محققین انگلیسی گزارش کردند که هورمون عشق یا اکسی توسین بر رفتار انسان مانند الکل اثر می گذارد.

اکسی توسین هورمونی است که مادر و فرزند را بهم پیوند می دهد بر تعاملات اجتماعی و عاشقانه نیز تاثیر می گذارد.

تحقیقات قبلی نشان داد که اکسی توسین رفتارهای مثبت اجتماعی  مانند سخاوت، همدلی و نوع دوستی را تقویت می کند و بر اساس گفته محققین سبب می شود تا افراد با اعتماد بیشتر نسبت به یکدیگر تمایل داشته باشند.

محقق ایان میشل از دانشگاه روان شناسی طی اخباری گفت تیم تحقیقاتی دانشگاه برمینگهام تحقیقات موجود درباره الکل و اکسی توسین را مورد آنالیز قرار دادند و شباهت های باورنکردنی را بین این دو ترکیب یافتند.

دکتر میشل توضیح داد: به نظر می رسد این دو ترکیب رسپتورهای متفاوتی در مغز داشته باشند اما در انتقال گابا (که نوعی آمینواسید است) در بخش جلوی قشر مغز و ساختار لیمبیک به نحو مشترکی عمل می کنند. این مدارهای عصبی درک ما را از استرس و اضطراب کنترل می کنند، مخصوصا در موقعیت هایی مانند مصاحبه ها. ترکیباتی مانند اکسی توسین و الکل سبب می شود تا چنین موقعیت هایی برای ما کمتر دلهره آور باشد.

این تحقیق در 19 می در ژورنال Neuroscience and Biobehavioral Reviews منتشر شد.

Steven Gillespie به عنوان محقق گفت بنده فکر نمی کنم ما به دنبال آن باشیم تا اکسی توسین را جایگزین الکل کنیم، اما این ترکیب به لحاظ شیمیایی و عصبی بسیار جالب توجه است، فارغ از موضوع قلب، امکان استفاده احتمالی از آن در شرایط سایکوز وجود خواهد داشت.

او گفت درک این که اکسی توسین دقیقا چگونه برخی عملکردها را سرکوب می کند و رفتار ما را تغییر می دهد می تواند برای خیلی از افراد مفید باشد. امیدواریم این تحقیق راهی برای دستاوردهای بیشتر در آینده پیش روی ما گشوده باشد.

تاریخ انتشار: 1394/03/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه