بر اساس هشدارهای سازمان غذا و داروی آمریکا دسته خاصی از داروهای مربوط به دیابت تیپ 2 میتواند منجر به حالت کشنده ای به نام کتواسیدوز شود.

این داروها مهارکننده های (sodium-glucose cotransporter-2 (SGLT2 می باشند و شامل canagliflozin, dapagliflozin و empagliflozin می باشد. مکانیسم این داروها به این صورت است که کلیه را تقویت می کنند تا گلوکز را از خون جمع کرده و از طریق ادرار دفع کند.  

این داروها با نام های تجاری زیر به فروش می رسند:

Invokana (canagliflozin), Invokamet (canagliflozin and metformin), Farxiga (dapagliflozin), Xigduo XR (dapagliflozin and metformin extended-release), Jardiance (empagliflozin),   Glyxambi (empagliflozin and linagliptin)  

در مارچ 2013 تا ژوئن 2014، FDA بیست مورد گزارش دریافت کرد که نشان می داد این داروها منجر به ایجاد کتواسیدوز شده است که در این حالت میزان کتون های اسیدی در خون افزایش می یابد. بر اساس آن چه که انجمن دیابت آمریکا میگوید، کتواسیدوز اگر درمان نشود می تواند منجر به کمای دیابتی یا حتی مرگ شود.  

بر اساس گفته FDA همه این بیست بیمار به بخش اورژانس مراجعه کرده و بستری شده اند.

بر اساس گفته  FDAکتواسیدوز معمولا در افراد مبتلا به دیابت تیپ 1 مشاهده می شود اما در افراد مبتلا به تیپ 2 نیز این عارضه وجود دارد اما تظاهرات بالینی آن کمی متفاوت از افراد مبتلا به دیابت تیپ 1 است.

FDA گفت بیمارانی که مهارکننده های SGLT2 را مصرف می کنند باید به لحاظ علائم کتواسیدوز تحت نظر باشند و در صورت بروز علائمی از قبیل سختی در تنفس، تهوع، استفراغ، درد در ناحیه شکم، آشفتگی، خستگی یا خواب آلودگی غیر معمول باید به پزشک مراجعه نمایند.

بر اساس گفته انجمن دیابت، کتون ها با استفاده از نوارهای تست ادراری (همانند نوارهایی که برای تست خون موجود است) مشخص می شوند و شما باید از مسئولین درمانی خود درباره زمان و چگونگی انجام این تست ها اطلاعات بگیرید.

FDA اعلام کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک خود مصرف داروی دیابت را قطع کرده و یا تغییر دهند. اگر کتواسیدوز اتفاق افتاد، پزشک باید مصرف مهارکننده SGLT2 را قطع کند و برای بهبود شرایط ایجاد شده اقدامات مناسب را انجام دهد ضمن آن که میزان قند خون فرد نیز باید کنترل شود.

تاریخ انتشار: 1394/03/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه