پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی،آیا لازم است که تست پاپ اسمیر بصورت سالانه انجام شود، توصیه شما برای انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

پرسش سایت دُروانا:

خانمی 75 ساله که از نظر جسمانی کاملا سالم هستند.

1. آیا لازم است که تست پاپ اسمیر را بصورت سالانه انجام دهد؟

2. توصیه شما برای انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

3. چه وقت باید انجام غربالگری ها(ماموگرافی، کولونوسکوپی و پاپ اسمیر) را متوقف کرد؟

پاسخ دکتر پرویندخت حیدری:

دکتر پرویندخت حیدری معتقدند که اگر تا به امروز نتیجه تست پاپ اسمیر ایشان نرمال بوده، بعید است به انجام غربالگری بیشتر نیاز باشد و احتمال بروز سرطان دهانه رحم بسیار اندک می باشد. برخی دستورالعمل ها توصیه می کنند که غربالگری پاپ اسمیر در خانم هایی که حداقل نتیجه سه تست آنان در طول ده سال گذشته نرمال بوده است، در سن 70 سالگی انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند و ریسک سرطان دهانه رحم در آن ها افزایش نمی یابد. برخی دیگر از دستورالعمل ها عنوان می کنند خانم هایی که ریسک بروز سرطان دهانه رحم در آن ها متوسط است می توانند در سن 65 سالگی انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند.  برخی دیگر از دستورالعمل ها نیز عنوان می کنند در سنین بین 65 تا 70 سالگی خانم هایی که در ریسک متوسط قرار دارند می توانند انجام غربالگری را متوقف کنند.

دکتر حیدری توضیح می دهند، اما اگر تست فرد برای ویروس پاپیلومای انسانی مثبت باشد (ویروسی که از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با ریسک سرطان دهانه رحم ارتباط دارد) یا اگر فرد HIV مثبت باشد و یا دچار اختلال در سیستم ایمنی باشد و یا هر شرایط دیگری که ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد، دیگر نمی توان بر اساس این دستورالعمل ها پیش رفت. در هر کدام از این شرایط فرد باید بر اساس دستورالعملی که پزشک معالج برایش در نظر دارد پیش رود.

خانم هایی که سابقه تست غربالگری سرطان آنان نرمال بوده است می توانند انجام پاپ اسمیر را در 65 سالگی متوقف کنند و ماموگرافی و کولونوسکوپی را می توان در صورت نرمال بودن در سن 75 سالگی خاتمه داد.

اما نظر دکتر پرویندخت حیدری اینست که اگر در سوابق فرد نتایج غیرنرمالی وجود داشته باشد دیگر پاسخ به این سوال ساده نیست. در این مورد باید به نتیجه گفتگو بین بیمار و پزشک تکیه کرد. امید به زندگی، سلامت کلی فرد و تنظیمات شخصی او بسیار اهمیت دارد. سابقه خانوادگی فرد نیز در این میان از اهمیت برخوردار است. هر زمان که پزشک متخصص زنان به شما توصیه می کند که تستی را انجام دهید می توانید از او بپرسید که چرا انجام این تست ضروری است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه