بازسازی سینه بعد از سرطان رویکردی است که به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در این مقاله به جراحی بازسازی سینه بعد از سرطان می پردازیم.

دروانا:

مستکتومی روش جراحی برای برداشتن سینه به منظور درمان یا پیشگیری از سرطان می باشد. بازسازی سینه بعد از سرطان گزینه ای است که در مورد این بیماران مطرح می شود. جراحی بازسازی سینه می تواند همراه با مستکتومی انجام شود. بازسازی سینه بعد از سرطان با استفاده از بافت حاصل از سایر بخش های بدن یا با استفاده از ایمپلنت هایی متشکل از سیلیکون یا سالین انجام می شود. در برخی موارد برای بازسازی سینه بعد از سرطان هم از ایمپلنت و هم از بافت بدن استفاده می گردد. در استفاده از ایمپلنت برای بازسازی سینه بعد از سرطان ایمپلنت ها زیر پوست یا ماهیچه قفسه سینه کار گذاشته می شود. ایمپلنت ها برای بازسازی سینه بعد از سرطان طی دو مرحله قرار داده می شود. در مرحله اول جراح دستگاهی به نام اکسپندر بافت را زیر پوست یا زیر ماهیچه قفسه سینه قرار می دهد. سپس اکسپندر به آرامی و در طول ویزیت های دوره ای با سالین پر می شود. در مرحله دوم بعد از آن که بافت سینه ریلکس شده و به اندازه کافی بهبود یافت اکسپندر برداشته و با استفاده از ایمپلنت پر می شود. 2 تا 6 ماه بعد از انجام مستکتومی بافت قفسه سینه برای ایمپلنت آماده می شود. در برخی موارد نیز به منظور بازسازی سینه بعد از سرطان ایمپلنت می تواند در طول جراحی مشابه با مستکتومی قرار گیرد. در این مورد نیازی به اکسپندر بافتی وجود نخواهد داشت. این روزها جراحان از ماده ای به نام ماتریکس درمال آسلولار استفاده می کنند که به پشتیبانی از اکسپندر بافتی کمک می کند. این ماتریکس نوعی ترکیبی شبکه ای متشکل از پوست انسان یا خوک می باشد که استرلیزه شده و همه سلول های آن از بین رفته است، به این ترتیب احتمال بروز رد پیوند و یا عفونت کاهش می یابد.

در بازسازی سینه بعد از سرطان ممکن است از بخشی از بافت خود فرد استفاده شود. این تکه بافتی حاوی پوست، چربی، عروق خونی و در برخی موارد ماهیچه می باشد که اغلب از شکم یا پشت بدن فرد به دست می آید. اما ممکن است تکه بافتی از ران ها یا باسن نیز ایجاد شود.

و اما در فرایند بازسازی سینه بعد از جراحی نوک سینه و ناحیه تیره رنگ اطراف آن چگونه ترمیم می شود؟ بعد از آن که قفسه سینه بهبود یافت و موقعیت سینه روی دیواره قفسه سینه زیرسازی شد جراح می تواند نسبت به بازسازی نوک سینه اقدام کند. معمولا نوک سینه با برش و حرکت دادن بخش کوچکی از پوست سینه بازسازی شده به محل نوک سینه و شکل دادن به آن بر اساس ظاهر نوک سینه جدید ایجاد می گردد. چند ماه بعد از آن که نوک سینه بازسازی شد جراح اقدام به بازسازی ناحیه تیره اطراف نوک پستان می نماید. این روش معمولا با استفاده از جوهر تتو انجام می شود. اما در برخی موارد نیز پیوند پوستی از ناحیه کشاله ران یا شکم استفاده شده و به سینه متصل می گردد تا در زمان بازسازی نوک پستان این ناحیه نیز ایجاد شود. در برخی موارد حین انجام مستکتومی ممکن است نوک سینه و نواحی تیره اطراف نوک سینه حفظ شود که این امر بستگی به موقعیت و اندازه سرطان همچنین شکل و اندازه سینه خواهد داشت.

و اما چه فاکتورهایی بر انتخاب زمان بازسازی سینه بعد از سرطان تاثیر می گذارد؟ نیاز به انجام رادیوتراپی یکی از فاکتورهای مهمی است که بر زمان بازسازی سینه بعد از سرطان تاثیر می گذارد. رادیوتراپی در روند بهبود زخم ها اختلال ایجاد کرده و احتمال عفونت را به دنبال دارد. در مواردی که قرار است برای بازسازی سینه بعد از سرطان از بافت پیوندی خود فرد استفاده شود معمولا انجام جراحی ترمیمی تا مدتی بعد از رادیوتراپی به تعویق می افتد. نوع سرطان سینه نیز در زمان بندی بازسازی سینه بعد از سرطان نقش دارد. سرطان سینه التهابی معمولا مستلزم برداشت بخش وسیعی از پوست می باشد. بنابراین در این شرایط انجام بلافاصله بازسازی سینه بعد از سرطان چندان مناسب نخواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه