بر اساس یافته های جدید خانم هایی که از سردرد رنج می برند بیشتر در خطر بیماری های قلبی و یا سکته مغزی قرار دارند.

دکتر Tobias Kurth مسئول موسسه بهداشت عمومی در Charite-Universitatsmedizin برلین (واقع در آلمان) گفت حداقل در خانم ها، میگرن باید به عنوان شاخصی در افزایش ریسک بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته شود. اما دکتر کورت متذکر شد در این تحقیق اثبات نشد که میگرن می تواند سبب بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی شود.

دکتر کورت ادامه داد در مردان نیز این چنین است، دلیلی ندارد که این یافته ها را محدود به زنان بدانیم.

میگرن سردردهایی ضربان دار است که اغلب با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. قبلا ارتباط بین میگرن و افزایش ریسک سکته مغزی نشان داده شده بود اما در این تحقیق جدید به نظر می رسد احتمال حمله قلبی، مرگ و نیاز به جراحی قلب نیز افزایش می یابد.

دکتر کورت عنوان کرد پزشکان باید از ارتباط بین میگرن و بیماری قلبی-عروقی آگاه باشند و خانم های مبتلا به میگرن نیز باید به لحاظ وجود این خطرات (بیماری های قلبی عروقی و احتمال سکته مغزی) تحت ارزیابی قرار گیرند.

در این تحقیق، محققین داده های بیش از 116000 خانم آمریکایی که بخشی از مطالعه فاز دوم سلامت پرستاران بودند را مورد آنالیز قرار دادند. این افراد 25 تا 42 ساله و فاقد بیماری های قلبی بودند و از سال 1989 تا 2011 پیگیری شدند.

در شروع آزمون 15 درصد خانم ها به میگرن دچار بودند. در طول 20 سال پیگیری، بیش از 1300 خانم به حمله قلبی و یا سکته دچار شدند و 223 نفر نیز به دلیل ابتلا به یکی از این شرایط جان خود را از دست دادند.

مطالعات نشان داد در مقایسه با خانم هایی که به میگرن دچار نبودند، خانم هایی که میگرن داشتند 50 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی یا جراحی به منظور باز کردن شریان های مسدود شده قلبی قرار داشتند.

دکتر کورت ادامه داد مخصوصا این که خانم های مبتلا به میگرن 39 درصد بیشتر در خطر حمله قلبی، 62 درصد بیشتر در خطر سکته مغزی و 73 درصد بیشتر در خطر جراحی قلب قرار داشتند.

این یافته ها نشان داد بعلاوه میگرن با 37 درصد افزایش ریسک مرگ ناشی از حمله قلبی و یا سکته مغزی ارتباط داشت.

این ارتباط ها بعد از در نظر گرفتن سایر فاکتور ها اعم از سیگار کشیدن، فشار خون بالا، سن و استفاده از کنتراسپتیوهای خوراکی، همچنان برقرار بود.

این گزارش در 31 می در ژورنال BMJ منتشر شد.

دکتر Rebecca Burch مسئول نورولوژی در مرکز پزشکی هاروارد در بوستون گفت ما می توانیم میگرن را به لیست فاکتورهای خطر شناخته شده مربوط به بیماری های قلبی بیافزاییم و این می تواند چالش برانگیز باشد زیرا میگرن در اوایل زندگی فرد اتفاق می افتد و بیماری های قلبی عروقی در اواخر عمر خود را نشان می دهند.

ارتباط بین افزایش ریسک بیماری های قلبی و سکته مغزی و میگرن بسیار کوچک است و این تفاوت بسیار بزرگی را در فرد ایجاد نمی کند، اما از آن جایی که میگرن شایع است افزایش اندک این خطر در جمعیت کل، معنی دار خواهد بود.

از آن جایی که مشخص نیست چرا این افزایش ریسک اتفاق می افتد و برای کاهش این ریسک چه می توان کرد، دکتر برچ افزود، توصیه نمی شود بر اساس این یافته های جدید،  روند درمانی افراد مبتلا به میگرن را تغییر داد. لازم است بیماران مبتلا به میگرن را به لحاظ بیماری های قلبی عروقی مورد ارزیابی قرار دهیم و به آنها کمک کنیم تا با انجام توصیه هایی مانند ورزش منظم و کنترل فشار خون این ریسک را کاهش دهند.

تاریخ انتشار: 1395/03/15
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه