جراحی سرطان مری به منظور برداشتن بافت سرطانی مری و گره های لنفاوی اطراف آن انجام می شود. در این مقاله با روش انجام جراحی سرطان مری آشنا می شویم. 

دروانا:

جراحی سرطان مری برای برداشتن بافت سرطانی و برخی از بافت های نرمال احاطه کننده آن، در مراحل اولیه سرطان به کار گرفته می شود. در برخی موارد، جراحی سرطان مری ممکن است به همراه سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی به کار گرفته شود.

جراحی سرطان مری

جراحی سرطان مری یا ازوفاژکتومی برای برداشتن بخشی یا بیشتر بافت مری انجام می شود. در بیشتر موارد در جراحی سرطان مری بخشی از معده نیز برداشته می شود. سپس بخش بالایی معده به باقی مانده مری متصل می گردد. مقداری از مری که طی جراحی سرطان مری برداشته می شود به مرحله سرطان و محل قرار گیری آن بستگی دارد:

  • اگر سرطان در بخش پایینی مری (نزدیک به معده) یا محل اتصال مری به معده باشد، جراح طی جراحی سرطان مری بخشی از معده، بخشی از مری سرطانی و حدود 7.6 تا 10 سانتی متر از مری نرمال را برمی دارد. سپس معده به باقی مانده مری که خود به سمت قفسه سینه یا گردن کشیده شده است، متصل می شود.
  • اگر تومور در بخش بالایی یا میانی مری باشد، بخش بیشتری از مری طی جراحی سرطان مری برداشته می شود تا حدی که از برداشتن کامل بافت سرطانی اطمینان حاصل شود. در نتیجه بعد از جراحی سرطان مری، معده به بالا آورده می شود و به مری قرار گرفته در گردن متصل می شود. در صورتی که به دلیلی خاص امکان بالا آوردن معده و اتصال آن به باقی مانده مری وجود نداشته باشد، جراح از بخشی از روده برای پل زدن در شکاف ایجاد شده بین این دو اندام (معده، مری) استفاده می کند. زمانی که در جراحی سرطان مری از روده استفاده می شود، این عمل باید بدون آسیب زدن به عروق خونی روده انجام گیرد. اگر طی این کار عروق خونی روده آسیب ببینند، خونرسانی به این بخش از روده به خوبی انجام نمی گیرد و مرگ بافتی اتفاق می افتد.

جراحی سرطان مری: روش انجام

جراحی سرطان مری باز. در روش استاندارد جراحی سرطان مری باز، جراح با ایجاد یک یا تعداد بیشتری شکاف بزرگ در گردن، قفسه سینه یا شکم جراحی سرطان مری را آغاز می کند. رویکرد های گوناگونی برای انجام جراحی سرطان مری و برداشتن بخشی از آن وجود دارد.

  • جراحی سرطان مری ترانس توراسیک. در این نوع جراحی سرطان مری، مری با ایجاد شکاف های بزرگ در شکم و قفسه سینه برداشته می شود.
  • جراحی ازوفاژکتومی ترانس هیاتال. اگر طی جراحی سرطان مری، شکاف های بزرگ بر روی گردن و شکم ایجاد شوند، این جراحی ازوفاژکتومی ترانس هیاتال نام می گیرد.
  • در برخی روش ها، جراحی سرطان مری از طریق ایجاد برش هایی در گردن، شکم و قفسه سینه انجام می شود.

جراحی سرطان مری با روش های کم تهاجمی. در مراحل اولیه سرطان، جراحی سرطان مری از طریق ایجاد برش هایی کوچک به جای برش های بزرگ برای برداشتن مری، انجام می شود. جراح یک اسکوپ کوچک را از طریق یکی از برش ها وارد می کند تا طی جراحی سرطان مری به خوبی بافت مورد نظر را ببیند. سپس ابزار جراحی از طریق دیگر برش ها وارد می شوند. برای انجام این نوع جراحی سرطان مری، جراح به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. جراحی سرطان مری با روش های کم تهاجمی دوره ریکاوری کوتاه تری دارد و بیمار بعد از جراحی سرطان مری سریع تر از بیمارستان ترخیص می شود.

صرف نظر از روش مورد استفاده در جراحی سرطان مری، این جراحی یک عمل ساده نیست و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. انجام جراحی سرطان مری توسط جراح ماهر و در مرکزی مجهز بسیار اهمیت دارد.

در صورتی که سرطان مری به نواحی غیر از مری انتشار نیافته باشد، انجام جراحی سرطان مری که شامل برداشتن مری و گره های لنفاوی اطراف آن می باشد، درمان این سرطان محسوب خواهد شد. متاسفانه، در بیشتر موارد سرطان مری در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود و جراحی سرطان مری نمی تواند راهی برای درمان کامل آن باشد.

جراحی سرطان مری: عوارض

همانند سایر جراحی های بزرگ، جراحی سرطان مری یا ازوفاژکتومی نیز خطراتی را به دنبال دارد.

  • خطرات کوتاه مدت جراحی سرطان مری شامل واکنش به بیهوشی، خونریزی زیاد، لخته های خونی در پاها و بروز عفونت ها هستند. بیشتر افراد بعد از جراحی سرطان مری دچار درد می شوند که اغلب به کمک داروهای مسکن قابل کنترل است.
  • بعد از جراحی سرطان مری امکان بروز مشکلات ریوی نیز وجود دارد. پنومونی ممکن است ایجاد شود و زمان بستری بودن بیمار بعد از جراحی سرطان مری را افزایش دهد؛ این عفونت ریوی ممکن است موجب مرگ بیمار گردد.
  • برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی سرطان ریه دچار تغییراتی در صدای خود شوند.
  • بعد از جراحی سرطان مری، امکان نشت در محلی که معده یا روده به مری متصل شده است وجود دارد که در این صورت به انجام جراحی دیگری نیاز خواهد بود.
  • تنگی و باریک شدن در محلی که مری به معده متصل شده است از دیگر عوارض جراحی سرطان مری است که موجب بروز مشکلاتی در بلع می گردد.
  • بعد از جراحی سرطان مری، معده ممکن است سریع تر تخلیه گردد؛ زیرا اعصابی که انقباضات را کنترل می کنند ممکن است در اثر جراحی سرطان مری آسیب دیده باشند. این حالت در مواقعی موجب بروز تهوع و استفراغ می گردد.
  • از دیگر عوارض جراحی سرطان مری بازگشت محتویات صفرا و معده به داخل مری است؛ زیرا ماهیچه حلقوی که به طور طبیعی از این عمل پیشگیری می کند (اسفنکتر تحتانی مری) اغلب با جراحی سرطان مری برداشته شده و یا دچار تغییر می شود. در نتیجه ممکن است علائمی چون سوزش سر دل بروز کند. در برخی مواقع آنتی اسیدها می توانند در رفع این علائم کمک کننده باشند. 
دکتر محسن رافتی سخنگو
دكتر محسن رافتي سخنگو متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن رافتی سخنگو دارای 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و تجارب ارزشمند بسیار در زمینه جراحی های عمومی و درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محسن رافتی سخنگو
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه