از آن جایی که بیماری هپاتیت سی برای سال های طولانی عامل آسیب کبدی بوده است، دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری انجام غربالگری هپاتیت c را در افراد بین سنین 53-73 توصیه کرده است.

دروانا:

منتشر شده در 3 ژانویه 2019

عفونت ناشی از ویروس هپاتیت سی می تواند موجب بیماری کبدی و حتی سرطان کبد گردد. متخصصین معتقدند که از زمانی که مشخص شد که ویروس قابل درمان است، غربالگری هپاتیت c برای افرادی که در معرض خطر هستند ضروری است. واکسن هایی برای پیشگیری از هپاتیت آ و ب وجود دارند اما واکسنی برای عفونت هپاتیت سی وجود ندارد.

دکتر جیمز اسپیکر یک پزشک داخلی در مرکز سلامت است که اظهار می دارد ما می توانیم ویروس هپاتیت سی را پاکسازی کنیم و افراد را از ابتلا به بیماری کبدی در امان نگه داریم. اما ما این کار را تنها در صورت شناسایی ویروس می توانیم انجام دهید. به همین دلیل انجام غربالگری هپاتیت c در پیشگیری از بیماری کبدی حائز اهمیت است. در واقع این یک بیماری خاموش است.

هپاتیت سی موجب التهاب مزمن کبد می شود. در طول زمان، این بیماری موجب بروز اسکار، سیروز، بیماری کبدی یا سرطان کبد می شود. بیماری هپاتیت سی یکی از علل نارسایی کبد و نیاز به انجام پیوند کبد است. داروهایی ضد ویروسی که اخیرا تولید شده اند می توانند نه نفر از 10 نفر بیمار مبتلا به هپاتیت سی را درمان کنند. این داروها موثرتر از داروهایی هستند که تاکنون برای درمان هپاتیت سی به کار می رفتند و عوارض جانبی کمتری دارند.

از آن جایی که بیماری هپاتیت سی برای سال های طولانی عامل آسیب کبدی بوده است، دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری انجام غربالگری هپاتیت c را در افراد بین سنین 53-73 توصیه کرده است. بسیاری از افراد مبتلا به هپاتیت سی قبل از آغاز غربالگری در اوایل سال 1990 در اثر انتقال خون یا روش های پزشکی به این بیماری دچار شده اند. عفونت هپاتیت سی موجب علائم خفیف شبه آنفلوانزا در طول دو هفته می شود و سپس علائم برطرف می گردند. اما ویروس هپاتیت سی برای سال ها در کبد پنهان شده و شناسایی نمی شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که هر فردی که بین سال های 1945-1965 میلادی متولد شده است باید آزمایش خود برای بررسی هپاتیت سی را به طور مرتب انجام دهد. این ها افرادی هستند که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قرار دارند. ابتلا به هپاتیت سی در مصرف کنندگان مواد مخدر که سرنگ خود را به اشتراک می گذارند در حال افزایش است. ویروس هپاتیت سی زمانی تشخیص داده می شود که مصرف کنندگان برای درمان مراجعه کرده و غربالگری روتین را انجام می دهند.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه