بر اساس یافته های جدید حاصل از بررسی میمون نشان داده شد در دوران بارداری ویروس زیکا به سرعت می تواند از جفت عبور کند و رشد مغز جنین را مختل نماید.

دکتر کریستینا آدامز والدورف متخصص زنان و زایمان از دانشگاه واشنگتن در سیاتل عنوان کرد نتایج ما هر گونه شک و تردید در مورد این که ویروس زیکا می تواند برای رشد جنین خطرناک باشد را از بین می برد و جزئیاتی را در این مورد نشان می دهد که این ویروس چطور می تواند آسیب مغزی را ایجاد کند. او طی اخباری عنوان کرد این تحقیق برای ما روشن تر کرد که آیا واکسن زیکا و یا درمان مناسب  مانع از آسیب مغزی به جنین خواهد شد از طرفی مصرف آن در دوران بارداری بی خطر خواهد بود.

اما مطالعات حیوانی یافته های مشابهی را در انسان ایجاد نمی کنند.

از زمانی که ویروس زیکا در سال 2015 در برزیل شایع شده است، هزاران نوزاد در آن کشور با مشکل میکروسفالی متولد شده اند که نتیجه آن داشتن سرهای بسیار کوچک و غیر طبیعی است. مقامات بهداشتی آمریکا پیش بینی می کنند که گسترش این ویروس در آمریکا و ایالات آن در این تابستان احتمالا منجر به بروز موارد میکروسفالی در آینده خواهد شد.

رشد مغزی در پریمات های غیر انسانی مانند pigtail macaques که در این تحقیق به کار رفته است، شباهت های کلیدی با انسان دارد. این شباهت ها عبارت است از ساختار جفت (ارگانی که مادر و جنین را در دوران بارداری به هم مرتبط می کند و جنین در حال رشد را تغذیه می کند)، زمان شکل گیری مغز و اعصاب و نسبت سلول های خاکستری به سفید.

بررسی میمونی که در طول سه ماهه سوم بارداری در معرض عفونت زیکا قرار گرفت این امکان را فراهم آورد تا علت ارتباط بین ویروس و آسیب مغزی در جنین در حال رشد بررسی شود.

میمون های باردار دچار تب، راش و یا سایر علائم ناشی از عفونت نشدند. اما در طول سه هفته عفونت سلول های سفید مغز جنین که هماهنگی بین بخش های مختلف مغز را فراهم می کند، دچار توقف در رشد گردید.

اگر این روند برای ماه دیگر نیز ادامه داشت، بر اساس گفته محققین میکروسفالی اتفاق می افتاد.

دکتر Lakshmi Rajagopal متخصص اطفال از دانشگاه واشنگتن عنوان کرد ما وقتی اولین ام آر آی حاصل از مغز جنین ده روزه را بعد از تلقیح ویروسی مشاهده کردیم، شوکه شدیم. ما پیش بینی نکرده بودیم که چنین بخش بزرگی از مغز به سرعت آسیب دیده است.

محققین عنوان کردند زمانی که خانم باردار دچار علائم می شود، مغز جنین ممکن است تقریبا آسیب دیده باشد.

Rajagopal گفت نتایج ما نشان داد که درمان برای پیشگیری از آسیب مغزی جنین باید به صورت واکسن یا داروی پروفیلاکتیک باشد که در صورت مصرف در زمان نیش زدن پشه بتواند ویروس را خنثی کند.

محققین همزمان مشکلات دیگری را نیز مشاهده کردند از جمله حفره های مغزی که به صورت غیر نرمال بزرگ بوده و از مایع پر بوده اند هم چنین کوچک شدن بیش از حد معمول بخش هایی از مغز که در کنترل حرکت و سایر عملکردها نقش دارد. آن ها عنوان کردند مشکلات چشمی نیز تشخیص داده شده است و ترکیبات ژنتیکی ویروس در چشم ها، کبد و کلیه ها نیز یافت شده است.

محققین افزودند این یافته ها بدون هیچ گونه تردیدی نشان می دهد که ویروس زیکا از طریق جفت از مادر به مغز جنین وارد می شود. در حقیقت، این تحقیق نشان داد میزان ویروس در مغز جنین بسیار بیشتر از مغز مادران آن هاست.

این تحقیق در تاریخ 12 سپتامبر به صورت آن لاین در ژورنال Nature Medicine منتشر شد.

آدامز والدورف عنوان کرد تیم تحقیقاتی ما قصد دارد مدلی حیوانی ایجاد کند که به کمک آن بتوان واکسن و یا درمانی را تست کرد تا مشخص شود آیا به این طریق می توان از آسیب مغزی ناشی از ویروس زیکا جلوگیری کرد.

تاریخ انتشار: 1395/07/13
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه