هپاتیت در بارداری احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین را به دنبال دارد. در این مقاله نکاتی را پیرامون هپاتیت در بارداری مرور می کنیم. 

دروانا:

هپاتیت مجموعی از عفونت های ویروسی را شامل می شود که بر کبد تاثیر گذاشته و منجر به آسیب این ارگان می شود. هپاتیت آ، ب و سی سه فرم اصلی هپاتیت می باشند که هر کدام عامل ویروسی مربوط به خود را دارا هستند. هپاتیت آ اغلب بیماری حاد و کوتاه مدتی است اما هپاتیت ب و سی اغلب به فرم مزمن می باشد. هپاتیت آ و ب با استفاده از واکسن قابل پیشگیری می باشد اما واکسنی برای پیشگیری از هپاتیت سی در دست نیست. از آن جایی که هپاتیت ویروسی می باشد بیماری بسیار مسری است و اغلب از طریق مایعات بدن و خون منتقل می گردد. همچنین احتمال انتقال هپاتیت در بارداری از مادر به جنین ممکن می باشد. احتمال انتقال هپاتیت در بارداری از مادر به جنین در صورت ابتلا به هپاتیت ب و سی بیشتر می باشد. در بحث هپاتیت در بارداری توصیه می شود همه خانم های باردار غربالگری هپاتیت بی را در اولین ملاقات پریناتال خود انجام دهند. انجام غربالگری هپاتیت سی نیز به خانم های بارداری توصیه می شود که دارای برخی فاکتورهای خطر باشند: افرادی که در معرض تماس با سوزن آلوده قرار دارند، افرادی که از فراورده های خونی استفاده می کنند، افرادی که از داروهای مخدر استفاده می کنند،  همچنین افراد مبتلا به اچ آی وی. اگر غربالگری هپاتیت در بارداری مثبت باشد (هپاتیت ب)، در آن صورت دریافت دوز ایمونوگلوبولین ضرورت می یابد. این تزریق کمک می کند تا احتمال انتقال هپاتیت در بارداری از مادر به جنین کاهش یابد. بعد زایمان نیز نوزاد باید دوزی از ایمونوگلوبولین همچنین واکسن هپاتیت ب را دریافت کند. بر خلاف هپاتیت ب در بحث  هپاتیت در بارداری دارویی برای پیشگیری از انتقال هپاتیت سی از مادر به جنین وجود ندارد. خانم های مبتلا به هپاتیت در بارداری (ب و سی) باید مراقبت های بیشتری را دریافت کنند. این مراقبت های بیشتر شامل انجام آزمایش خون، تست های کبدی و برخی داروها برای کاهش علائم می باشد. خانم های مبتلا به هپاتیت در بارداری با چندین مشکل رو به رو هستند. کبد چرب حاد بیماری نادری است که بر توانایی کبد در پردازش اسیدهای چرب تاثیر می گذارد. این بیماری اغلب در اواخر بارداری ایجاد می شود و می تواند بسیار شدید باشد. در این موارد ممکن است انجام زایمان فورا صورت پذیرد. به این ترتیب امکان درمان به موقع و پیشگیری از ابتلا به هپاتیت در نوزاد وجود دارد. مشکل دیگری که در افراد مبتلا به هپاتیت در بارداری شایع است سنگ های صفراوی می باشد. سنگ های صفرا در اثر تجمع مایعات و ترشحات کبد در کیسه صفرا ایجاد می شود. ایجاد چنین سنگ هایی منجر به بروز درد، تورم و زردی می شود. در صورت  شدید بودن چنین عارضه ای انجام جراحی ضرورت می یابد.

در نظر گرفتن بهترین گزینه درمان هپاتیت در بارداری، ایجاد تغییرات مناسب در شیوه زندگی، همچنین خطراتی که در اثر  انتقال هپاتیت در بارداری از مادر به جنین وجود دارد از جمله نکاتی است که می توانید آن را با پزشک معالج خود مطرح نمایید و در این مورد راهنمایی بجویید. 

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی