خلاصه: تزریق واکسن اچ پی وی یکی از موثرترین راههای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است.

براساس آمار موسسه ملی سرطان آمریکا، در سال 2016 حدود 13000 نفر به سرطان دهانه رحم مبتلا شده اند و بیشتر از 4100 مورد مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم ثبت شد. بنابراین FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) اعلام کرد که زنان باید در مورد چگونگی پیشگیری از سرطان دهانه رحم که به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی ایجاد می شود، اطلاع کافی داشته باشند.

واکسن اچ پی وی می تواند بطور موثری از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کند. اسم واکسن اچ پی وی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن گارداسیل 9 است که می تواند باعث محافظت در برابر 9 نوع ویروس اچ پی وی شود و در نتیجه می تواند از 90 درصد موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم، فرج، واژن و مقعد پیشگیری کند. همچنین واکسن اچ پی وی با نام واکسن گارداسیل می تواند علیه ابتلا به زگیل تناسلی نیز ایمنی ایجاد کند.

تحقیق بالینی که ثابت کرد واکسن اچ پی وی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر است

این تحقیق در کشور کانادا استان آلبرتا انجام شد و نتایج آن در ژورنال CMAJ منتشر گردید. روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: در سال 2008 در استان آلبرتا طرح انجام واکسیناسیون اچ پی وی برای دختران 10 تا 11 ساله در مدارس انجام شد. همچنین طرح سه ساله ای برای دختران 9 تا 15 سال در مدارس انجام شد که در این برنامه سه دوز واکسن اچ پی وی که علیه دو نوع ویروس اچ پی وی ایمنی ایجاد می کند، به دختران تزریق شد. این دو نوع ویروس اچ پی وی مسئول ایجاد 70 درصد موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.
  • چگونگی ارزیابی: بعد از گذشت 10 سال از تزریق اولین دوز واکسن اچ پی وی، این دختران که حالا بین سنین 18 تا 21 سال بودند، مورد غربالگری قرار گرفتند و نتایج با گروه شاهد یعنی دختران جوانی که واکسن اچ پی وی دریافت نکرده بودند، مقایسه شد. نتیجه غربالگری 10000 نفر در سال های 2012 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت. این نتایج از تست پاپ اسمیر این افراد بدست آمد. (در طول تست پاپ اسمیر سلول های دهانه رحم جمع آوری می شوند و سلول ها از نظر سرطانی بودن مورد بررسی قرار می گیرند).
  • نتایج: در بین گروه مورد بررسی 56 درصد دختران جوان افرادی بودند که واکسن اچ پی وی دریافت نکرده بودند و 44 درصد آنها واکسن اچ پی وی را در طرح بهداشت مدارس زده بودند که از بین آنان 84 درصدشان واکسیناسیون را کامل انجام داده بودند یعنی دو یا سه دوز واکسن اچ پی وی زده بودند. نتایج پاپ اسمیر نشان داد که بیشتر از 16 درصد دخترانی که واکسن اچ پی وی دریافت نکرده بودند، سلول های سرطانی دهانه رحم داشتند در حالی که این میزان برای دخترانی که واکسن زده بودند کمتر از 12 درصد بود.  

واکسن اچ پی وی و نکات قابل توجه

  • دکتر یانگ، پزشک مسئول برنامه های بهداشتی استان آلبرتا عنوان کرد که 8 سال بعد از انجام طرح واکسیناسیون اچ پی وی در مدارس توانستیم مزایای اولیه آن را در پیشگیری از بروز ناهنجاری های سلولی که می توانست باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود، مشاهده کنیم.
  • محققین این تحقیق بالینی بسیار امیدوارند که این نتایج بتواند باعث افزایش واکسیناسیون اچ پی وی جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم شود.
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه