عمل سرطان معده جراحی است که منظور برداشت بافت سرطانی، بخشی از معده را تمام آن و گره های لنفاوی درگیر بیماری انجام می گیرد. در این مقاله می خواهیم نکاتی را پیرامون عمل سرطان معده بررسی کنیم.

دروانا:

سرطان معده سرطانی با شیوع کم است. علائم اولیه سرطان معده نامشخص بوده و به راحتی با شرایطی با خطر کمتر اشتباه گرفته می شود. علائم سرطان معده عبارتند از:

  • سوء هاضمه و سوزش سر دل دائمی
  • به دام افتادن هوا و بروز نفخ
  • احساس پری یا نفخ زیاد بعد از وعده های غذایی
  • درد معده مداوم

علائم سرطان معده پیشرفته شامل موارد زیر می باشند:

  • خون در مدفوع یا مدفوع تیره
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن

از آن جایی که علائم اولیه سرطان معده مشابه علائم سایر شرایط است، سرطان اغلب تا زمانی که تشخیص داده شود پیشرفت می کند. بنابراین بررسی هر یک از علائم احتمالی سرطان معده حائز اهمیت است. درمان سرطان معده به وضعیت سلامتی و میزان پراکندگی سرطان بستگی دارد. بیشتر بیمارستان ها از تیمی که شامل متخصصینی از چندین تخصص مختلف هستند برای کار گروهی و ارائه بهترین درمان برای سرطان معده استفاده می کنند. در زیر روش جراحی را برای درمان سرطان معده بررسی می کنیم.

عمل سرطان معده

اگر بیماری سرطان معده در مراحل اولیه در شما تشخیص داده شود، احتمال برداشت سرطان به طور کامل از طریق عمل سرطان معده وجود دارد. در برخی موارد، عمل سرطان معده ممکن است به جای ایجاد برش هایی بر روی شکم، از طریق وارد کردن یک لوله منعطف و باریک به داخل مری انجام گیرد. این روش عمل سرطان معده آندوسکوپی نامیده می شود و برای برداشت نمونه ای از بافت توموری و آزمایش بیشتر آن انجام می گیرد. در صورتی که سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده شود، این نوع عمل سرطان معده همچنین برای برداشت کامل تومور به کار گرفته می شود.

با این حال، اگر سرطان به نواحی خارج از معده انتشار یافته باشد، امکان برداشت کامل آن به کمک عمل سرطان معده وجود ندارد. در صورت وجود این شرایط، شما همچنان عمل سرطان معده را برای برداشت سرطان که معده را مسدود کرده است و همچنین رفع علائم انجام می دهید. این به میزان کنترل علائم شما و خطرات و عوارض جانبی عمل سرطان معده بستگی دارد.

عمل سرطان معده: جراحی برای برداشت معده

شما ممکن است طی عمل سرطان معده تمام یا بخشی از معده را بردارید. عمل سرطان معده برای برداشت بخشی از معده گاسترکتومی ساب توتال نامیده می شود و عمل سرطان معده برای برداشت تمام این اندام گاسترکتومی تونال نام می گیرد. در برخی موارد، جراح ممکن است طی عمل سرطان معده بخشی از مری نیز بردارد (ازوفاژوگاسترکتومی).

انواع عمل سرطان معده ممکن است به کمک ایجاد یک برش بزرگ در شکم (جراحی باز) یا ایجاد تعدادی برش کوچک که ابزار جراحی از طریق آن ها وارد می شوند، انجام گیرد. هر دو روش عمل سرطان معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند بدین معنی که شما در طول عمل سرطان معده به خواب می روید. در طول عمل سرطان معده، جراح همچنین ممکن است گره های لنفاوی (غده های کوچکی که در مقابله با عفونت مشارکت می کنند) اطراف سرطان را بردارد. امکان انتشار سرطان معده به این گره ها وجود دارد و برداشت آن ها طی عمل سرطان معده می تواند به پیشگیری از بازگشت سرطان کمک کند.

عمل سرطان معده: گاسترکتومی ساب توتال

اگر سرطان قسمت پایینی معده را درگیر کرده باشد، شما عمل سرطان معده ساب توتال (گاسترکتومی ساب توتال) را انجام می دهید. بعد از عمل سرطان معده، معده شما کوچک تر از قبل از جراحی خواهد شد. با این حال، بخش بالایی معده جایی که غذاها از مری وارد آن می شوند تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

عمل سرطان معده: گاسترکتومی توتال یا ازوفاژوگاسترکتومی

اگر سرطان معده در اواسط یا بالای معده باشد، شما باید عمل سرطان معده توتال (گاسترکتومی توتال) را انجام دهید. اگر سرطان در نزدیک به انتهای مری ایجاد شده باشد جایی که به معده متصل می شود، شما باید نوعی از عمل سرطان معده به نام ازوفاژوگاسترکتومی را انجام دهید. اگر عمل سرطان معده توتال انجام داده اید، انتهای مری شما به بخش بالایی روده کوچک (دئودنوم) متصل می شود. اگر شما ازوفاژوگاسترکتومی انجام داده اید، بخش باقی مانده مری به بخش بالایی روده کوچک متصل می شود.

عمل سرطان معده: جراحی برای رفع علائم

اگر سرطان معده به نواحی خارج از معده انتشار یافته باشد، امکان برداشت آن به کمک عمل سرطان معده وجود ندارد. با این حال، اگر معده به طور قابل توجهی تحت تاثیر سرطان قرار گرفته باشد سرطان می تواند موجب انسداد شده و از هضم مناسب مواد غذایی پیشگیری کند. انسداد معده می تواند موجب علائمی چون درد معده، استفراغ و احساس پری بعد از خوردن شود. اگر دچار انسداد معده شده اید چندین راه برای درمان آن وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

  • قرار دادن استنت. استنت یک لوله مشبک پلاستیکی یا سیمی است که به کمک یک آندوسکوپ و تحت بی حسی موضعی وارد مری می شود. بعد از ورود، استنت باز شده و معده را نیز باز می کند.
  • گاسترکتومی توتال یا ساب توتال. در این عمل سرطان معده انسداد برداشته شده و علائم شما بهبود می یابند.
  • جراحی بای پس معده. نوعی روش جراحی است که در آن بخشی از معده در بالای انسداد به روده کوچک شما متصل شده و بخش مسدود شده را از سیستم گوارشی شما خارج می کند. 
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه