داروهای جدیدی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال (IBS-D) در افراد بالغ مورد تایید قرار گرفت.

دکتر Julie Beitz مسئول Office of Drug Evaluation III در مرکز FDA برای ارزیابی و تحقیقات دارویی طی اخباری گفت در مورد برخی از افراد، بیماری IBS می تواند آنها را کاملا ناتون کند و برای همه بیمارانی که از این اختلال گوارشی رنج می برند دارویی وجود ندارد که به خوبی عمل کند.   

او افزود تاییدیه دو داروی جدید از سوی FDA امکان انتخاب درمانی جدید برای بیماران مبتلا به IBS و پرشکان آن هاست.  

داروی Viberzi (eluxadoline) قرصی است که حاوی نوع جدیدی از مواد موثره است و دو بار در روز همراه با غذا مصرف می شود. این دارو به گونه ای طراحی شده است که رسپتورها را در سیستم عصبی فعال می کند به گونه ای که می تواند انقباضات روده را کاهش دهد.

داروی Xifaxan (rifaximin)  قرصی است که سه بار در روز به مدت 14 روز استفاده می شود تا درد در ناحیه شکم و اسهال را درمان کند. اگر علائم بازگشت، بیماران می توانند درمان را برای یک دوره 14 روزه دوباره تکرار کنند، همچنین این روند می تواند تا دو بار تکرار شود.

بر اساس گفته FDA ، داروی Xifaxan آنتی بیوتیکی است که قبلا برای درمان اسهال مسافرتی ناشی از E. coli و برای افراد بالغ مبتلا به انسفالوپاتی کبدی تکرار شونده مصرف می شد، این اختلال به نوعی تغییر در عملکرد مغز است و زمانی اتفاق می افتد که کبد نتواند سموم را از خون حذف کند.  

بر اساس گفته FDA در مورد سندرم روده تحریک پذیر، دارو باید بر محتوی باکتری در مسیر گوارشی تاثیر بگذارد.

تاییدیه داروی Viberzi بر اساس دو کارآزمایی بالینی به دست آمده است که در آن ها بیش از 2400 بیمار حضور داشتند. بر اساس گفته FDA، بعد از 26 هفته درمان با این دارو، Viberzi در کاهش درد شکمی و بهبود پایداری مدفوع موثر تر از پلاسبو عمل کرد.  

از جمله اثرات جانبی شایع در بیمارانی که از Viberzi استفاده می کنند می توان به یبوست، تهوع و دردهای شکمی اشاره کرد.

داروی Xifaxan بر اساس سه کار آزمایی بالینی مورد تایید قرار گرفت، در این تحقیقات بیش از 1800 بیمار حضور داشتند. افرادی که دارو دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که پلاسبو دریافت می کردند بهبود بهتری را به لحاظ درد های شکمی و پایداری مدفوع گزارش کردند.

بر اساس گفته FDA اثرات جانبی شایع این دارو عبارت است از تهوع و افزایش میزان آنزیم کبدی در خون.

سندرم روده تحریک پذیر بین 10 تا 15 درصد افراد آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. افراد مبتلا به IBS-D(نوعی از سندرم روده تحریک پذیر) در 25 درصد مواقع مدفوعی آبکی و شل دارند.

Viberzi توسط شرکت دارویی Patheon Pharmaceuticals, Inc تولید و توسط Forest Pharmaceuticals, Inc توزیع می شود، هردو این کمپانی ها در Cincinnati واقع شده اند.  Xifaxanتوسط شرکت دارویی Salix Pharmaceuticals واقع در Raleigh, N.C وارد بازار می شود.

تاریخ انتشار: 1394/03/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه