تحقیق اخیری که در هاروارد بر روی چربی موجود در رژیم غذایی انجام شد، شواهد بیشتری را مبنی بر کاهش چربی های غیر سالم در رژیم غذایی نشان داد. لازم به ذکر است این بررسی یکی از بزرگترین و طولانی ترین تحقیقاتی بوده است که تا به امروز در این زمینه انجام شده است.

این تحقیق در تاریخ 5 جولای 2016 به صورت آن لاین در ژورنال طب داخلی JAMA منتشر گردید، در این تحقیق عادات تغذیه ای بیش از 126000 نفر به مدت 32 سال پیگیری شد.

این بررسی نشان داد مصرف بیشتر چربی های ترانس و اشباع شده (چربی های بد) با افزایش ریسک مرگ ارتباط داشته است در حالی که خوردن چربی های اشباع نشده (چربی های خوب) با کاهش ریسک مرگ ارتباط داشته است.

خبر امیدوار کننده این است افرادی که 5 درصد کالری خود را به جای چربی های اشباع شده از چربی های اشباع نشده تامین کردند، در مورد آن ها ریسک مرگ تا 27 درصد کاهش یافت. این یافته ها به صورت مشاهده ای بوده است، به این معنی که در این تحقیق اثبات نشد چربی های موجود در رژیم غذایی بر فاکتور مرگ چه تاثیری دارند و تنها ارتباط بین آن ها نشان داده شد.

چربی های اشباع شده در غذاهایی مانند کره، گوشت خوک و گوشت قرمز یافت می شود. چربی های ترانس در غذاهایی مانند پیراشکی، پیتزا و محصولات پخته شده یافت می شود. چربی های اشباع نشده از نوع monounsaturated در مواردی مانند زیتون و کانولا، آووکادو و مغزیجات و دانه ها یافت می شود و چربی های اشباع نشده از نوع Polyunsaturated در روغن ذرت و آفتابگردان هم چنین در ماهی های چربی مانند سالمون و ماهی خالمخالی (mackerel) یافت می شود.

تاریخ انتشار: 1395/07/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
منبع: وبسایت http://www.health.harvard.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه