عنوان:

نقش آسپرین بر پیشگیری از پره اکلامپسی و محدودیت رشد جنین در بارداری : مقاله مروری سیستمیک و متاآنالیز 

The role of aspirin dose on the prevention of preeclampsia and fetal growth restriction: systematic review and meta-analysis

نویسندگان: Stéphanie Roberge, PhD, Kypros Nicolaides, MD, Suzanne Demers, MD, MSc, Jon Hyett, MDc, Nils Chaillet, PhD, Emmanuel Bujold, MD, MSc

 

ژورنال: American Journal of Obstetrics and Gynecology

 

انتشارات: Elsevier

 

مشخصات ژورنال: Volume 2016, Issue 2, Pages 110-120 ,February 2017

 

کد مقاله: 011501201702_07

 

لینک های منابع:

وبسایت مقاله http://www.sciencedirect.com

وبسایت ژورنال http://www.ajog.org

وبسایت انتشارات https://www.elsevier.com

 

ترجمه شده توسط تیم تخصصی دُروانا

 

تاریخ ترجمه: March 2017

 

برای مشاهده لیست مقالات ژورنال AJOG Volume 216, Issue 2, February 2017 بر روی این لینک کلیک نمایید.

برای مشاهده سایر شماره های ژورنال AJOG بر روی این لینک کلیک نمایید.

برای مشاهده لیست کامل ژورنال ها بر روی این لینک کلیک نمایید.

لینک دانلود مقاله زبان اصلی:

چکیده:

پیش زمینه: پره اکلامپسی و محدودیت رشد جنین از جمله علل مهم مرگ پریناتال و بروز نقص در بازماندگان می باشد. کارآزمایی های بالینی کنترل شده گزارش کرده اند با مصرف پروفیلاکتیک آسپرین در خانم هایی که در خطر بالا قرار دارند می توان از ریسک پره اکلامپسی و محدودیت رشد جنین جلوگیری کرد، اما دوز مناسب این دارو به منظور رسیدن به این هدف پیشگیرانه مشخص نیست.

اهداف: ما به دنبال برآورد تاثیر دوزیج آسپرین بر پیشگیری از پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و محدودیت رشد جنین بودیم.

طراحی تحقیق: ما مروری سیستمیک انجام داده و متا آنالیزی را بر روی کارآزمایی های  کنترل شده تصادفی که تاثیر دوز روزانه پلاسپو با آسپرین را در طول دوران بارداری مورد مقایسه قرار می داد، انجام دادیم. در MEDLINE، Embase و Web of Science و ثبت مرکزی کارآزمایی های کنترل شده Cochrane جستجو کردیم و مقالاتی تا ماه دسامبر 2015 را انتخاب کردیم و بیبلیوگرافی مقالات را نیز مرور کردیم. در صورت لزوم با محققین مقالات تماس گرفته شد تا اطلاعات بیشتری به دست آید. خطرات نسبی برای پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و محدودیت رشد جنین با بازه اطمینان 95 درصد و یا استفاده از مدل های  random-effect محاسبه شد. تاثیر دوز-پاسخ (Dose-response) با استفاده از متا-رگرسیون ارزیابی شد و به صورت تنظیم شده گزارش شد. آنالیزها در مورد آغاز مصرف آسپرین (کمتر یا برابر با 16 هفته و بیش از 16 هفته) بر اساس هفته های بارداری طبقه بندی شد و بعد از حذف تحقیقاتی که در صد خطا در آن ها بالا بود، تکرار شد.

نتایج: در همه 45 کارآزمایی تصادفی کنترل شده در مجموع 20,909 خانم باردار به طور تصادفی 50 تا 150 میلی گرم آسپرین به طور روزانه دریافت کردند. زمانی که مصرف آسپرین در هفته شانزدهم یا قبل از آن آغاز شد، کاهش معنی دار و تاثیر وابسته به دوزی برای پیشگیری از پره اکلامپسی (ریسک نسبی:0.57، بازه اطمینان 95 درصد,  0.43–0.75; P < 0.001; R2, 44%; P = 0.036)، پره اکلامپسی شدید (ریسک نسبی: 0.47، بازه اطمینان 95 درصد, 0.26–0.83; P = 0.009; R2, 100%; P =0 .008)و محدودیت رشد جنین (ریسک نسبی: 0.56، بازه اطمینان 95 درصد, 0.44–0.70; P < .001; R2, 100%; P = 0.044 )، به این ترتیب با افزایش دوز مصرفی آسپرین سه نتیجه مورد انتظار نیز کاهش بیشتری داشت. نتایج مشابهی نیز بعد از کنار گذاشتن تحقیقاتی که در صد خطا در آن ها بالا بود به دست آمد.

زمانی که مصرف آسپرین در هفته های بعد از شانزدهم بارداری آغاز شد کاهش پره اکلامپسی کوچک تر بود و ارتباطی نیز با دوزیج آسپرین نداشت (خطر نسبی: 0.81، بازه اطمینان 95 درصد, 0.66–0.99; P = 0.04 ). زمانی که مصرف آسپرین در هفته های بعد از شانزدهم بارداری آغاز شد، با کاهش ریسک یا تاثیر دوز-پاسخ برای پره اکلامپسی شدید (ریسک نسبی: 0.85، بازه اطمینان 95 درصد, 0.64–1.14; P = .28; R2, 0%; P = .838 ) و محدودیت رشد جنین (ریسک نسبی: 0.95 ، بازه اطمینان 95 درصد,  0.86–1.05; P = 0.34; R2, not available; P = 0.563 ,در دسترس نیست ) ارتباطی وجود ندارد.

جمع بندی: پیشگیری از پره اکلامپسی و محدودیت رشد جنین با استفاد از آسپرین در اوایل بارداری با تاثیر دوز-پاسخ ارتباط دارد. مصرف دوز اندک آسپرین در هفته های بعد از شانزدهم بارداری تاثیر اندکی بر ریسک پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و محدودیت رشد جنین دارد. خانم هایی که در خطر این سه نتیجه (بروز پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و یا محدودیت رشد جنین) قرار دارند باید در اوایل دوران بارداری شناسایی شوند.

لغات کلیدی: آسپرین، محدودیت رشد جنین، متا آنالیز، متا-رگرسیون، پره اکلامپسی، بارداری، مرور سیستمیک

برای دانلود مقاله زبان اصلی و مشاهده متن ترجمه شده شما باید در سایت ثبت نام نمایید، در صورتیکه قبلا ثبت نام کرده اید لطفا وارد سایت شوید، در صورت هرگونه مشکل از طریق بخش تماس با ما با واحد پشتیبانی ارتباط برقرار کنید.

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه