تحقیقات جدید نشان می دهد دریافت واکسن آنفلوآنزا نه تنها شما را در برابر آنفلوآنزا محافظت می کند بلکه علیه پنومونی نیز می تواند مفید باشد، پنومونی یا ذات الریه بیماری است که ممکن است به دنبال آنفلوآنزا ایجاد شده منجر به بستری شدن و حتی مرگ شود.

محققین می گویند بیشتر افراد بالغ و کودکانی که به دلیل ذات الریه ناشی از آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شده اند، واکسن آنفلوآنزا را دریافت نکرده اند.

دکتر Carlos Grijalva استادیار سیاست های بهداشتی در دانشگاه پزشکی واندربیلت واقع در نشویل گفت واکسن آنفلوآنزا می تواند ریسک بستری شدن به دلیل ذات الریه ناشی از آنفلوآنزا را کاهش دهد، ذات الریه یکی از عوارض جدی آنفلوآنزا می باشد.

او گفت ما تخمین زدیم تقریبا 57 درصد افرادی که به دلیل ذات الریه ناشی از آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند، می توانستند با استفاده از واکسن آنفلوآنزا خود را محافظت نمایند.

این گزارش به صورت آنلاین در تاریخ 5 اکتبر در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

برای این تحقیق دکتر Grijalva و همکارانش داده های نزدیک به 2800 بیمار که به دلیل ذات الریه بستری شده بودند را از ژانویه 2010 تا جون 2012 جمع آوری کردند.

دکتر Grijalva توضیح داد نزدیک به 6 درصد این بیماران به دلیل آنفلوآنزا دچار ذات الریه شده بودند، در حالی که سایر بیماران به دلایلی غیر از آنفلوآنزا به ذات الریه دچار شده بودند.  

او گفت ما سابقه واکسیناسیون آنفلوآنزا را بین این بیماران مقایسه کردیم و دریافتیم که واکسیناسیون آنفلوآنزا با کاهش ریسک ذات الریه ناشی از آنفلوآنزا (از نوعی که به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد) ارتباط دارد.

بر اساس آماری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها داده است، در ایالات متحده آمریکا، سالانه 200000 نفر به دلیل آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند و این بیماری منجر به مرگ 49000 بیمار می شود.

بر اساس گفته دکتر Marc Siegel از مرکز پزشکیNYU Langone  واقع در نیویورک، علت بستری شدن و مرگ بیماران صرفا خود بیماری آنفلوآنزا نیست بلکه ذات الریه علت شایع بستری شدن می باشد که این بیماری یکی از عوارض جدی و رایج آنفلوآنزا است.

دکتر Siegel گفت آنفلوآنزا مانند محرکی می باشد که استعداد ابتلا به بیماری های قلبی، ذات الریه، آپاندیسیت، گلو درد و گوش درد را فراهم می آورد.

او افزود ذات الریه یکی از علت بستری شدن و مرگ می باشد.

دکتر Siegel تاکید کرد در این تحقیق اثبات نشد که واکسن آنفلوآنزا می تواند از ذات الریه پیشگیری کند، تنها نشان داده شد بیشتر افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت می کنند در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده اند، کمتر به ذات الریه دچار می شوند.

محققین گفتند برای اثبات این ارتباط  باید دو گروه در دست داشته باشیم، گروه اول شامل افرادی باشند که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده اند و گروه دیگر شامل افرادی باشد که این واکسن را دریافت نکرده اند. سپس نرخ بستری شدن برای ذات الریه ناشی از آنفلوآنزا را در هر دو گروه ارزیابی کرده و نتایج را با هم مقایسه کنند.

دکتر Siegel گفت این تحقیق نشان می دهد استفاده از واکسن آنفلوآنزا می تواند ریسک ابتلا به ذات الریه را کاهش دهد اما آن را اثبات نکرده است.  

او افزود این احتمال وجود دارد که واکسن آنفلوآنزا بتواند افراد را علیه ذات الریه ایمن کند.

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا توضیح می دهد که همه افراد آمریکایی بالای 6 ماه باید علیه آنفلوآنزا واکسینه شوند.

تاریخ انتشار: 1394/07/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه