درد زانو علل گوناگونی دارد و یکی از مشکلات رایج بین تمامی سنین می باشد در این مقاله انواع علل درد زانو را در قالب 12 علل درد زانو مورد بررسی قرار می دهیم.

دروانا: 

علل درد زانو

درد زانو یک وضعیت شایع است که افراد در تمام سنین را درگیر می کند. درد زانو ممکن است در نتیجه یک آسیب مانند پارگی رباط یا غضروف ایجاد شود. شرایطی چون آرتریت، نقرس و عفونت ها نیز می تواند موجب درد زانو گردند. بسیاری از زانودردهای خفیف با مراقبت بیمار از خود بهبود می یابند. درمان فیزیکی و بستن زانو نیز به رفع درد زانو کمک می کنند. در برخی موارد، رفع درد زانو به انجام جراحی نیاز دارد.

علل درد زانو عبارتد از:

آسیب ها:

آسیب به زانو می تواند رباط ها، تاندون ها یا کیسه های پر از مایع که مفصل، استخوان و غضروف را احاطه کرده اند را درگیر کند. برخی از آسیب های شایع زانو شامل موارد زیر هستند:

آسیب رباط صلیبی قدامی: آسیب رباط صلیبی قدامی پارگی این رباط است؛ رباط صلیبی قدامی یکی از چهار رباطی است که استخوان ساق پا را به استخوان ران متصل می کند. آسیب رباط صلیبی قدامی به طور خاص در افرادی رخ می دهد که در بسکتبال، فوتبال یا سایر ورزشهایی که به تغییر جهت ناگهانی نیاز دارند فعالیت میکنند.

شکستگی ها:

استخوان های زانو شامل کشکک زانو، در اثر تصادف با موتور سیکلت یا افتادن می شکنند. استخوان های افرادی که دچار پوکی استخوان هستند به راحتی و با یک قدم اشتباه دچار شکستگی می شوند.

پارگی منیسک:

منیسک از غضروف سفت و لاستیک مانند تشکیل شده است و به عنوان یک ضربه گیر بین استخوان ساق و استخوان ران عمل می کند. اگر زانو در حالی که وزن بر روی آن است، پیچ بخورد منیسک پاره می شود.

بورسیت زانو:

برخی آسیب های زانو موجب التهاب در بورس ها می شوند؛ کیسه های کوچک پر شده از مایع که خارج مفصل زانو را می پوشانند؛ به گونه ای که تاندون ها و رباط ها به آرامی و نرمی بر روی مفصل حرکت می کنند.

تاندونیت پاتلا:

تاندونیت آسیب و التهاب در یک یا تعداد بیشتری از تاندون ها است؛ تاندون ها بافت های رشته ای و ضخیم هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. در دوندگان، اسکی بازان، دوچرخه سواران و آن هایی که ورزش ها و فعالیت های پرشی انجام می دهند تاندون پاتلا ممکن است دچار التهاب شود؛ این تاندون ماهیچه چهار سر ران در جلوی ران را به استخوان ساق پا متصل می کند.

مشکلات مکانیکی- سستی بدن:

برخی مواقع آسیب یا تحلیل استخوان یا غضروف می تواند موجب شکستگی بخشی از استخوان یا غضروف گردد که در فضای مفصلی معلق می شود. این شکستگی مشکلی ایجاد نمی کند مگر این که سستی بدن با حرکت مفصل زانو مقابله کند؛ این وضعیت مشابه حالتی است که در آن مداد در لولای در قرار گرفته است.

سندرم ایلیوتیبیال باند:

این سندرم زمانی ایجاد می شود که نواری سخت از بافتی که از خارج ران به خارج زانو رفته است به اندازه ای سفت شود که بر روی بخش خارجی ران ساییده گردد. دوندگان مسافت های طولانی و دوچرخه سواران به طور خاص دچار سندرم ایلیوتیبیال باند می گردند.

جابه جایی کشکک زانو:

جابه جایی کشکک زانو زمانی ایجاد می شود که استخوان پاتلا که جلوی زانو را می پوشاند، از جای خود خارج شود و به سمت خارج زانو حرکت کند. در برخی موارد، کشکک زانو ممکن است در همین حالت باقی بماند و فرد این جابه جایی را ببیند.

درد ران یا پا:

اگر فرد دچار درد ران یا پا باشد، برای رفع این درد نحوه راه رفتن خود را تغییر می دهد. اما این تغییر در راه رفتن فشار بیشتری بر مفصل زانو وارد می کند. مشکلاتی در ران یا پا میتوانند موجب درد زانو گردند.

انواع آرتریت- استئوآرتریت:

آرتریت تحلیلی یا همان استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است. این نوع آرتریت یک وضعیت ساییدگی و پارگی است که زمانی که غضروف زانو در اثر استفاده زیاد و افزایش سن تحلیل می رود، ایجاد می شود.

آرتریت روماتوئید:

ناتوان کننده ترین نوع آرتریت، آرتریت روماتوئید است؛ یک اختلال خودایمنی که بر روی هر مفصلی در بدن شامل زانوها اثر میگذارد. با این که بیماری مزمن است، شدت آن متفاوت بوده و گاها بروز میکند.

آرتریت سپتیک:

برخی مواقع مفصل زانو عفونی شده و موجب تورم، درد و قرمزی می شود. آرتریت سپتیک با تب همراه است و ضربه ای قبل از آغاز درد اتفاق نیافتاده است. این نوع آرتریت به سرعت موجب آسیب وسیع به غضروف زانو می گردد.


دکتر جعفر رضازاده

دکتر جعفر رضازاده

متخصص ارتوپدی
دكتر جعفر رضازاده متخصص ارتوپدی  و فلوشیپ جراحی زانو در مشهد، دکتر جعفر رضازاده فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارای فلوشیپ جراحی زانو می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر جعفر رضازاده

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه