زایمان زودرس در هفته 32 تا 37 بارداری اتفاق می افتد و نوزادان متولد شده در هفته 32 تا 37 بارداری نوزادان نارس می باشند که ممکن است مشکلاتی از قبیل بیماری دیسترس تنفسی، خونریزی در مغز، مشکلاتی در سیستم گوارشی، مشکلات بینایی و دیگر مشکلات را داشته باشند.
  1. زایمان زودرس چیست؟
  2. چه نیازی وجود دارد که بررسی شود آیا در خطر زایمان زودرس قرار دارم یا خیر؟
  3. زایمان زودرس چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
  4. برای پیشگیری از زایمان زودرس آیا درمانی وجود دارد؟
  5. زایمان در بیمارستانی که مراقبت های ویژه نوزادان دارند، آیا به افزایش شانس زنده ماندن نوزاد نارس کمک خواهد کرد؟
  6. درمان جایگزین سورفاکتانت چیست؟
  7. اگر این احتمال وجود داشته باشد که زایمان زودرس و نوزادی نارس به دنیا بیاورم خودم را برای چه تصمیم گیری هایی باید آماده کنم؟
  8. واژه نامه

زایمان زودرس چیست؟

بیشتر بارداری ها حدود 40 هفته طول می کشد. زایمان زودرس در هفته 32 تا 37 اتفاق می افند و نوزادان متولد شده در هفته های 32 تا 37 بارداری به عنوان نارس در نظر گرفته می شود. نوزادان متولد شده قبل از هفته 32 به عنوان خیلی نارس در نظر گرفته می شوند.

چه نیازی وجود دارد که بررسی شود آیا در خطر زایمان زودرس قرار دارم یا خیر؟

اگر شما در خطر زایمان زودرس باشید و دارای علائم زایمان زودرس در بارداری باشید پزشک با شما در مورد شانس زنده ماندن نوزاد صحبت می کند. ریسک زنده ماندن نوزاد به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. شما باید در مورد ریسک زنده ماندن نوزاد خود در بیمارستان، بر اساس سن بارداری، جنسیت و وزن نوزاد آگاهی داشته باشید. شما باید بدانید نوزادانی که نارس به دنیا می آیند اغلب مشکلات جدی دارند و برخی عوارض در طولانی مدت ادامه دارد. این نوزادان ممکن است دچار ناتوانایی های فیزیکی و تکاملی باشند و به درمان ها و مراقبت های مخصوص نیاز داشته باشند.

زایمان زودرس چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

نوزادان نارس بیشتر در معرض برخی مشکلات قرار دارند. این مشکلات می تواند به ناتوانی هایی کوتاه مدت یا بلند مدت تبدیل شود. برخی از مشکلات عبارت است از:

  • بیماری دیسترس تنفسی (RDS)
  • خونریزی در مغز
  • عفونت
  • مشکلاتی در سیستم گوارش
  • مشکلاتی در کنترل دمای بدن
  • مشکلاتی در برقرای ارتباط و ایجاد صدا
  • مشکلات بینایی و شنوایی
  • فلج مغزی و سایر مشکلات نورولوژیک
  • تاخیر در رشد

برای پیشگیری از زایمان زودرس آیا درمانی وجود دارد؟

داروها برخی اوقات می تواند به خانم هایی که در خطر زایمان زودرس قرار دارند کمک کند تا بلوغ ریه فرزند حفظ شود (کورتیکواستروئیدها) همچنین داروهایی مانند پروژسترون و یا tocolytics می تواند به طولانی شدن بارداری کمک کند. اگر شما در هفته 24 و 34 بارداری قرار دارید و پزشک به این مشکوک است که شاید فرزندتان در هفته آینده به دنیا می آید، ممکن است کورتیکواستروئید تزریقی دریافت کنید. این دارو به تسریع روند رشد ریه های فرزندتان و برخی دیگر از ارگان های او کمک خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زایمان زودرس و نوزاد نارس به مطلب زیر مراجعه نمایید:

زایمان در بیمارستانی که مراقبت های ویژه نوزادان دارند، آیا به افزایش شانس زنده ماندن نوزاد نارس کمک خواهد کرد؟

نوزادان زودرس که در بیمارستانی با تجهیزات مراقبتی ویژه به دنیا می آیند شانس بهتری برای زنده ماندن دارند. بیمارستان های مجهز بهتر میتوانند مشکلات وخیم را پوشش دهند. واحدهای مراقبتی در این بیمارستان ها به دستگاه ها و پزشکان و پرستاران آموزش دیده و با تجربه ای در زمینه مراقبت از نوزادان نارس مجهز هستند. شما و فرزندتان معمولا تحت مراقبت تیم درمانی قرار خواهید داشت. این تیم همچنین به فردی با تخصص در زمینه نوزادان مجهز است.

درمان جایگزین سورفاکتانت چیست؟

سورفاکتانت ماده ای است که کمک می کند کیسه های هوایی در ریه ساختار خود را حفظ کند. در طول هفته 23 بارداری ریه ها شروع به ساخت سورفکتانت می کند. فقدان سورفاکتانت علت اصلی سندرم دیسترس تنفسی در نوزادان نارس است.

نوزادنی که به درمان جایگزین سورفاکتانت نیاز دارند اغلب خیلی بیمارند و به درمان های ویژه نیاز دارند. به همین دلیل، درمان سورفاکتانت اغلب در بیمارستان هایی ارائه می شود که پرسنل آن در زمینه این درمان ها و مراقبت از نوزادان بیمار آموزش دیده اند.

اگر این احتمال وجود داشته باشد که زایمان زودرس و نوزادی نارس به دنیا بیاورم خودم را برای چه تصمیم گیری هایی باید آماده کنم؟

اگر فرزندتان بسیار کم وزن و نارس باشد به درمان های حمایتی پاسخ ندهد، تیم پزشکان و پرستاران با شما و خانواده تان در مورد انتخاب های موجود صحبت خواهند کرد. این احتمال وجود دارد که فرزندتان بدون ونتیلاتور (تهویه) نتواند زنده بماند. این زمان برای شما و خانواده تان بسیار سخت خواهد بود. اما ممکن است لازم شود تا دستگاه های تنفسی را از فرزندتان جدا کنند. تیم پزشکی به شما کمک خواهند کرد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

واژه نامه

کورتیکواستروئیدها: هورمون هایی هستند که برای بلوغ ریه جنین، آرتریت و یا سایر شرایط پزشکی تجویزمی شوند.

سن بارداری: به تعداد هفته های سپری شده از اولین روز بعد از آخرین قاعدگی طبیعی تا تاریخ زایمان گفته می شود.

نارس: به زایمان قبل از هفته 37 بارداری گفته می شود.

پروژسترون: هورمونی زنانه که در تخمدان ها تولید می شود و دیواره رحم را برای باروری آماده می کند.

سندرم دیسترس تنفسی: شرایطی که در آن نوزاد ریه هایی دارد که به طور کامل شکل نگرفته است در نتیجه در تنفس کردن مشکل دارد.

اگر در این زمینه پرسش بیشتری دارید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید.

برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه