پورپورا هنوخ شوئن لاین علائم، علل، تشخیص و درمان

بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین (Henoch-Schonlein-Purpur) نوعی اختلال می باشد که سبب التهاب و خونریزی در عروق خونی کوچک در پوست، مفاصل، روده و کلیه ها می شود.

ویژگی مشخص پورپورا هنوخ شوئن لاین راشی متمایل به رنگ ارغوانی می باشد که روی بخش های تحتانی پا و باسن ایجاد می شود. پورپورا هنوخ شوئن لاین می تواند سبب درد در ناحیه شکم و درد مفاصل شود. آسیب کلیوی نیز به ندرت اتفاق می افتد.

پورپورا هنوخ شوئن لاین می تواند همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد اما در کودکان دو تا شش سال شایع تر می باشد. این شرایط عموما خود به خود برطرف می شود. مراقبت های پزشکی در صورتی لازم خواهد بود که پورپورا هنوخ شوئن لاین بر کلیه تاثیر بگذارد.


علائم بیماری پورپورای هنوخ شوئن لاین 

چهار ویژگی اصلی پورپورا هنوخ شوئن لاین عبارت است از:

  • راش: لکه های قرمز- ارغوانی که شبیه به کبودی می باشد از ویژگی های متمایز بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین محسوب می شود. این راش ها عمدتا روی پاها و باسن ها ایجاد می شود. اما می تواند روی بازوها، صورت و یا تنه نیز ظاهر شود. هم چنین در نواحی تحت فشار مانند بخش هایی که خط جوراب یا بند کمربند می افتد نیز احتمال بروز وجود دارد.
  • تورم و درد مفاصل: افراد مبتلا به بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین اغلب در اطراف مفاصل خود درد و تورم دارند، عمدتا در زانوها و مچ پا. برخی اوقات درد مفصل یک تا دو هفته زودتر از راش ها اتفاق می افتد. این علائم زمانی که بیماری هنوخ شوئن لاین پورپورا برطرف شود فروکش می کنند و دیگر آسیبی به جا نمی گذارند.
  • علائم گوارشی: خیلی از کودکان مبتلا به پورپورا هنوخ شوئن لاین به علائم گوارشی دچار می شوند علائمی مانند درد شکم، تهوع، استفراغ و مدفوع خونی. این علائم برخی اوقات قبل از پدیدار شدن راش ها اتفاق می افتد.
  • دخالت کلیه: پورپورا هنوخ شوئن لاین می تواند بر کلیه ها نیز تاثیر بگذارد. در اغلب موارد پروتئین یا خون در ادرار دیده می شود که تنها با انجام تست ادرار مشخص می شود. معمولا با گذشت بیماری پورپورای هنوخ شائن لاین این علائم از بین می رود اما در برخی موارد ممکن است بیماری کلیه ایجاد و ادامه یابد.

  چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین مبتلا هستید و در مسیر گوارشی تان مشکلات جدی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک شما علاوه بر راش به مشکلات دیگری دچار بود حتما با پزشک تماس بگیرید.


 علت بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین

بیماری پورپورا چیست؟

در بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین برخی عروق خونی کوچک بدن ملتهب می شود و می تواند منجر به خونریزی در پوست، شکم و کلیه ها شود و انواع پورپورا می سازند. چرا التهاب اولیه ایجاد می شود مشخص نیست، اما ممکن است این التهاب در نتیجه پاسخ نامناسب سیستم ایمنی به برخی محرک ها باشد.

تقریبا نیمی از افراد مبتلا به پورپورا هنوخ شوئن لاین بعد از ابتلا به عفونت سیستم تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی به این بیماری دچار می شوند. محرک های عفونی عبارتند از آبله مرغان، تورم بینی، سرخک یا هپاتیت. سایر عوامل محرک عبارتند از داروها، غذاها، نیش حشرات، قرار گرفتن در معرض هوای سرد.


 فاکتورهای خطر

فاکتورهایی که می تواند ریسک ایجاد بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین را افزایش دهد عبارت است از:

  • سن: این بیماری عمدتا بر اطفال و افراد بالغ جوان تاثیر می گذارد و عمدتا کودکان دو تا شش سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • جنسیت: بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین در پسران شایع تر از دختران می باشد.
  • نژاد: کودکان سفید پوست و اسیایی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین می باشند تا کودکان سیاه پوست.
  • فصل سال: بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین عمدتا در پاییز و زمستان و بهار شایع است و به ندرت در تابستان اتفاق می افتد.

 عوارض بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین

در اغلب افراد علائم ظرف یک ماه بهبود می یابد و مشکلاتی بر جا نمی گذارد. اما احتمال عود آن نیز نسبتا شایع است.

عوارض مرتبط با بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین عبارت است از:

  • آسیب کلیوی: آسیب جدی بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین آسیب کلیوی می باشد. این ریسک در افراد بالغ شایع تر از کودکان می باشد. بسته به موقعیت آسیب می تواند به اندازه ای باشد که نیاز به پیوند کلیه و دیالیز وجود داشته باشد.
  • انسداد روده ای: در موارد نادر بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین می تواند Intussusceptions را در پی داشته باشد؛ شرایطی که در آن بخشی از روده به دور خود می پیچد و مانع از حرکت مواد درون روده می شود. این عارضه در افراد بالغ نادر است.

 تشخیص بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین

پزشک احتمالا در صورت وجود راش، درد مفصل و علائم گوارشی بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین را تشخیص می دهد. اگر برخی از این علائم وجود نداشته باشد برخی تست های زیر انجام می شود:

  • تست های آزمایشگاهی

هیچ تست واحدی برای تشخیص بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین وجود ندارد اما برخی تست ها می تواند به کنار گذاشتن احتمال سایر بیماری های مشابه با پورپورا هنوخ شوئن لاین کمک کند. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش خون: اگر تشخیص مشخص نباشد بر اساس علائمی که شما دارید دستور انجام تست خون داده می شود.
  • آزمایش ادرار: در این تست نمونه ادرار شما تست می شود تا شواهدی از خون مشخص شود و بررسی شود آیا کلیه ها به درستی عمل می کنند یا خیر.
  • بیوپسی

افراد مبتلا به بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین اغلب برخی آنتی بادی ها را روی پوست خود دارند. پزشک نمونه کوچکی از پوست را بر می دارد و زیر میکروسکوپ مشاهده می کند. در موارد شدید که کلیه در بیماری دخالت دارد پزشک انجام بیوپسی کلیه را نیز انجام خواهد داد تا در تصمیم گیری های درمانی مسیر روشن شود.

  • تست های تصویربرداری
  • پزشک ممکن است انجام اولتراسوند را برای کنار گذاشتن علت دردهای شکمی و بررسی برخی عوارض احتمالی مانند انسداد روده توصیه کند.

  آمادگی برای ملاقات با پزشک

شما احتمالا به پزشک خانواده یا متخصص اطفال مراجعه خواهید کرد و سپس ممکن است  در صورت بروز مشکلات کلیوی به متخصص بیماری کلیه ارجاع داده شوید. در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای ملاقات با پزشک آشنا می سازد.

قبل از ملاقات با پزشک توجه به موارد زیر کمک کننده خواهد بود:

  • باید بدانید که علائم از چه زمانی آغاز شده است.
  • آیا این علائم ناگهانی شروع شده است یا تدریجی؟
  • آیا فرزند شما قبل از بروز راش ها بیمار شده است؟
  • چه داروها و مکمل هایی را به طور مرتب استفاده می کنید؟

برخی سوالات احتمالی که می توانید در مورد بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین از پزشک بپرسید عبارت است از:

  • علت احتمالی علائم من چیست؟
  • آیا برای تایید تشخیص باید تست هایی را انجام دهم؟
  • آیا این شرایط موقتی است یا دائمی؟
  • چطور باید متوجه شوم که آسیب کلیوی اتفاق افتاده است؟
  • بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین چطور درمان می شود؟
  • این درمان چه عوارض جانبی در پی دارد؟
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین چه منبعی را به من پیشنهاد می کنید؟

پزشک نیز احتمالا سوالاتی را برای درمان پروپورا از شما خواهد پرسید. برخی سوالات احتمالی پزشک عبارت است از:

  • این راش ها زمانی که برای اولین بار ایجاد شدند چه شکلی داشتند؟
  • آیا راش ها دردناک بوده اند؟ آیا راش ها با خارش همراه هستند؟
  • آیا فرزند شما علائمی مانند درد شکم یا درد مفصل دارد؟

 


 درمان بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین یا درمان بیماری hsp

بیماری پورپورای هنوخ شوئن لاین معمولا خود به خود ظرف یک ماه از بین می رود و اثری از بیماری بر جا نمی ماند. استراحت، مصرف کافی مایعات و استفاده از مسکن های غیر نسخه ای می تواند کمک کننده باشد.

داروها

استفاده از کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون در درمان و پیشگیری از عوارض بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین از موضوعات مورد بحث می باشد. این داروها اغلب در مواردی که علائم گوارشی شدیدی وجود داشته باشد استفاده می شود. از آن جایی که این داروها می تواند تاثیرات جدی را در پی داشته باشد و فواید آن ها چندان مشخص نیست، به هنگام استفاده از این داروها باید خطرات و مزایای آن را در نظر داشت.

جراحی

اگر بخشی از روده پیچ خورده باشد، ترمیم با استفاده از جراحی ضروری خواهد بود.


 

درمان های خانگی بیماری پورپورا هنوخ شوئن لاین 

بهتر است بیماران مبتلا به پورپورا هنوخ شوئن لاین را در شرایط راحتی قرار دهید تا استراحت کنند. استراحت، مصرف مایعات کافی و استفاده از ضد دردهای غیر نسخه ای می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه