سازمان غذا و دارو آمریکا داروی جدیدی را برای درمان سرطان پیشرفته سینه در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند تایید کرد.

داروی (Pfizer's Ibrance (palbociclib مولکول هایی را مهار می کند که در رشد سلول های سرطانی نقش دارند. بر اساس گفته های FDA این دارو برای خانم های یائسه ای موثر است که به لحاظ رسپتور استروژن (ER) مثبت هستند و نسبت به رسپتور تیپ دو فاکتور رشد اپیدرمال انسانی (HER2) منفی هستند، سرطان سینه متاستاز دارد و درمان های مبتنی بر اندوکراین را هنوز دریافت نکرده اند.

 

داروی Ibrance در ترکیب با لتروزول به کار می رود، لتروزول دارویی است که در درمان بعضی از انواع سرطان سینه در خانم های یائسه کاربرد دارد.

دکتر Richard Pazdur رئیس هماتولوژی و انکولوژی در مرکز FDA در بخش تحقیقات و ارزیابی دارویی طی اخباری جدید عنوان کرد، افزودن داروی palbociclib در کنار داروی لتروزول، انتخاب درمانی جدید در زنانی است که به سرطان سینه از نوع متاستاز مبتلا هستند.

داروی Ibrance تحت برنامه ای تایید شده از جانب FDA معرفی شده است تا نقطه امیدوارکننده برای بیماران باشد اما تولید کنندگان برای تایید اثربخشی و بی خطر بودن آن باید کارآزمایی های بالینی بر روی آن انجام دهند.

FDA این دارو را بر اساس تحقیقی تایید کرده است که شامل 165 خانم یائسه ER-positive و HER2-negative بود که به سرطان سینه پیشرفته مبتلا بودند و تحت درمان پیشرفته قرار نگرفته بودند.

بیمارانی که این دارو را همراه با لتروزول دریافت کردند، حدود 20 ماه زندگی کردند بدون این که بیماری در این مدت پیشرفت داشته باشد، در حالی که افرادی که تنها لتروزول را دریافت می کردند تنها 10 ماه زندگی کردند. اطلاعات مربوط به نرخ زنده ماندن افراد در دسترس نیست.

بر اساس اخبار رسیده، اثرات جانبی داروی Ibrance شامل کاهش تعداد سلول های قرمز و سفید خونی، خستگی، ضعف، تهوع، عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی، اسهال، استفراغ، ریزش مو، التهاب پوشش دهان، کاهش اشتها، خون دماغ و آسیب به اعصاب اندام انتهایی می باشد.

تاریخ انتشار: 1393/11/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه