جراحی سرطان معده جراحی است که با برداشت تمام با بخشی از معده، گره های لنفاوی یا سایر اندام های اطراف به درمان سرطان معده کمک می کند. جراحی سرطان معده اغلب به همراه سایر روش ها برای درمان سرطان معده به کار می رود.

دروانا:

جراحی سرطان معده بخشی از درمان مراحل مختلف سرطان معده است. اگر بیمار در مرحله 0، 1، 2 یا 3 بیماری قرار داشته و وضعیت سلامتی مناسبی داشته باشد، جراحی سرطان معده (اغلب به همراه روش های دیگر) انجام می گیرد. جراحی سرطان معده ممکن است برای برداشت سرطان و بخشی یا تمام از معده به همراه برخی از گره های لنفاوی اطراف بسته به نوع و مرحله بیماری انجام گیرد. جراح سعی می کند بخشی از معده نرمال را حفظ کند.

حتی زمانی که سرطان در حدی پراکنده شده است که برداشت کامل آن دشوار است، بیماران باید تحت جراحی سرطان معده قرار گیرند؛ زیرا این کار از بروز خونریزی از تومور یا انسداد معده با رشد تومور پیشگیری می کند. این نوع جراحی سرطان معده جراحی تسکین دهنده نام می گیرد بدین معنی که علائم را رفع کرده یا از بروز آن ها پیشگیری می کند اما احتمال درمان سرطان پایین است.

نوع جراحی سرطان معده به بخشی از معده که سرطانی شده و میزان پراکندگی آن به بافت های اطراف بستگی دارد. انواع جراحی سرطان معده که برای درمان این سرطان به کار می روند در زیر آورده شده اند.

جراحی سرطان معده: برش آندوسکوپیک

برش آندوسکوپیک مخاط و زیر مخاط از جمله انواع جراحی سرطان معده هستند که تنها برای درمان افرادی که به مراحل پایین سرطان دچار هستند به کار می رود؛ جایی که احتمال پراکندگی به گره های لنفاوی بسیار کم است. این روش برای جراحی سرطان معده نیازی به برش پوست ندارد. جراح یک آندوسکوپ (لوله منعطف باریک مجهز به دوربین) را از راه گلو وارد معده شما می کند. ابزار جراحی می توانند از راه آندوسکوپ وارد شده و تومور و بخشی از معده نرمال اطراف آن را بردارند.

شما باید این جراحی سرطان معده را در مرکزی انجام دهید که سابقه انجام آن را داشته باشد.

جراحی سرطان معده: گاسترکتومی ساب توتال

اگر سرطان تنها بخش پایینی معده را تحت تاثیر قرار داده باشد، این جراحی سرطان معده انجام می شود. گاسترکتومی ساب تونال همچنین برخی مواقع برای سرطان هایی که تنها بخش بالایی معده را درگیر کرده اند انجام می گیرد. در این نوع عمل جراحی سرطان معده تنها بخشی از معده برخی مواقع به همراه بخشی از مری یا بخش ابتدایی روده کوچک برداشته می شود. بخش باقی مانده معده مجددا متصل می گردد. بخشی از بافت چربی مانندی که معده و روده ها را پوشانده اند به همراه گره های لنفاوی اطراف و احتمالا طحال و بخشی از سایر اندام های مجاور برداشته می شوند.

طی این نوع جراحی سرطان معده که به جای برداشت کامل تنها بخشی از معده برداشته می شود، خوردن راحت تر است.

جراحی سرطان معده: گاسترکتومی توتال

اگر سرطان معده به سراسر این اندام راه یافته باشد، این نوع عمل جراحی سرطان معده انجام می شود. این جراحی همچنین در صورتی که بخش بالایی معده و حوالی مری درگیر شده باشد به کار می رود. در این روش جراح تمام معده، گره های لنفاوی اطراف و بافت چربی روی معده را برمی دارد احتمال برداشت اندام های اطراف مانند طحال و بخش هایی از مری، روده ها، پانکراس نیز در این نوع جراحی سرطان معده وجود دارد. سپس انتهای مری به بخشی از روده کوچک متصل می شود. این امکان ورود غذا به روده کوچک را فراهم می کند. اما در افرادی که طی عمل جراحی سرطان معده این اندام را به طور کامل برداشته می شود، در یک زمان تنها از مقدار کمی غذا می توانند استفاده کنند.

در بیشتر موارد گاسترکتومی ساب توتال و توتال از طریق ایجاد یک شکاف بزرگ بر روی شکم انجام می شوند. در برخی مراکز از روش لاپاراسکوپی برای جراحی سرطان معده استفاده می کند که در آن معده از طریق ایجاد چند شکاف کوچک برداشته می شود. با این که این روش مزایای زیادی دارد، بسیاری از پزشکان معتقدند برای اثبات کارآمد بودن این روش برای جراحی سرطان معده به مطالعات بیشتری نیاز است.

جراحی سرطان معده: قرار دادن لوله غذایی

برخی بیماران بعد از جراحی سرطان معده در خوردن غذا دچار مشکل می شوند. درمان های دیگر مانند شیمی درمانی با پرتو درمانی می توانند این مشکل ناشی از جراحی سرطان معده را تشدید کنند. برای رفع این مشکل، یک لوله هنگام جراحی سرطان معده در روده قرار می گیرد. انتهای این لوله که شکلی شبیه به حرف J دارد بیرون از شکم باقی می ماند. با این کار، مواد غذایی مایع به طور مستقیم در داخل روده قرار می گیرند تا به پیشگیری و درمان سوء تغذیه بعد از جراحی سرطان معده کمک کنند.

دکتر محمدرضا بربند جراح عمومی بیان می دارند که جراحی مرحله 0 و 1 بیشترین شانس درمان را داشته و جراحی در مراحل 2 و 3 بیشترین سود درمانی را برای بیمار دارد.

دکتر محمدرضا بربند
دكتر محمدرضا بربند متخصص جراحی عمومی در مشهد، دکتر محمدرضا بربند فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا بربند
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه