مشکلات تیروئید در زنان شایع می باشد. در این مقاله به مرور برخی از متداول ترین مشکلات تیروئید در زنان می پردازیم.

دروانا:

غده تیروئید مسئول تولید هورمون تیروئید می باشد. این هورمون نقش مهمی در فعالیت های مختلف بدن ایفا می کند. وجود برخی بیماری ها در تیروئید سبب می شود این غده مقدار اندک یا زیادی از هورمون های مورد نیاز را تولید کند. بسته به مقدار هورمون هایی که تولید می شود ممکن است دچار بی قراری یا خستگی همچنین اضافه وزن یا کاهش وزن شوید. مشکلات تیروئید در زنان بیش از مردان شایع می باشد. احتمال بروز مشکلات تیروئید در زنان در دوران بعد از بارداری و بعد از یائسگی بیشتر است. یک مورد از هر هشت خانم در طول زندگی خود به مشکلات تیروئید دچار می شوند. مشکلات تیروئید در زنان عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • اختلال در پریودهای قاعدگی: غده تیروئید چرخه های قاعدگی را کنترل می کند. افزایش یا کاهش هورمون تیروئید در زنان سبب خونریزی سبک، سنگین و یا بی نظمی در چرخه های قاعدگی می شود. اختلال در عملکرد تیروئید در زنان همچنین ممکن است سبب توقف پریودها به مدت چند ماه متوالی شود که به این شرایط آمنوره اطلاق می گردد. اگر سیستم ایمنی سبب بروز اختلال تیروئید در زنان شود در آن صورت سایر غدد از جمله تخمدان ها نیز ممکن است درگیر شوند و این امر احتمال بروز یائسگی زودرس را به دنبال دارد.
  • اختلال در باردار شدن: زمانی که اختلالات تیروئید در زنان بر روند چرخه های قاعدگی تاثیر بگذارد در آن صورت ممکن است تخمک گذاری تحت تاثیر قرار گرفته و باردار شدن با دشواری صورت گیرد.
  • اختلال در طول بارداری: مشکلات تیروئید در زنان باردار می تواند خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

احتمال وقوع بیماری تیروئید در زنانی که فاکتورهای خطر زیر را دارند وجود دارد:

  • سابقه اختلال تیروئیدی در گذشته
  • انجام جراحی یا رادیوتراپی که بر غده تیروئید تاثیر بگذارد
  • ابتلا به بیماری هایی مانند گواتر، آنمی یا دیابت نوع یک

اختلالات تیروئیدی شایع در زنان عبارت است از:

  • اختلالاتی که سبب کم کاری تیروئید می شود
  • اختلالاتی که سبب پرکاری تیروئید می شود
  • تیروئیدیت مخصوصا تیروئیدیت بعد از زایمان
  • گواتر
  • ندول های تیروئیدی
  • سرطان تیروئید

در ادامه کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و تیروئیدیت را به عنوان شایع ترین اختلال تیروئید در زنان بررسی می کنیم.

در کم کاری تیروئید غده تیروئید قادر به تولید هورمون های کافی نمی باشد. به این ترتیب میزان متابولیسم بدن در طول زمان کاهش می یابد. متداول ترین علت کم کاری تیروئید در زنان بیماری هاشیموتو می باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های تیروئید حمله می کند. عواملی مانند درمان پرکاری تیروئید و انجام رادیوتراپی به منظور درمان برخی سرطان ها در ایجاد کم کاری تیروئید نقش دارد. علائم کم کاری تیروئید در زنان شامل احساس سرما، یبوست، ضعف ماهیچه ای، رنگ پریدگی، کاهش سرعت ضربان قلب و خونریزی های بیش از حد معمول در قاعدگی می باشد. پرکاری تیروئید نیز یکی دیگر از اختلالات شایع تیروئید در زنان می باشد. در این شرایط مقدار تولید هورمون های تیروئید در بدن افزایش می یابد. در نتیجه چنین افزایشی میزان متابولیسم و سرعت ضربان قلب نیز افزایش پیدا می کند. متداول ترین علت بروز تیروئید در زنان بیماری گریوز می باشد که نوعی اختلال در سیستم ایمنی محسوب می شود. از علائم کم کاری تیروئید در زنان می توان به مواردی مانند کاهش وزن، لرزش در دست ها، ضعف ماهیچه ای، اسهال، تغییراتی در چشم ها و خونریزی های سبک در دوران پریود اشاره کرد. پرکاری تیروئید در زنان احتمال بروز پوکی استخوان را در پی دارد. این امر در خانم ها مخصوصا با ورود آن ها به دوران یائسگی اهمیت می یابد.

تیروئیدیت یا التهاب تیروئید زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را علیه غده تیروئید ایجاد می کند. علت تیروئیدیت ممکن است بیماری هایی مانند دیابت نوع یک و روماتوئید آرتریت باشد. زمینه ژنتیکی، مصرف برخی داروها و ابتلا به عفونت های باکتریایی یا ویروسی نیز ممکن است منجر به بروز این اختلال تیروئید در زنان شود. تیروئیدیت بعد زایمان در 10 درصد زنان بروز می کند. علائم این اختلال تیروئید در زنان ممکن است با افسردگی بعد از زایمان اشتباه گرفته شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه