تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده از لیزر برای حرارت دادن و تخریب تومورها می تواند در درمان تومور های کوچک موثر باشد و برخی خانم ها را از خطر لامپکتومی نجات دهد.(به این روش laser ablation می گویند).

تکنیک به کار رفته در این تحقیق  Novilase Breast Therapy نام دارد. در این روش پروب های کوچکی را در مرکز سرطان قرار می دهند و سپس با استفاده از حرارت لیزر تومورها را نابود می کنند.

دکتر Barbara Schwartzberg متخصص جراح سرطان سینه در موسسه تحقیقاتی Sarah Cannon واقع در مرکز پرشکی Rose Medical Center در شهر دنور گفت این روش عمل می کند. شوارتزبرگ مسئول ارشد Novian Health می باشد، کمپانی Novian Health اسپانسر این تحقیق بوده است.

شوارتزبرگ پیش بینی می کند اگر این تحقیقات ادامه یابد این تکنیک جدید می تواند در مورد برخی خانم ها جایگزین لامپکتومی شود و این به لحاظ زیبایی نیز جذاب تر خواهد بود.

یافته های حاصل از این تحقیق در روز پنج شنبه در کنفرانس سرطان سینه که در شهر سن آنتونیو برگزار شده بود ارائه گردید. یافته های ارائه شده در کنفرانس ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی معتبر، در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

محقققین در این تحقیق 60 خانم را مورد ارزیابی قرار دادند که در مراحل اولیه سرطان سینه قرار داشتند که ضخامت تومور در آن ها تا 2 سانتی متر یا حدود سه چهارم یک اینچ بود. این خانم ها در بخش های مختلفی در آمریکا و انگلیس تحت درمان قرار گرفته بودند.

بعد از انجام لیزر، بافتی که تحت حرارت قرار گرفته بود به آرامی کوچک شد و به فرم اسکار درآمد. خانم ها در این تحقیق رادیودرمانی نیز انجام داده بودند.

چهار هفته بعد از انجام لیزر، بافت درمان شده از طریق جراحی برداشته شد. محققین سپس این بافت را بررسی کردند تا دریابند آیا اثری از سلول های سرطانی باقی مانده است یا خیر. خانم ها همچنین ام آر آی نیز انجام دادند.

محققین دریافتند در 91 درصد بیماران با انجام لیزر بر اساس آن چه در دستورالعمل تکنیکال آمده،  سرطان به طور کامل از بین رفته است. به طور کلی در این تحقیق نشان داده شد نرخ از بین رفتن کامل تومور با استفاده از لیزر 84 درصد بوده است.

محققین دریافتند یافته های ام آر آی مشابه با یافته های پاتولوژی بوده است و این نشان می دهد که در آینده از ام آر آی می توان به منظور بررسی میزان موفقیت لیزر درمانی استفاده کرد.

بنا به گفته شوارتزبرگ لیزر درمانی دوره کوتاه تری دارد و دوره احیا بعد از آن نیز کوتاه تر می باشد. همچنین در طول این پروسه از بی حسی موضعی استفاده می شود و در طول کار استفاده از اولتراسوند می تواند به پزشک کمک کند. زمان لازم برای انجام لیزر 15 دقیقه می باشد. ضمن آن که اسکار یا حجم از دست رفته ای باقی نمی ماند.

شوارتزبرگ هم چنین ادامه داد محققین به مدت 15 سال است که استفاده از لیزر درمانی را برای سرطان سینه مورد بررسی قرار داده اند. لیزر در درمان تومورهای کبد، پانکراس و پروستات استفاده می شود.

Kathryn Lawrence یک طراح گرافیک در Brighton نیز در این کارآزمایی بالینی حضور داشت. او در سال 2013 دریافت که در سینه سمت چپ به سرطان سینه دچار شده است که البته در مراحل اولیه قرار داشت، سپس بعد از ان انتخاب کرد که به این کارآزمایی بپیوندد. او گفت در این روش اثری از برش جراحی نیست و من در طول لیزر درمانی کاملا هشیار بودم.

لارنس بعدا در سینه راست خود نیز به سرطان دچار شد، از آن جایی که این کارآزمایی بالینی تکمیل شده بود او ناچار شد برای درمان سینه راست خود از لامپکتومی معمول استفاده کند.

او گفت من منتظر روزی هستم که لیزر درمانی جزئی از انتخاب های درمانی برای خانم های مبتلا به سرطان سینه محسوب شود.

شوارتزبرگ گفت در مورد این تکنیک به تحقیقات بیشتری نیاز است. او امیدوار است تحقیقات جدید در سال 2016 آغاز شود.

دکتر Laura Kruper مسئول خدمات جراحی سینه و معاون مرکز City of Hope Comprehensive Cancer Center در Duarte واقع در کالیفرنیا که خود در این تحقیق حضور نداشت گفت این کارآزمایی هنوز بخشی از راه است، اما بسیار امیدوار کننده بوده است ولی نمی توان آن را به همه بیماران تعمیم داد.

او گفت یکی از نقاط قوت این کارآزمایی این است که بیماران آن از 11 مرکز متفاوت درمانی جذب شده بودند همچنین در بین محققین آن متخصصین رادیولوژیست و جراح نیز حضور داشتند.

او نیز موافق بود در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است و استفاده از لیزر برای تخریب تومورها امکان پذیر به نظر می رسد.

او افزود جزئیاتی وجود دارد که به توجه و بررسی نیاز دارد از جمله اندازه بهینه تومور برای لیزر درمانی و راه های پیش بینی این که کدام دسته از خانم ها به این روش پاسخ نمی دهند.

تاریخ انتشار: 1394/09/23
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه