بر اساس نظر پزشکان متخصص در پیشگیری و درمان سرطان تخمدان به تغییری عمده نیاز داریم. بر اساس گفته دکتر دیوید فیشمن مسئول مرکز سرطان و انکولوژی زنان در نیویورک، سرطان تخمدان اغلب خیلی دیر تشخیص داده می شود. او افزود مهم است که خانم ها علائم و خطرات هشدار دهنده در ارتباط با این بیماری را بشناسند. همه خانم ها در خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند و یک مورد از هر 75 خانم به این بیماری مبتلا خواهند شد. تشخیص سالانه سرطان تخمدان بیش از 250000 مورد در سال است و حدود 140000 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

فیشمن تاکید کرد منفی بودن تست پاپ اسمیر به این معنا نخواهد بود که تخمدان ها فاقد سرطان اند. تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم مناسب است نه برای سرطان تخمدان. برخی بر این باورند که سرطان تخمدان یک قاتل خاموش است. علائم اولیه آن خفیف است و به راحتی نادیده گرفته می شود. برخی از این علائم عبارت است از نفخ، سوء هاضمه، تهوع و درد در ناحیه پایینی شکم و کمر، تکرر ادرار، اضافه وزن و تنگی نفس هم چنین احساس پربودن و سیری که به سرعت اتفاق می افتد. خانم های که بیش از یک هفته این علائم را داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنند.

فیشمن طی اخباری عنوان کرد سرطان تخمدان قابل درمان خواهد بود اگر به موقع تشخیص داده شود. اگر سرطان در مرحله یک باشد نرخ بقای پنج ساله 90 درصد خواهد بود. به هر حال شانس بقا با پیشرفته شدن بیماری کمتر می شود. خانم های مبتلا به سرطان پستان و یا سایر انواع سرطان در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. هم چنین محققین دریافتند خانم های بالای 70 سال بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. سایر فاکتورهای خطر عبارت است از وجود برخی جهش های ژنی، ناباروری، منارک زودرس و چاقی.

فاکتورهایی نیز وجود دارد که ریسک بیماری را کاهش می دهد، از جمله این فاکتورها عبارت است از دنبال کردن رژیم غذایی کم چرب، انجام زایمان، استفاده از روش های کنترل بارداری و انجام جراحی به منظور مسدود کردن لوله های فالوپ.

بر اساس گفته فیشمن خانم هایی که در خطر بالا قرار دارند، برداشت لوله های فالوپ را به عنوان اقدامی پیشگیرانه انجام می دهند. برای مثال آنجلینا جولی هنرپیشه معروف، سال گذشته عنوان کرد تخمدان ها و لوله های فالوپ خود را خارج کرده است زیرا او به دلیل داشتن جهش ژن BRCA1 در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار داشت.

تاریخ انتشار: 1395/07/08
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه