با تاییدیه FDA در روز دوشنبه اولین قرص های تولید شده توسط پرینتر سه بعدی وارد صنعت دارویی شد.  

FDA تجویز داروی (Spritam (levetiracetam را تایید کرد، این قرص با پرینتر 3D تهیه شده و همانند سایر داروهایی که برای تشنج به کار می رود در برخی کودکان و افراد بالغ مبتلا به صرع استفاده می شود.  

بر اساس اخبار حاصل از شرکت دارویی Aprecia، این دارو با استفاده از پرینتر 3D به نام تکنولوژی ZipDose تولید شده است که قرص متخلخلی را ایجاد می کند که با یک جرعه مایع به سرعت از هم می پاشد.

پرینتر 3D در واقع به منظور ایجاد دستگاه های پزشکی به کار می رود اما Spritam اولین دارویی است که به این فرم تولید شده و برای فروش در آمریکا مورد تایید قرار گرفته است. انتظار می رود که این دارو اوایل سال آینده در دسترس قرار بگیرد.

متخصصین می گویند به جای این که یک الگوی مصرف ثابت وجود داشته باشد این قرص ها می تواند دارو را بر اساس نیاز بیمار به طور سفارشی کنترل کند. 

دکتر Mohamed Albed Alhnan طی سخنرانی در دانشگاه Central Lancashire در انگلیس و در مصاحبه با اخبار BBC توضیح داد در طول 50 سال گذشته قرص ها در کارخانه ها تولید و سپس به بیمارستان ها منتقل می شد و این برای نخستین بار است که ما می توانیم قرص هایی را تولید کنیم که خیلی خیلی  به شرایط بیمار نزدیک است.

او گفت با تنظیم مختصر نرم افزار قبل از پرینت، بیمارستان ها می توانند دوز مورد نیاز بیمار را تنظیم کنند. بدون این تکنولوژی مصرف چنین داروهایی بر اساس نیاز شخص می تواند بسیار پر هزینه باشد.

در کارآزمایی های بالینی که بر روی Spritam انجام شد، شایع ترین اثرات جانبی این دارو عبارت بود از خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه و عفونت. در کودکان برخی اثرات از جمله خستگی، رفتار پرخاشگرانه، احتقان بینی، تحریک پذیری و کاهش اشتها نیز مشاهده شد.

نزدیک به 3 میلیون آمریکایی در این کشور به بیماری صرع مبتلا هستند که از این میان 460000 نفر کودک اند.

تاریخ انتشار: 1394/05/21
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه