بر اساس نتایج تحقیق بزرگی که انجام شده است، مادرانی که در دوران بارداری دچار عارضه ای به نام پره اکلامپسی می شوند، فرزندان شان بیشتر در خطر نواقص قلبی قرار دارند.

محققین کانادایی تاکید کردند که این ریسک در حال حاضر کم است: بیشتر نواقص قلبی تنها در 0.1 درصد نوزادانی مشاهده شده است که مادران شان در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شده اند.

این یافته ها در تاریخ 20 اکتبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد و به گونه ای نبود که ارتباط بین پره اکلامپسی و ایجاد مشکلات قلبی در نوزاد را اثبات کند.

دکتر Siobhan Dolan مشاور پزشکی از March of Dimes توضیح داد در عوض نتایج نشان داد بین پره اکلامپسی و نقایص مادرزادی قلبی علل بیولوژیکی زمینه ای دارد.

او گفت این نکته اهمیت این تحقیق را نشان می دهد. دکتر Siobhan Dolan متخصص بالینی زنان و زایمان در مرکز پزشکی Montefiore در شهر نیویورک است.  

دکتر Nathalie Auger رهبر این تحقیقات از دانشگاه مونترال نیز با این نکته موافق بود. او گفت در نهایت ما می خواستیم از بروز پره اکلامپسی و نقایص قلبی مادرزادی پیشگیری کنیم.

دکتر Auger متذکر شد این اولین تحقیقی است که ارتباط بین این دو مورد را مورد بررسی قرار داده است. او گفت امیدوار است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوان به راه هایی دست یافت که ریسک برزو این موارد کاهش یابد.  

بر اساس گفته دکتر Siobhan Dolan 2 تا 8 درصد خانم های باردار دچار پره اکلامپسی می شوند.

یکی از نشانه های پره اکلامپسی فشار خون بالاست که در آن شرایط ارگان هایی مانند کبد و کلیه به خوبی نمی توانند عمل کنند. یکی دیگر از علائم این بیماری دفع پروتئین از طریق ادرار، سردرد شدید همچنین مشکلات بینایی است.

پره اکلامپسی عوارض شدیدی در پی دارد که از جمله آن می توان به زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزندی با وزن کم اشاره کرد. در این شرایط ریسک بروز تشنج، کما و جدا شدن جفت از رحم وجود دارد و برخی اوقات نیز می تواند به خونریزی ها کشنده منتج شود.

علت اصلی پره اکلامپسی نامشخص است، اما بر اساس توضیحات دکتر Dolan تصور می شود در عروق خونی که جفت را تغذیه می کند، ناهنجاری هایی اتفاق می افتد.

پره اکلامپسی معمولا در اواخر بارداری تشخیص داده می شود(بعد از هفته بیستم و اغلب در سه ماهه سوم بارداری) در حالی که ساختار قلب جنین در اوایل بارداری شکل می گیرد.

بر اساس گفته دکتر Auger بعید به نظر می رسد پره اکلامپسی سبب بروز ناهنجاری های مادرزادی در قلب نوزاد شود.

در عوض محققین عنوان کردند که مشکلات زمینه در عروق خونی جدید می تواند در بروز هر دو مورد سهم داشته باشد.

این یافته ها بر اساس سوابق پزشکی ثبت شده از 2 میلیون نوزاد به دست آمده که در سال های 1989 و 2012 در Quebec به دنیا آمده اند. نزدیک به 73000 نفر از مادران دچار پره اکلامپسی شدند.

به طور کلی تیم تحقیقاتی دکتر Auger دریافت در نوزادان متولد شده از مادرانی که دچار پره اکلامپسی شده اند، شیوع نواقص مادرزادی در قلب بیشتر است: این آمار در بین نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی 0.1 درصد بوده حال آن که در مورد نوزادانی که مادران آنها دچار پره اکلامپسی نشده اند، 0.07 درصد بوده است.  

یافته ها نشان داد افزایش این ریسک به نظر می رسد محدود به خانم هایی است که قبل از هفته ی 34 بارداری به پره اکلامپسی دچار شده اند.

از طرفی بروز پره اکلامپسی در دوران بارداری (صرف نظر از زمان بروز آن)، با نقایص قلبی خفیف تر نیز ارتباط داشته است. حدود 1.5 درصد نوزادان متولد شده از مادرانی که دچار پره اکلامپسی شده اند دچار نقص قلبی نه چندان حاد بوده اند.

بر اساس آن چه که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا عنوان می کند بروز نواقص قلبی حاد یک چهارم آمار تمام نواقص قلبی مادرزادی را تشکیل می دهد. این گونه نواقص معمولا به جراحی نیاز دارند و ممکن است در سال های اولیه زندگی کودک نیاز به انجام درمان هایی باشد.

Auger گفت این گونه مشکلات قلبی از مواردی هستند که ما نگران آن هستیم.

او تاکید کرد مادرانی که دچار پره اکلامپسی شده اند نباید نگران باشند، زیرا این ریسک بسیار کم است اما پزشکان باید در جریان باشند که ممکن است ارتباطی در این بین وجود داشته باشد.

برخی از نواقص قلبی در طول بارداری به واسطه اولتراسوند (سونوگرافی) تشخیص داده می شود و برخی از آنها نیز بلافاصله بعد از تولد با اندازه گیری میزان اکسیژن در نوزاد تشخیص داده می شوند.

هم دکتر Auger و هم دکتر Dolan عنوان کردند که این یافته ها بر اهمیت مراقبت خوب و به موقع در زمان بارداری مخصوصا در مورد پره اکلامپسی اشاره دارد.

تنها راه درمان زایمان نوزاد است. اما اگر برای زایمان خیلی زود باشد، لازم است مراقبت های شدیدی برای مانیتور مادر و فرزند انجام شود و همچنین در صورت لزوم مادر داروهایی دریافت کند (مانند داروهایی برای کنترل فشار خون).

دکتر Dolan افزود خانم هایی که در گذشته دچار پره اکلامپسی شدند، بیشتر در خطر عود این حالت هستند. بنابراین بسیار مهم است که این افراد در مورد باردارهای آینده خود برنامه ریزی کرده و با پزشک مشورت نمایند. سالم بودن برای باردار شدن بسیار اهمیت دارد. شما باید وزن سالمی داشته باشید. اگر به دیابت و یا فشار خون بالا مبتلا هستید، قبل از بارداری باید از تحت کنترل بودن آن ها اطمینان حاصل نمائید.

پزشکی ممکن است توصیه کند در هفته 12 بارداری مصرف آسپرین آغاز شود. زیرا شواهد نشان داده است آسپرین ریسک عود پره اکلامپسی را کاهش می دهد.

دکتر Auger همچنین تاکید کرد مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و در اوایل بارداری اهمیت دارد.

او گفت توصیه می شود برای پیشگیری از نواقص در لوله عصبی، از اسید فولیک استفاده کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف اسید فولیک ریسک بروز نواقص مادرزادی قلبی را کاهش می دهد.

تاریخ انتشار: 1394/08/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه