آبله مرغان در بارداری و عوارض آن ممکن است دغدغه بسیاری از خانم ها باشد. در مقاله پیش رو به خطرات ابتلا به آبله مرغان در بارداری، پیشگیری از آبله مرغان در بارداری و واکسن آبله مرغان در بارداری خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 آبله مرغان در بارداری

بیماری آبله مرغان بیماری ویروسی می باشد که با نام واریسلا نیز شناخته می شود. بیماری آبله مرغان فوق العاده مسری است و سبب ایجاد راش هایی تاول مانند و خارش دار بر روی پوست بدن و صورت می گردد. ابتلا به آبله مرغان در بارداری خطر بروز عوارضی مانند پنومونی یا ذات الریه در مادر را به دنبال خواهد داشت. جنینی که مادر او به آبله مرغان در بارداری مبتلا بوده است بسته به زمان بارداری با مشکلات و عوارضی رو به رو خواهد شد. ابتلا به آبله مرغان در بارداری در طول 20 هفته اول (مخصوصا هفته 8 ام تا 20 1م) جنین را با برخی مشکلات از جمله نواقصی رو به رو می سازد که با عنوان سندرم مادرزادی واریسلا شناخته می شود. جنینی که در اثر آبله مرغان در بارداری به سندرم مادرزادی واریسلا دچار شود ممکن است با اسکار پوستی، عدم رشد مناسب بازوها و پاها، التهاب چشم ها و رشد ناقص مغز رو به رو شود. اگر آبله مرغان در بارداری در طول چند روز قبل از زایمان تا 48 ساعت بعد از زایمان ایجاد شود جنین متولد شده در خطر تجربه عفونتی مرگ بار به نام واریسلا نوزادی خواهد بود. بنابراین ابتلا به آبله مرغان در اواخر بارداری می تواند عوارض خطرناکی را برای جنین همراه داشته باشد.

اگر شما در دوران بارداری در معرض آبله مرغان قرار گرفتید، بدون این که نسبت به آن ایمن باشید، باید فورا به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید. متخصص زنان و زایمان محصولی به نام ایمونوگلوبولین را به شما تزریق خواهد کرد. این محصول حاوی آنتی بادی هایی علیه ویروس آبله مرغان می باشد. تزریق ایمونوگلوبولین می تواند مانع از بروز آبله مرغان در بارداری در مدت محدود شود و یا از شدت علائم آبله مرغان در بارداری بکاهد. به دلیل نادر بودن سندرم مادرزادی واریسلا مشخص نیست آیا دریافت ایمونوگلوبولین می تواند جنین در حال رشد را از تاثیرات ویروس آبله مرغان در امان بدارد یا خیر.

اگر در بارداری به آبله مرغان دچار شدید پزشک داروهای ضد ویروس را برای شما نسخه خواهد کرد تا از شدت علائم آبله مرغان در زن باردار همچنین احتمال بروز عوارض در جنین در حال رشد کاسته شود. اگر در زمان زایمان به ویروس آبله مرغان دچار شوید فرزند شما تا مدت کوتاهی بعد از تولد با ایمونوگلوبولین درمان خواهد شد تا احتمال ابتلا به آبله مرغان در او کاهش یافته و یا از شدت علائم احتمالی کاسته شود. اگر نوزاد با آبله مرغان متولد شود در آن صورت استفاده از داروهای ضد ویروس ممکن است موثر واقع شود.

اگر شما قصد بارداری دارید و یا تا به حال به بیماری آبله مرغان دچار نشده اید و یا نسبت به این بیماری ایمن نیستید می توانید برای پیشگیری از آبله مرغان در بارداری واکسن آبله مرغان دریافت کنید. واکسن آبله مرغان برای افراد بالغ بی خطر است اما توصیه می شود تا سه ماه بعد از دریافت دوز دوم واکسن آبله مرغان از باردار شدن اجتناب کنید. بنابراین استفاده از واکسن آبله مرغان در بارداری مجاز نمی باشد و برای پیشگیری از آبله مرغان در بارداری باید سه ماه قبل از باردار شدن واکسن آبله مرغان را دریافت کنیم. زن بارداری که قبلا آبله مرغان گرفته در خطر ابتلا به آبله مرغان در بارداری نمی باشد. اگرمطمئن نیستید که نسبت به آبله مرغان در بارداری ایمنی لازم را دارید پزشک انجام آزمایش آبله مرغان را در نظر خواهد گرفت. آزمایش آبله مرغان با استفاده از نمونه خونی انجام می شود.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه