افزایش وزن زیاد یا اندک در دوران بارداری خطرناک می باشد زیرا می تواند به جنین آسیب برساند. یکی از خطراتی که افزایش وزن به همراه دارد زایمان زودرس می باشد. برای پیشگیری از افزایش وزن در بارداری بهتر است از رژیم غذایی مناسب و ورزش استفاده کرد.

افزایش وزن در بارداری

افزایش وزن زیاد یا اندک در دوران بارداری می تواند ناسالم باشد.

محققین می گویند افزایش وزن زیاد یا اندک در دوران بارداری می تواند به فرزند و مادر آسیب برساند.

در بررسی بیش از 1،3 میلیون خانم باردار، محققین دریافتند 47 درصد خانم ها اضافه وزن زیادی دارند و 23 درصد به اندازه مناسب وزن اضافه پیدا نمی کنند.

دکتر هلنا تد مسئول این تحقیقات عنوان کرد: افزایش وزن در دوران بارداری بستگی به وزن اولیه مادر دارد، به خانم هایی که دچار افزایش وزن می شوند، توصیه می شود در بارداری کمتر اضافه وزن پیدا کنند.

تد متخصص سلامت زنان در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا عنوان کرد صرف نظر از وزن اولیه مادر، افزایش وزن ناسالم در بارداری در حال حاضر بسیار شایع می باشد و خطراتی را برای مادر و جنین در پی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با غذاهای مضر در دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

خطرات افزایش وزن در بارداری

محققین دریافتند اضافه وزن کمتر از حد توصیه شده در دوران بارداری ریسک به دنیا آوردن فرزندی با وزن اندک و زایمان زودرس را افزایش می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زایمان زودرس و نوزاد نارس به مطلب زیر مراجعه نمایید:

از طرفی،اضافه وزن بیش از حد توصیه شده در بارداری با افزایش خطر داشتن نوزادی سنگین تر (شرایطی به نام ماکروزومای جنینی) و انجام سزارین ارتباط دارد.

در سراسر جهان، شیوع چاقی و اضافه وزن در بارداری رو به افزایش است. و بر اساس آمار ذکر شده در پیش زمینه این تحقیق،حدود چهار مورد از هر ده خانم آمریکایی چاق هستند.

در این تحقیق تد و همکاران آمریکایی و بین المللی او 23 تحقیق انجام شده در کشورهای توسعه یافته ها در سرتاسر جهان را مورد بازبینی قرار دادند. به این تحقیق (متاآنالیز) گفته می شود که در آن محققین داده ها را از تحقیقات مختلف جمع آوری می کنند تا روند کلی را مورد بررسی قرار دهند.

مخصوصا این که محققین بررسی کردند خانم ها چه مقدار اضافه وزن در دوران بارداری پیدا می کنند و آیا اضافه وزن آن ها بر اساس اضافه وزن استاندارد توصیه شده در دوران بارداری می باشد یا خیر.

کنترل وزن در دوران بارداری

دستورالعمل ها برای کنترل وزن در بارداری توصیه می کنند که:

  • خانم هایی که دچار کاهش وزن هستند، در دوران بارداری افزایش وزنی در حدود 28 تا 40 (12 تا 18 کیلو) پوند داشته باشند.
  • خانم هایی با وزن نرمال در دوران بارداری باید اضافه وزنی در حدود 25 تا 35 (11 تا 16 کیلو) پوند داشته باشند.
  • خانم هایی با مشکل اضافه وزن باید در دوران بارداری افزایش وزنی در حدود 15 تا 25 (7 تا 11 کیلو) پوند داشته باشند.
  • افزایش وزن خانم های چاق باید در دوران بارداری محدود به 11 تا 20 (5 تا 9 کیلو) پوند باشد.

این گزارش در شش ژوئن در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

دکتر تد در رابطه با افزایش وزن در بارداری عنوان کرد:

پزشکان باید افزایش وزن در بارداری را مانیتور کنند تا به تغذیه سالم خانم ها و تحرک آن ها کمک کنند.

او هم چنین عنوان کرد خانم ها نیز باید از افزایش وزن مناسب خود در دوران بارداری آگاه باشند و داستان های قدیمی در مورد افزایش وزن را فراموش کنند، زیرا لزوما خوردن نمی تواند برای مادر و فرزند او سلامتی را به همراه داشته باشد. سایر متخصصین نیز با نظر دکتر تد موافق هستند.

پیشگیری از افزایش وزن در بارداری

دکتر Aaron Caughey مسئول زنان و زایمان در دانشگاه علوم و بهداشت ارگان عنوان کرد بارداری زمانی برای خوردن نیست بلکه زمانی برای برنامه غذایی سالم و ورزش است. او ادامه داد تلاش برای خانم ها برای داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش بهترین مزایا را نشان داده است وهم چنین عنوان کرد ما به ایده های جدید تر در مشاوره و تشویق خانم های باردار نیاز داریم تا آن ها به نتایج بهتری برسند. متخصص دیگری نیز عنوان کرد بهترین راه آن است که قبل از بارداری به وزن نرمال برسیم. دکتر جیل رابین از نیوهاید پارک عنوان کرد پزشکان باید به بیماران کمک کنند تا آن ها قبل از باردار شدن وزن خود را نرمال کنند.

تاریخ انتشار: 1396/03/30
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه