جراحی برداشتن کیسه صفرا به منظور رفع درد، انسداد یا عفونت ناشی از وجود سنگ های کیسه صفرا انجام می گیرد. 

دروانا:

جراحی برداشتن کیسه صفرا یا همان کوله سیستکتومی روشی بسیار رایج است. کیسه صفرا یک اندام کیسه مانند کوچک در بخش بالایی سمت راست شکم است. این اندام صفرا را ذخیره می کند؛ مایعی که در کبد تولید شده و به شکست غذاهای چرب کمک می کند.

شما نیاز جدی به کیسه صفرا ندارید بنابراین در صورت وجود مشکل، پزشک انجام جراحی برداشتن کیسه صفرا را توصیه می کند.

جراحی برداشتن کیسه صفرا: علت انجام

جراحی برداشتن کیسه صفرا معمولا در صورت وجود سنگ های علامتدار انجام می گیرد. سنگ های صفرا معمولا اندازه کوچکی دارند که در اثر عدم تعادل در مواد سازنده صفرا در کیسه ساخته می شوند. سنگ های صفرا اغلب علائمی به دنبال ندارند و شما متوجه وجود آن ها نمی شوید اما گاها می توانند جریان یافتن صفرا را مهار کرده و کیسه صفرا یا پانکراس را دچار آسیب کنند. علائم سنگ کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

  • نفخ - ترش کردن - سوء هاضمه و ناراحتی گوارشی اغلب پس از صرف غذای سنگین و چرب
  • درد شکمی (ناگهانی و شدید) در نوع حاد
  • احساس ناخوشی
  • زرد شدن پوست و چشم ها

جراحی برداشتن کیسه صفرا موثرترین راه برای درمان است.

جراحی برداشتن کیسه صفرا: انواع

جراحی برداشتن کیسه صفرا به کمک دو روش انجام می گیرد:

جراحی برداشتن کیسه صفرا لاپاراسکوپیک. در این روش برای عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا چند شکاف کوچک در ناف و سمت راست شکم ایجاد می شود تا جراح به کیسه صفرا دسترسی داشته باشد. در طول این روش برای جراحی برداشتن کیسه صفرا، یک لوله باریک از طریق یکی از شکاف ها وارد شکم شده و شکم با گاز کربن دی اکسید پر می شود. این کار انجام جراحی برداشتن کیسه صفرا را آسان تر می سازد.

یک لاپاراسکوپ (لوله باریک مجهز به نور و دوربین) از طریق شکاف بزرگ تر وارد می شود و بدین ترتیب جراح در طول جراحی برداشتن کیسه صفرا داخل شکم را مشاهده می کند.

ابزار مخصوص جراحی نیز از طریق سایر شکاف ها وارد شده و جراحی برداشتن کیسه صفرا انجام می گیرد.

گاز وارد شده در جراحی برداشتن کیسه صفرا از شکم شما خارج شده و شکاف ها به کمک بخیه بسته و پانسمان می شوند. شما معمولا در همان روز عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا به منزل بازمی گردید. ریکاوری جراحی برداشتن کیسه صفرا به یک هفته زمان نیاز دارد.

جراحی برداشتن کیسه صفرا باز. در صورتی که عمل لاپاراسکوپی به علت بافت اسکار زیاد از جراحی قبلی قابل انجام نباشد، این روش برای عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا انتخاب می شود. اگر جراح در طول جراحی برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی قادر به مشاهده واضح کیسه صفرا نباشد، ادامه جراحی ممکن است به روش باز انجام گیرد.

در طول جراحی برداشتن کیسه صفرا باز:

  • یک برش بزرگ (در حدود 10 تا 15 سانتی متر) بر روی شکم زیر دنده ها ایجاد می شود.
  • ابزار جراحی برای انجام جراحی برداشتن کیسه صفرا به کار گرفته می شوند.
  • برش به کمک بخیه بسته شده و پانسمان می شود.

شما باید برای 2-1 روز بعد از این عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا در بیمارستان بستری باشید. ریکاوری جراحی برداشتن کیسه صفرا باز به 3-2 هفته زمان نیاز دارد.

هر دو روش جراحی برداشتن کیسه صفرا تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرند و اثرگذاری هر دو در رفع علائم بیمار به یک میزان است. اما تا حد امکان روش لاپاراسکوپی برای جراحی برداشتن کیسه صفرا انجام می گیرد؛ زیرا بیمار مدت زمان کمتری در بیمارستان بستری خواهد بود، دوره ریکاوری کوتاه تر است و اسکارهای کوچک تری بر جای می مانند.

جراحی برداشتن کیسه صفرا: عوارض

عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا یک روش ایمن در نظر گرفته می شود اما همانند هر روش جراحی دیگری امکان بروز عوارض وجود دارد. عوارض جراحی برداشتن کیسه صفرا عبارتند از:

  • عفونت زخم
  • نشت صفرا به داخل شکم
  • آسیب به یکی از مجاری حمل کننده صفرا به خارج از کبد
  • لخته های خونی

قبل از جراحی برداشتن کیسه صفرا، با پزشک پیرامون مزایا و معایب آن صحبت کنید.

جراحی برداشتن کیسه صفرا: ریکاوری

در صورتی که جراحی برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی انجام گیرد، دوره ریکاوری کوتاه خواهد بود. بیشتر افراد همان روز یا صبح روز بعد به منزل بازمی گردند. شما می توانید بعد از گذشت یک هفته از جراحی برداشتن کیسه صفرا به فعالیت های نرمال خود ادامه دهید.

دوره ریکاوری جراحی برداشتن کیسه صفرا که به روش باز انجام می گیرد طولانی تر خواهد بود. شما باید برای 1 تا 2 روز در بیمارستان بمانید و بعد از گذشت 2 تا 3 هفته از عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا می توانید به فعالیت های نرمال خود ادامه دهید.

جراحی برداشتن کیسه صفرا: زندگی بدون کیسه صفرا

شما بعد از جراحی برداشتن کیسه صفرا می توانید به زندگی طبیعی خود ادامه دهید. بعد از جراحی برداشتن کیسه صفرا، کبد همچنان به تولید مقدار کافی صفرا برای هضم غذا ادامه می دهد اما به جای ذخیره آن در کیسه صفرا، آن را به طور مستقیم به داخل مجاری گوارشی می ریزد.

در عوض، شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. برخی افراد ممکن است بعد از جراحی برداشتن کیسه صفرا مشکلاتی چون نفخ یا اسهال را تجربه کنند؛ با این حال این مشکلات در طول چند هفته برطرف می شوند.

اگر شما متوجه شدید که خوراکی ها یا نوشیدنی های خاصی آغازگر این علائم هستند، باید از مصرف آن ها بپرهیزید. 

دکتر علی میرصادقی
دكتر علي ميرصادقي متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 22 سال سابقه پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی میرصادقی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه