نوزادانی که به طور مستقیم از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر در خطر ابتلا به عفونت های گوش قرار دارند، این در مقایسه با نوزادانی به دست آمده است که از شیر مادر پمپ شده با استفاده از شیشه شیر تغذیه می کردند.

در این تحقیق نشان داده شد نوزادانی که به هر دو روش شیر مادر را دریافت می کنند کمتر در خطر اسهال قرار دارند.

محققین 500 مادر به همراه نوزادشان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند یک ماه تغذیه با شیر مادر با 4 درصد کاهش ریسک عفونت های گوش مرتبط است. تغذیه با شیر مادر به مدت 6 ماه با کاهش 17 درصدی این ریسک ارتباط دارد.

اما افزایش ریسک 14 درصدی عفونت گوش در نوزادانی گزارش شد که به مدت یک ماه از شیر مادر پمپ شده با استفاده از شیشه شیر تغذیه می کردند. بر اساس یافته هایی که اخیرا در ژورنال اطفال (Pediatrics) منتشر شده، این افزایش ریسک در میان نوزادانی که به مدت 6 ماه شیر مادر را با استفاده از شیشه دریافت می کردند، به 115 درصد رسید.

Sarah Keim مسئول این تحقیقات عنوان کرد در حالی که مشخص نیست چرا عفونت های گوش می تواند به تغذیه با شیشه شیر ارتباط داشته باشد اما شاید تغذیه با شیشه شیر فشار منفی را حین خوردن ایجاد کند. این فشار منفی شیشه شیر به گوش میانی نوزاد در حین شیر خوردن وارد می شود و می تواند در ایجاد عفونت گوش دخالت داشته باشد.

دکتر کیم محقق مرکز Biobehavioral Health در موسسه تحقیقاتی در بیمارستان کودکان کلمبوس واقع در اوهایو است.

او طی اخباری عنوان کرد ما از خانم ها نمی خواهیم که پمپ کردن شیر را متوقف کنند زیرا داده های کافی در دست نیست که نشان دهد شیر پمپ شده مادر جایگزین مناسبی برای شیری نیست که مستقیما نوزاد از سینه او مصرف می کند.

محققین دریافتند ریسک ابتلا به اسهال در این نوزادان که در طول 6 ماه به هر دو شیوه از شیر مادر تغذیه می کردند، تا 30 درصد کاهش یافت، این در حالی است که تغذیه با شیرهای خشک و فرموله شده به مدت 6 ماه ریسک اسهال را تا 34 درصد افزایش می دهد.

نتایج نشان می دهد نوع تغذیه (صرف نظر از روش آن) می تواند بر احتمال ایجاد اسهال تاثیر داشته باشد.

نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه می کنند، از نظر سیستم ایمنی قوی تر از نوزادنی هستند که از شیر خشک استفاده می کنند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد، ارتباط مستقیمی بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده و شیردهی وجود دارد. مادرانی با وضعیت اجتماعی اقتصادی بهتر، بیشتر تمایل به شیردهی به نوزاد خود را دارند.

مسولین در بحث بهداشت و سلامت باید مادران را به شیردهی تشویق نمایند.

تاریخ انتشار: 1395/03/25
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه