جراحی واریس جراحی است که به منظور برداشتن وریدهای واریسی در نواحی چون ساق پاها انجام می گیرد. در این مقاله نکاتی را پیرامون علت، روش و دوره ریکاوری عمل جراحی واریس بررسی می کنیم. 

دروانا:

جراحی واریس چیست؟

جراحی واریس یک روش جراحی است که وریدهای واریسی را از پاها یا ران ها برمی دارد. وریدهای واریسی وریدهای متورم و برجسته ای هستند که در زیر پوست دیده می شوند. این وریدها معمولا زنگ قرمز یا آبی مایل به بنفش دارند. وریدهای واریسی اغلب در ساق پاها دیده می شوند اما در سایر بخش های بدن نیز ایجاد می شوند.

وریدهای واریسی زمانی در ساق پاها ایجاد می شوند که دریچه های وریدی به خوبی عمل نمی کنند. وریدها به طور طبیعی دریچه های یک طرفه ای دارند که از برگشت خون به اندام جلوگیری می کنند. زمانی که این دریچه ای به خوبی کار نمی کنند، خون به جای جریان یافتن به سمت قلب در وریدها جمع می گردد. این موجب دردناک و متورم شدن وریدها می گردد. جراحی واریس وریدهای واریسی را درمان می کند و در پیشگیری از بازگشت آن ها کمک کننده است.

جراحی واریس: علت انجام

پزشک ممکن است جراحی واریس را توصیه کند اگر شما علائم زیر را تجربه می کنید:

  • درد مداوم، حساسیت به درد در ساق پاها
  • زخم های پوستی
  • لخته های خون
  • خونریزی از وریدها

جراحی واریس همچنین در صورتی که شما نگران ظاهر ساق پاهای خود باشید قابل انجام است. درمورد این که عمل جراحی واریس گزینه مناسبی برای شما است یا خیر با پزشک صحبت کنید.

جراحی واریس: آمادگی

قبل از عمل جراحی واریس پزشک معاینه فیزیکی بر روی شما انجام می دهد. این کار می تواند در تعیین محلی که در آن دریچه های وریدی به خوبی کار نمی کنند پزشک را یاری دهد. قبل از جراحی واریس، پزشک از سونوگرافی برای مشاهده بهتر وریدها و دریچه های آن ها استفاده می کند. او ممکن است انجام اسکن داپلکس را توصیه کند که تصاویر واضح تری از وریدهای واریسی و مقدار جریان خون فراهم می کند. این تست قبل از جراحی واریس همچنین وجود لخته یا ترومبوز در وریدها را مشخص می کند. بدین ترتیب پزشک می تواند با جزئیات بیشتری وریدهای واریسی را مشاهده کند.

قبل از عمل جراحی واریس، در مورد داروهای نسخه ای یا یدون نسخه مصرفی خود با پزشک صحبت کنید. پزشک از شما می خواهید برای جراحی واریس مصرف برخی داروها را به طور موقت متوقف کنید چرا که ممکن است موجب بروز خونریزی سنگین شوند. جراحی واریس تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

جراحی واریس: عوارض

عمل جراحی واریس یک روش جراحی ایمن و کم خطر است. با این حال، همیشه خطراتی با روش های جراحی از جمله جراحی واریس وجود دارد. عوارض جراحی واریس عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • خونریزی سنگین
  • عفونت در محل برش
  • لخته های خون
  • کبودی یا اسکار
  • آسیب عصبی

عوارض جراحی واریس نادر هستند. با این حال، برخی افراد بیشتر دچار آن ها می شوند. انجام عمل جراحی واریس معمولا در افراد زیر توصیه نمی شود:

  • خانم های باردار
  • افرادی با جریان خون ضعیف در پاهای خود
  • افراد مبتلا به عفونت های پوستی
  • افراد با مشکلات مربوط به لخته خون
  • افراد که دچار اضافه وزن هستند.

جراحی واریس: روش انجام

عمل جراحی واریس اغلب در یک مرکز جراحی سرپایی انجام می گیرد؛ این بدین معنی است که شما در روز جراحی می توانید به منزل بازگردید. جراحی واریس به 60 تا 90 دقیقه زمان نیاز دارد. در صورتی که جراحی واریس پیچیده باشد زمان بیشتری نیاز خواهد بود. بسته به توصیه پزشک، شما ممکن است قبل از عمل جراحی واریس بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی دریافت کنید. بی حسی نخاعی موجب بی حسی پایین تنه می شود اما شما در طول عمل جراحی واریس به هوش هستید. در این صورت پزشک ممکن است داروی ضد اضطراب به شما بدهد تا آرامش بیشتری در طول جراحی داشته باشید.

در طول جراحی واریس، جراح شکاف های کوچکی نزدیک به بالا و پایین ورید آسیب دیده ایجاد می کند. یک برش در کشاله ران ایجاد می شود. برش های دیگر برای جراحی واریس در قسمتهای پایین تر در طول ساق پاها ایجاد می شوند. سپس یک سیم پلاستیکی منعطف و نازک در طول شکاف ایجاد شده در کشاله ران به پیش می رود. در عمل جراحی واریس، این سیم به ورید گره خورده و از شکافی که در پایین ساق پا ایجاد شده است بیرون می آید. در پیان جراحی جراح برش ها را به کمک بخیه می بندد و زخم ها را پانسمان می کند و جوراب های مخصوص فشرده ای برای بیمار تجویز می کند.

جراحی واریس: بعد از جراحی

دوره ریکاوری جراحی واریس اغلب دو تا چهار هفته است. با این حال، زمان ریکاوری شما به این که چه تعداد از وریدها تحت جراحی قرار گرفته اند و محل آن ها کجاست بستگی دارد. بعد از عمل جراحی واریس پزشک داروهایی را برای کنترل درد تجویز می کند. شما بعد از گذشت چهار روز از جراحی واریس پانسمان را برمی دارید. درهفته چهارم بعد از عمل جراحی واریس، شما به فعالیت های نرمال خود بازمی گردید.

دکتر علیرضا عابد
دكتر عليرضا عابد متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علیرضا عابد دارای دوره ی تکمیلی ترومای عروق اندامها و 20 سال سابقه تخصصی و تجارب ارزشمند در زمینه انجام انواع جراحی ها می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا عابد
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه