ویروس پاپیلومای انسانی عوارض جدی از جمله بروز زگیل در ناحیه تناسلی و برخی سرطان ها را به دنبال دارد. اما در بیشتر موارد قبل از بروز علائم، از بین می رود.

هرپس تناسلی:

پاپیلومای تناسلی انسانی یا HPV از شایع ترین بیماری های مقاربتی است، اما اغلب گونه های این ویروس برای انسان ها خطرناک نیست. بیش از 40 نوع ویروس HPV وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی، دهان و گلو را آلوده کند. اغلب افراد آلوده به HPV نمی دانند که به این عفونت دچارند.

هرپس دهانی:

برخی انواع HPV علاوه بر ناحیه تناسلی سایر بخش ها اعم از دهان و گلو را نیز آلوده می کند، که به آن HPV دهانی گفته می شود. برخی از انواع HPV دهانی بسیار خطرناکند و می توانند منجر به ایجاد سرطان هایی در سر و گردن شود. برخی از آنها می توانند زگیل هایی را در ناحیه دهان و گلو ایجاد کنند. اما در بیشتر موارد این عفونت ها قبل از بروز علائم از بین می روند.

HPV می تواند منجر به بروز سرطان هایی در ناحیه زبان و لوزه ها شود که به آن سرطان اورفارنکس گفته می شود. HPV می تواند سلول های طبیعی پوست در ناحیه عفونی را تبدیل به سلول های غیر نرمال کند. اغلب اوقات شما این تغییرات سلولی را احساس نخواهید کرد. در بیشتر موارد بدن علیه عفونت HPV مبارزه می کند و بنابراین وضع به حالت نرمال و طبیعی باز می گردد. اما اگر بدن نتواند این ویروس را از بین بیرد، تغییرات سلولی نمایان می شود تا جایی که می تواند منجر به بروز سرطان اورفارنکس شود. ابتلا به سرطان سال ها بعد از آلوده شدن به این ویروس ایجاد می شود. مشخص نیست که آیا داشتن عفونت HPV می تواند به تنهایی منجر به ایجاد سرطان اورفارنکس شود یا آن که سایر فاکتورها اعم از سیگار کشیدن یا مصرف تنباکو نیز می تواند در این میان دخیل باشد. برای پاسخ به این پرسش ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

علائم سرطان اورفارنکس عبارت است از گلو درد، درد گوش، خشن شدن صدا، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد در هنگام بلع، کاهش وزن غیر قابل توجیه. البته برخی از افراد علائم بالینی مشخصی را نشان نمی دهند.

 

 

 

 

 

 

تحقیقات در آمریکا نشان می دهد 7 درصد افراد به HPV دهانی مبتلا هستند و تنها یک درصد این افراد به سرطان اورفارنکس مبتلا می شوند (HPV نوع 16) . شیوع HPV دهانی در مردان سه برابر خانم هاست هم چنین شیوع سرطان اورفارنکس در مردان چهار برابر خانم هاست.  تشخیص ابتلا به سرطان اورفانرکس در آمریکا، سالانه حدود 9000 نفر است.

برخی مطالعات نشان می دهد HPV دهانی ممکن است از طریق سکس دهانی منتقل می شود. احتمال آلوده شدن به HPV از طریق داشتن سکس دهانی و یا بوسیدن فرد آلوده به این ویروس مشخص نیست. در این زمینه به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.  

استفاده از کاندوم و یا پوشش های dental dam می تواند در پیشگیری از انتقال HPV دهانی موثر باشد. اما همانطور که عنوان شد در مورد نحوه انتقال این ویروس و پیشگیری از ابتلا به آن و این که چه کسانی بیشتر در خطر هستند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تست تایید شده ای از جانب FDA برای تشخیص وجود HPV در ناحیه دهان و گلو وجود ندارد. انجام چکاب برای HPV دهانی از جانب سازمان های پزشکی توصیه نشده است. در این مورد هم چنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما شما می توانید در مورد علائمی که نشان دهنده سرطان اورفارنکس است، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

واکسن HPV به منظور پیشگیری از سرطان دهانه رحم و هم چنین برخی سرطان های ناحیه تناسلی ایجاد شده است. این احتمال وجود دارد که واکسن HPV بتواند فرد را علیه سرطان اورفارنکس ایمن کند زیرا می تواند مانع از آلود شدن به ویروس های HPV شود که می تواند منجر به بروز سرطان اورفارنکس شود، اما برای تعیین قطعی این موضوع هنوز مطالعات  خاصی انجام نگرفته است.

برگرفته از: وبسایت http://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه