه های قدرتمندی بیابد بهتر می تواند سر خود را کنترل کند. اغلب نوزادان در سنین چهار ماهگی تا شش ماهگی زمانی که رو به شکم خوابیده اند می توانند سر خود را بالا بیاورند. آن ها می توانند خود را به بالا هل داده و یا می توانند وزن شان را روی پاهای خود تحمل کنند. در حدود شش ماهگی، بسیاری از نوزادان به تنهایی قادر به نشستن هستند.
  • هماهنگی چشم و دست در کودکان: کودک چهار ماهه تا شش ماهه خواهد توانست اشیای نرم را با انگشتانش در بر گیرد. همچنین می تواند اشیا را با استفاده از حرکت دست ها نزدیک تر کند.
  • وضوح بیشتر در بینایی: در این مرحله از رشد نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه، نوزاد می تواند سایه ای از رنگ های قرمز، آبی و زرد را تفکیک کند. همچنین می تواند از الگوها و شکل های پیچیده تر لذت برد. شما ممکن است متوجه شوید که فرزندتان می تواند روی یک اسباب بازی متمرکز شود. اگر شما توپی را روی زمین بغلتانید در آن صورت طفل می تواند سر خود را چرخانده و حرکت توپ را دنبال کند.
  • ایجاد اصوات تازه: نوزادان چهار ماهه تا نوزادان شش ماهه می توانند زنجیره ای از آواها را ادا کنند. نوزاد شش ماهه می تواند با ایجاد صدا به برخی صداها پاسخ دهد و یا لذت خود را با ایجاد برخی صداها نشان دهد. همچنین بر اساس صداها می تواند برخی احساسات را از هم تفکیک کند. در این زمان طفل می تواند نام خود را از سایر صداها تشخیص دهد.

در رشد نوزاد در ماه چهارم تا ششم، یادگیری و بازی اجتناب ناپذیر است. در این زمان به تهیه اسباب بازی های گران و یا تلاش فراوان برای جلب توجه کودک نیازی نیست. برای تقویت رشد کودک در چهار ماهگی تا شش ماهگی توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

  • با فرزند خود صحبت کنید: به آواهایی که نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه از خود ایجاد می کند پاسخ دهید. آنچه می بینید یا می شنوید را توصیف کنید. از کلمات ساده مانند کودک، گربه داغ، سرد و غیره استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تون صدای شما و حالت چهره تان می تواند ارتباطی را در ذهن کودک ایجاد کند.
  • موقعیت ها را تغییر دهید: طفل را به مدت چند دقیقه روی شکم قرار دهید. اسباب بازی رنگی را در دست بگیرید یا صدایی را ایجاد کنید که فرزند را تشویق به گرفتن اسباب بازی یا تکان دادن سر و یا تمرین غلت خوردن کند. در حالی که طفل نشسته است دست های او را بگیرید و بگویید " آماده ای برای بلند شدن؟" هنگامیکه طفل را برای بلند شدن یاری می دهید تا سه به آرامی بشمارید. در این حالت مراقب فرزند خود باشید. همچنین می توانید از بالشی برای محافظت بیشتر او کمک بگیرید.
  • اسباب بازی های ساده ای را به او پیشنهاد دهید: کودکان چهار ماهه تا شش ماهه از اسباب بازی های رنگی و مخصوصا اسباب بازی هایی که از خود صدایی تولید می کند لذت می برند. اسباب بازی های موزیکال، توپ نرم یا قاشق های چوبی می تواند انتخاب خوبی باشد. به فرزند خود کمک کنید تا تمرکز کند. تنها یک یا دو اسباب بازی را همزمان در اختیار او قرار دهید. می توانید اسباب بازی را دور از دسترس او قرار دهید تا برای به دست آوردن آن ناچار به سینه خیر رفتن شود. جغجغه ای را نزدیک سر کودک شش ماهه (یا چهار ماهه) تکان دهید تا او ناچار شود سرش را به دنبال صدا بچرخاند. اجازه دهید طفل در آیینه حرکات خودش را ببیند.
  • برای کودک چهار ماهه تا شش ماهه خود بخوانید: خواندن برای کودک سبب تقویت سخن گفتن و تفکر در او می شود. طفل در کلمات شما محو می شود و در برخی موارد می تواند صدایی که شما ایجاد می کنید را تقلید کند. می توانید ابتدا با کتاب های مصور و رنگی آغاز کنید. آنچه در هر صفحه روی می دهد را برای او توضیح دهید. نام اشیای موجود در تصویر را با اشاره به آنها برای طفل بگویید.
  • با نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه بازی کنید: می توانید اسباب بازی طفل را در گوشه ای از ملحفه قایم کرده و سپس او را تشویق کنید تا اسباب بازی را بیابد. می توانید از طفل بپرسید که انگشت هایش کجاست، سپس به انگشتان طفل اشاره کرده و بگویید انگشتانت این جاست.
  • زمانی را برای در آغوش گرفتن نوزاد صرف کنید: نوازش و بوسیدن احساس آرامش، امنیت و دوست داشتن را در طفل ایجاد می کند و در رشد کودک چهار ماهه تا شش ماهه نقش دارد. وقتی طفل را در آغوش می گیرید با او صحبت کرده و به آرامی برای او آواز بخوانید.
  • از موسیقی استفاده کنید: موسیقی می تواند به آرامش طفل کمک کند. می توانید برای فرزند خود آواز بخوانید.
  • اجازه دهید فرزند شما در شرایط آرامی قرار بگیرد: وقتی که طفل کمی ایراد گرفته یا چشمانش را ببندد به او کمی فرصت دهید. کودکان نیز به فاصله نیاز دارند. سعی کنید طبع و شخصیت خاص کودک خود را بیابید. برای مثال بدانید از چه چیز خوشش آمده و یا از چه چیز بدش می آید. پاسخ دهی مناسب به نیازهای نوزاد شش ماهه (یا چهار ماهه) سبب ایجاد احساس اعتماد در او نسبت به شما خواهد شد.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه