دکتر علیرضا جواد متخصص ارولوژی (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری) در مورد علل و درمان کاهش اسپرم در مردان و درمان ناباروری مردان به سوال مربوطه پاسخ داده اند. 

دروانا:

روش های درمان ناباروری مردان

جهت درمان ناباروری مردان ناشی از کمبود تعداد اسپرم و بدفرمی (شکل غیرطبیعی) اسپرم چه گزینه های درمانی وجود دارد؟

ابتدا باید علل گوناگون کاهش اسپرم را در نظر داشت که درمان های مناسب با آن را به بیمار پیشنهاد نمود. عللی مانند عدم تولید اسپرم در بیضه ها که شامل سندرم های متعددی است که در بعضی از آنها اصلا سلول مادر اولیه یا بنیادی وجود ندارد و یا در بعضی دیگر در مراحل سیزده گانه که از سلول مادر اولیه اسپرم تبدیل و تولید می شود توقف داریم که در این موارد در حال حاضر درمانی وجود ندارد.

از علل دیگر بالا بودن بیضه ها در شکم است که باید هر چه زودتر جراحی انجام شود تا اسپرم صدمه نخورد.

علت دیگر واریکوسل است که شایع ترین علت است و بدلیل گشادی رگ های خون بر از بیضه اسپرم ضعیف می شود که نیاز به جراحی دارد و پس از آن بمدت چند ماه تا یکسال درمان دارویی لازم است.

از علل دیگر آلودگی هوا، ژنتیک و قوم و خویش بودن زوجین است. بلوغ دیررس و اختلالات هورمونی مردان نیز از جمله علل کاهش اسپرم محسوب شود که درمان های دارویی و انجام IVF لازم است.

دکتر علیرضا جواد

دکتر علیرضا جواد

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر عليرضا جواد متخصص اورولوژی در مشهد (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر علیرضا جواد عضو انجمن متخصصین ارولوژی ایران و اروپا و دارای سابقه استادیاری دانشگاه می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر علیرضا جواد

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه