بر اساس تحقیقات جدیدی که  توسط محققین برزیلی انجام شده است، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، احتمالا در دوران بلوغ باهوش تر خواهند بود.

دکتر Bernardo Horta از دانشگاه فدرال Pelotas گفت تغذیه از شیر مادر با بهبود عملکرد در تست های هوش در سنین 30 سالگی ارتباط دارد و این اثر مهمی بر سطح اجتماع دارد زیرا دستارودهای علمی و درآمد افراد را در دوران بلوغ افزایش می دهد.

او افزود با توجه به مزایای طولانی مدت تغذیه با شیر مادر و نتایج کوتاه مدت آن، مهم است که خانم های بیشتری نوزادان خود را با شیر خود تغذیه نمایند.

این آزمون در 17 مارچ در Lancet Global Health منتشر شد.

اما یک پزشک کودک که در این آزمون شرکت نداشت گفت اثبات این قضیه که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بهتر رشد کرده و در آینده تبدیل به بزرگسالانی موفق می شوند، اهمیت دارد.

Erik Mortensen  از دانشگاه کوپنهاگ دانمارک و سردبیر ژورنال گفت این تحقیق تنها نشان می دهد ارتباطی بین تغذیه با شیر مادر و IQ وجود دارد اما علت و معلولی این ارتباط معلوم نیست.

او توضیح داد اما این ارتباط بسیار قوی است. اگر چه رابطه سببی به دست نیامده است اما به عقیده بنده با توجه به این تحقیق و سایر تحقیقات انجام شده به نظر می رسد شیرمادر در این مورد بسیار موثر است.

وی افزود مهم است که خانم ها بدانند تغذیه با شیر مادر الزاما به معنی تعیین سرنوشت کودک نیست.

او گفت تغذیه با شیر مادر تنها یکی از فاکتورهایی است که بر رشد هوش تاثیر می گذارد. و در واقع به نظر می رسد فاکتور های دیگر از جمله هوش والدین، میزان تحصیلات والدین و طبقه اجتماعی تاثیرات قوی تری بر رشد هوش فرزندان دارد.

در این تحقیق تیم Horta و همکاران داده های نزدیک به 3500 نوزاد متولد شده در سال 1982 در Pelotas برزیل را جمع آوری کردند.این داده ها شامل اطلاعاتی درباره تغذیه با شیر مادر، تحصیلات، میزان درآمد و نتایج به دست آمده از تست استاندارد IQ در سن 30 سالگی بود.  

این محققین دریافتند که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند IQ بالاتری دارند و تحصیلات و در آمد بیشتری را در دوران بلوغ داشته اند. این اطلاعات در مقایسه با افرادی بود که از شیر مادر تغذیه نکرده بودند. محققین هم چنین دریافتند هر چه تغذیه با شیر مادر طولانی تر بوده باشد، تا یک سال، این مزایا نیز بیشتر خواهد بود.

برای مثال نوزادی که یک سال از شیر مادر تغذیه کرده در تست IQ در دروان بلوغ 4 امتیاز بیشتر از حد متوسط به دست آورد. آن هایی که به مدت یک سال از شیر مادر تغذیه کرده بودند میزان تحصیلات بیشتری داشتند، این آمار در مقایسه با کودکانی به دست آمد که کمتر از یک ماه با شیر مادر تغذیه کردند. محققین دریافتند افرادی که حداقل یک سال از شیر مادر تغذیه کرده اند، یک سوم بیشتر از دیگران درآمد دارند.

دکتر Horta تفسیر کرد که تغذیه با شیر مادر بر هوش افراد تاثیر می گذارد و این احتمالا می تواند به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع در شیر مادر باشد که برای رشد مغز لازم است. او عنوان کرد که مقدار شیر مصرفی مادر توسط نوزاد ممکن است در افزایش IQ نقش داشته باشد.  

بر اساس گفته های او، تغذیه با شیر مادر در خانم هایی  که سطح تحصیلات بالا و درآمد بالایی دارند  چندان شایع نیست اما در این تحقیق افراد به طور مساوی بر اساس طبقه جتماعی تقسیم شدند.  

بعلاوه محققین متغیرهای اجتماعی و بیولوژیکی که ممکن است در افزایش IQ نقش داشته باشند را به گونه ای متعادل کردند. این متغیرها شامل درآمد خانواده، سطح تحصیلات والدین، ژنتیک، عادت سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سن مادر، وزن هنگام تولد و نوع زایمان است.

دکتر David Mendez متخصص نوزاد در بیمارستان کودکان میامی گفت والدین نباید این تحقیق را این گونه برداشت کنند که اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه نکند، در دوران بلوغ موفق نخواهد بود.

او توضیح داد واضح است پایبند بودن به این که تغذیه از شیر مادر در آینده کودک می تواند تاثیر بگذارد، مشکل ساز است. این تحقیق در واقع مزیت های محیط پرورش را نشان می دهد و به انرژی و تلاش والدین اشاره دارد و این محیط رشد حاکی از والدینی است که به فرزندان خود عشق می ورزند و مراقب آن ها هستند. این محیط به کودکان کمک خواهد کرد تا به پتانسیل واقعی خود در دوران بلوغ برسند.

تاریخ انتشار: 1394/01/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه