محدودیت رشد داخل رحمی اصطلاحی است که به عدم رشد مناسب جنین اشاره دارد و ممکن است جنین به هنگام تولد وزنی کمتر از حد نرمال داشته باشد. در این مقاله مروری بر محدودیت رشد داخل رحمی خواهیم داشت.

دروانا: 

نوزادانی که به هنگام تولد وزن اندکی دارند در خطر تجربه برخی مشکلات قرار دارند. از جمله این مشکلات عبارت است از:

  • دشواری در تحمل استرس حین زایمان
  • افزایش احتمال مرده زایی
  • کاهش مقدار قند خون در زمان تولد
  • کاهش مقاومت در برابر عفونت
  • دشواری در حفظ دمای مناسب بدن
  • ناهنجاری هایی در تعداد سلول های قرمز خون

محدودیت رشد داخل رحمی دلایل مختلفی دارد. متداول ترین دلیلی که در توضیح محدودیت رشد داخل رحمی می توان عنوان کرد اختلال در جفت می باشد. جفت در رساندن غذا، اکسیژن و خون به جنین نقش دارد. نواقص و اختلالات ژنتیکی نیز می تواند منجر به محدودیت رشد داخل رحمی شود. عوامل خطری که احتمال ایجاد محدودیت رشد داخل رحمی را افزایش می دهد عبارت است از:

  • عفونت مادر
  • افزایش فشار خون مادر
  • ابتلا به بیماری های کلیوی
  • ابتلا به بیماری های قلبی
  • ابتلا به آنمی داسی شکل
  • مصرف سیگار
  • نوشیدن الکل
  • مصرف داروهای غیر قانونی مانند مواد مخدر

در طول بارداری پزشک برای اطمینان از رشد نرمال تست هایی انجام خواهد داد. مهم ترین تستی که برای اطمینان از رشد جنین انجام می شود سونوگرافی از رحم می باشد. در سونوگرافی موقعیت جنین در رحم ارزیابی می گردد. در طول سونوگرافی اندازه سر، شکم و پاهای جنین بررسی می شود. این اندازه گیری ها نشان می دهد آیا جنین رشد نرمالی داشته است یا خیر. اگر محدودیت رشد داخل رحمی وجود داشته باشد مقدار کل مایع آمنیوتیک کاهش می یابد. اگر جنین بسیار کوچک باشد ممکن است نیاز به انجام سونوگرافی های بیشتر وجود داشته باشد.

برای اطمینان از رشد مناسب مانیتور جنین انجام می گیرد. در این روش سلامت جنین موجود در داخل رحم بررسی می شود. مانیتور جنین با استفاده از کمربندی انجام می شود که دور رحم قرار می گیرد و این فرایند در حدود 30 دقیقه به طول می انجامد. در این تست ضربان قلب جنین شنیده و ثبت می شود. ممکن است نیاز به انجام آمنیوسنتز وجود داشته باشد. در طول انجام این تست سوزنی از طریق پوست شکم وارد رحم می شود. سپس مقداری از مایع آمنیوتیک با استفاده از سوزن نمونه برداری می گردد. نمونه به دست آمده به لحاظ وجود محدودیت رشد داخل رحمی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر عفونت و برخی ناهنجاری های کروموزومی وجود داشته باشد با استفاده از این تست مشخص می گردد.

اغلب عواملی که سبب محدودیت رشد داخل رحمی می شود خارج از کنترل ما می باشد، بنابراین مادر یا جنین در به وجود آمدن محدودیت رشد داخل رحمی نقشی ندارند. اما با این وجود عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا سوء مصرف برخی داروهای غیر قانونی می تواند در ایجاد محدودیت رشد داخل رحمی نقش داشته باشد. اگر در دوران بارداری جنین با محدودیت رشد داخل رحمی رو به رو شود لزوما این عارضه در بارداری بعدی تکرار نخواهد شد. لازم به ذکر است کنترل مناسب برخی بیماری ها از جمله فشار خون بالا احتمال تکرار محدودیت رشد داخل رحمی را کاهش می دهد.

همواره به خاطر داشته باشید در طول بارداری ویزیت های پریناتال را به طور مرتب دنبال کنید. باید به طور روزانه تعداد حرکات جنین خود را بشمارید. اگر تعداد حرکات جنین کاهش یابد شاید مشکلی مانند بیماری مطرح باشد. مصرف غذاهای سالم و کالری مناسب در طول بارداری کمک بسزایی به پیشگیری از محدودیت رشد داخل رحمی می کند. به خاطر داشته باشید که در این دوران باید حداقل 8 ساعت بخوابید. همچنین در این دوران باید مصرف سیگار، نوشیدنی های الکلی و داروهای روان گردان یا مخدر را کنار بگذارید.

دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه