تحقیقات جدید نشان میدهد زیاد نشستن خانم ها شانس ابتلا به سرطان را در آنها افزایش می دهد اما به نظر می رسد چنین تاثیری در آقایان مشاهده نمی شود.

دکتر Alpa Patel مسئول بخش پیشگیری از سرطان در انجمن سرطان آمریکا که خود مسئول این تحقیقات بود عنوان کرد صرف زمان زیاد برای نششتن در خانم ها با افزایش ریسک سرطان و مخصوصا انواع میلوما، سرطان تخمدان و سینه در خانم ها ارتباط دارد. اما چنین ارتباطی در مردان به دست نیامده است.

یکی از پزشکان عنوان کرد که این نتیجه بسیار واضح است.

دکتر Paolo Bofetta متخصص طب پیشگیری در دانشگاه پزشکی Icahn واقع در Mount Sinai نیویورک  گفت تشویق افراد به کم کردن زمان نشستن، با هر محدوده وزنی که هستند تاثیر مهمی بر فعالیت فیزیکی می گذارد و  همچنین برای کاهش ریسک سرطان و سایر بیماری های مزمن نیز مفید خواهد بود.

اخیرا در ژورنال Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention گزارش شد تحقیقی انجام شده است که در آن بیش از 146000 مرد و زن که در شروع آزمون به سرطان مبتلا نبوده اند از سال های 1992 تا 2009 مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. در طول این بازه نزدیک به 31000 شرکت کننده به سرطان دچار شدند.

محققین با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند میزان فعالیت فیزیکی و وزن عنوان کردند که افزایش زمان نشستن، خانم ها را تا 10 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد.

در میان خانم ها، برخی از سرطان هایی که با افزایش میزان زمان نشستن ارتباط دارد، عبارت است از سرطان خون با چندین نوع میلوما، سرطان سینه مهاجم و سرطان تخمدان.

دکتر Alpa Patel و همکارانش نوشتند برای درک بهتر تفاوت این ارتباط در زنان و مردان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تحقیقات قبلی نشان داد که فعالیت فیزیکی می تواند ریسک سرطان را کاهش دهد اما در برخی از تحقیقات ارتباط بین زمان نشستن و ریسک سرطان مورد بررسی قرار گرفت. به گفته محققین در طول چند دهه گذشته زمان نشستن در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است. این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که علت این ارتباط اثبات شود.

گروه تحقیقاتی دکتر Patel عنوان کرد، اما با توجه به زمانی که آمریکایی ها صرف نشستن می کنند و با توجه به ارتباط به دست آمده بین زمان نشستن و افزایش ریسک سرطان، این مسئله پیامدهای مهمی را در مورد سلامت افراد به دنبال دارد.

محققین از این حقیقت که نشستن می تواند با افزایش شانس سرطان در زنان ارتباط داشته باشد، متحیر بودند و بیان کردند که افزایش زمان نشستن به مفهوم کاهش میزان فعالیت فیزیکی است.

برای مثال، دکتر Stephanie Bernik مسئول بخش انکولوژی جراحی در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک گفت فرض بر این است که افزایش فعالیت ورزشی خانم با کاهش ریسک سرطان سینه ارتباط دارد اما در این تحقیق سعی شده تا این متغیر کنترل شود.

او گفت مشخص نیست که چرا صرف زمانی برای نشستن، اگر مشخصه ای برای کاهش فعالیت فیزیکی نباشد، می تواند ریسک سرطان را افزایش دهد. او معتقد بود در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است تا علت پشت این یافته کشف شود.

دکتر Charles Shapiro از بخش تحقیقات سرطان سینه در موسسه سرطان Tisch واقع در Mount Sinai (نیویورک) افزود یکی از محدودیت های این تحقیق این است که بر پاسخ افراد به پرسش نامه هایی اکتفا کرده است که دربارده عادات گذشته آن هابوده است. او گفت این تحقیق مهم است زیرا مشخص می کند که زمان کمتر برای نشستن و افزایش فعالیت فیزیکی دو مورد مجزا هستند که پیامدهای متفاوتی را در ارتباط با ریسک سرطان به دنبال دارند.

تاریخ انتشار: 1394/05/23
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه