نقاط عطف در رشد کودکان 10 ماهه تا 12 ماهه شامل تقویت مهارت های حرکتی و هماهنگی چشم و دست در کودکان می باشد. در این دوران می توانید با اقداماتی مانند ایجاد محیطی امن به منظور تقویت احساس کنجکاوی کودک همچنین کتاب خواندن برای کودکان روند رشد را تقویت سازید.

دروانا:

 رشد نوزاد 10 ماهه تا 12 ماهه

نقاط عطف در رشد نوزاد 10 ماهه تا دوزاده ماهه شامل سینه خیز رفتن و بهبود هماهنگی بین دست ها و چشم ها (رشد حرکتی نوزاد) می باشد.

کودک شما در این دوران به طور مستمر در حال حرکت و تغییر می باشد. رها کردن یک قاشق از روی صندلی می تواند به راحتی سبب شادمانی کودک گردد. در این بازه سنی یعنی نوزاد 10 ماهه تا 12 ماهه، رشد نوزاد به شدت سریع می باشد.

مراحل رشد کودک 10 ماهه تا 12 ماهه

اما در طول 10 تا 12 ماهگی انتظار چه تغییراتی را باید داشته باشیم:

  • بهبود و تقویت مهارت های حرکتی (رشد حرکتی نوزاد): اغلب نوزادان در این سن می توانند بدون کمک بنشینند و می توانند خود را در موقعیت ایستاده قرار دهند. خزیدن، سینه خیز رفتن و گشت زدن درون صندلی می تواند در نهایت به راه رفتن منجر شود. تا دوازه ماهگی فرزند شما می تواند بدون کمک اولین قدم های خود را بردارد.
  • هماهنگی چشم و دست در کودکان: اغلب نوزادان 10 ماهه تا 12 ماهه می توانند با استفاده از انگشتان خود غذا را بگیرند و چیزهایی را بین انگشت شست و سبابه خود قرار دهند. کودک 10 ماهه می تواند از قرار دادن اشیا در درون یک ظرف و یا از کنار هم گذاشتن وسایل خانه سازی لذت ببرد. همچنین می تواند با استفاده از انگشت اشاره خود اشیا و چیزهای اطراف را مورد کنجکاوی قرار دهد.
  • تکامل زبان: اغلب کودکان 10 ماهه تا 12 ماهه به درخواست های ساده کلامی پاسخ می دهند. در این زمان کودکان می توانند برخی حرکت ها ا انجام دهند برای مثال می توانند سر خود را تکان داده یا دست های خود را به حالت خداحافظی تکان دهند. برخی لغات ساده مانند "بابا" "ماما" را می توانند ادا کنند. شما ممکن است متوجه برخی آواهای معنی دار در فرزند خود شوید، برای مثال "اوو".
  • مهارت های شناختی کودکان: مادامی که کودک درکی از اشیا پیدا می کند می تواند به سادگی برخی اشیای پنهان شده را بیابد. اگر شما او را در اتاقی تنها بگذارید ممکن است ابتدا گریه کند ولی در نهایت در خواهد یافت که شما در آن فضا حضور خواهید داشت اگر چه ممکن است در میدان دید او قرار نداشته باشید. کم کم در خواهید یافت که کودک قادر به تقلید برخی موقعیت ها مانند صحبت کردن با تلفن و یا فشار دادن دکمه های کنترل یا برس کشیدن روی موها خواهد بود.

چگونه می توان به رشد مهارت های بنیادی کودکان کمک کرد؟

  • محیط جدید و مطمئنی برای جستجو و کنجکاوی فرزند خود ایجاد کنید: هر چیزی که سمی به نظر رسیده و یا قطعات کوچکی که احتمال خفگی در نوزاد را به همراه دارد از دسترس او خارج سازید. روی وسایل الکتریکی را بپوشانید و راهروها را مسدود کنید. روی درها و کابینت ها قفل کودک قرار دهید. اگر مبلمان شما لبه های تیزی دارد آن را از محیط بازی فرزندتان دور سازید. تلویزیون و قفسه کتاب ها را می توانید روی دیوار محکم کنید.
  • طفل خود را در برگیرید و برای او کتاب بخوانید: زمانی را روزانه برای کتاب خواندن برای کودکان صرف کنید. این زمان حتی می تواند به کوتاهی چند دقیقه باشد. به هنگام کتاب خواندن برای کودکان، می توانید برخی صداها و حالت های چهره را برای نشان دادن شخصیت های مختلف داستانی به کار برید. کتاب ها را به نحوی در دسترس کودک قرار دهید تا او نیز بتواند کتاب را مورد کند و کاو قرار دهد.
  • همچنان به صحبت کردن ادامه دهید: اگر فرزند شما به کتابی برخورد می کند از او بپرسید که آیا دوست داری این داستان را برایت بخوانم؟ برای مثال اگر او به تصویری گاوی در صفحه جلد اشاره کرد شما می توانید بگویید: آقا گاو چی می گه؟ سپس منتظر پاسخ کودک بمانید و در نهایت جواب درست را بدهید. مادامی که برای کودک کتاب می خوانید سعی کنید خلاق باشید. می توانید خود داستان هایی بسازید که متناسب با تصاویر باشد. از کودک در مورد تصاویر سوال کنید. تنها خود را محدود به سوالاتی نکنید که پاسخ بله یا نه دارد.
  • در کنترل احساسات به نوزاد 10 ماهه تا 12 ماهه خود کمک کنید: مادامی که کودک شما در تلاش برای درک محیط پیرامون می باشد ممکن است با ناامیدی هایی رو به رو شود. برای مثال اگر نوزاد 12 ماهه یا 10 ماهه شما نتواند حلقه های پلاستیکی را پرتاب کند به آرامی قطعه ها را جمع کرده و به او بگویید می دانم که ناامید شده ای. سپس بگویید که حلقه بزرگ اینجا قرا می گیرد. حالا نوبت تو است. حالا تو سعی کن. سعی کنید لغات ساده را به کودک بیاموزید.
  • محدودیت هایی را در نظر داشته باشد: کودکان 10 ماهه تا 12 ماهه درکی از درست یا غلط ندارند. بنابراین باید آن ها را برای انتخاب های درستی که دارند تشویق کنید و همین طور آن ها را از موقعیت های خطرناک دور سازید. به او توضیح دهید که چرا رفتار او درست نبوده و سپس توجه کودک را به سمت درست پیش برید.

ممکن است کودک 10 ماهه تا 12 ماهه شما برخی نقاط عطف در روند رشد خود را کمی زودتر از موعد طی کند. در این مورد جای نگرانی وجود نخواهد داشت. در مواردی که نگرانی های در مورد رشد کودک 10 ماهه تا 12 ماهه خود دارید با پزشک مشورت کنید، برای مثال:

  • در صورتیکه کودک قادر به سینه خیر رفتن نبوده و یا هنگام سینه خیز رفتن خود را به یک سمت می کشد.
  • در صورتی که نوزاد 12 ماهه یا 10 ماهه نتواند بدون کمک بایستد.
  • در صورتی که کودک قادر به انجام کارهایی مانند تکان دادن سر و یا تکان دادن دست ها به فرم خداحافظی نباشد.
  • در صورت عدم صحبت کردن یا عدم ادای کلمات ساده مانند ماما یا بابا
  • در صورتی که کودک نتواند به دنبال اشیایی باشد که از نظر او پنهان می شود.
  • در صورت عدم اشاره به اشیا یا تصاویر

همواره به خاطر داشته باشید در صورت تشخیص به موقع مشکلات، امکان درمان آن ها وجود خواهد داشت.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه