این مقاله جهت افزایش آگاهی مطالعه کنندگان پیرامون انسداد حالب، تشخیص و راه های درمان آن تهیه شده است.

دروانا:

در بیشتر موارد پزشکان قبل از تولد به کمک سونوگرافی های روتین دوران بارداری اختلالات ناشی از انسداد حالب را تشخیص می دهند؛ این سونوگرافی ها جزئیات مربوط به جنین در حال رشد همچون رشد کلیه ها، حالب ها و مثانه را به تصویر می کشند. پزشکان معمولا سونوگرافی دیگری را بعد از تولد برای ارزیابی مجدد کلیه ها انجام می دهند.

اگر پزشک به انسداد حالب مشکوک شود، انجام تست ها و اسکن های زیر برای تشخیص انسداد حالب توصیه می شود:

  • آزمایش های خون و ادرار: پزشک نمونه خون و ادرار را برای وجود نشانه های عفونت و کراتینین که نشان دهنده عملکرد نامناسب کلیه ها هستند، مورد بررسی قرار می دهد.
  • سونوگرافی. انجام سونوگرافی از ناحیه پشت اندام های شکمی این امکان را به پزشک می دهد که کلیه ها و حالب ها را مشاهده کند.
  • سیستو اورتروگرافی تخلیه ای. برای بررسی جریان غیر طبیعی ادرار، پزشک یک لوله کوچک به کاتتر را از طریق مجرای ادراری وارد کرده و ماده رنگی را به داخل مثانه تزریق می کند و به کمک اشعه ایکس عکس هایی از کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادراری قبل و در طول ادرار کردن می گیرد.
  • اسکن هسته ای کلیوی. پزشک یک ماده رنگی را که دارای مقدار کمی ماده رادیواکتیو است به داخل بازو بیمار تزریق می کند. یک دوربین مخصوص رادیواکتیویته را تشخیص داده و تصاویری ایجاد می کند که پزشک به کمک آن ها سیستم ادراری شما را ارزیابی می نماید.
  • سیستوسکوپی. در این روش برای تشخیص انسداد حالب، لوله کوچک مجهز به دوربین و نور از طریق مجرای ادراری یا یک شکاف کوچک وارد می شود. سیستم نوری این لوله این امکان را به پزشک می دهد که داخل حالب و مثانه شما را مشاهده کند.
  • سی تی اسکن. سی تی اسکن ترکیبی از تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف و پردازش کامپیوتری برای ایجاد تصاویری عرضی از کلیه ها، حالب و مثانه می باشد.
  • ام آر آی. در ام آر آی شکمی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری با جزئیات از اندام ها و بافت هایی است که سیستم ادراری را تشکیل داده اند.

درمان انسداد حالب

روش های تخلیه ای

در صورتی که انسداد حالب موجب درد شدید شود به یک روش آنی برای برداشت ادرار از بدن بیمار و رفع موقتی مشکلات ناشی از انسداد نیاز است. پزشک روش های زیر را بدین منظور توصیه می کند:

  • استنت حالب. یک لوله تو خالی که در درون حالب قرار می گیرد و آن را باز نگه می دارد.
  • نفروستومی پوستی. در این روش پزشک یک لوله را از پشت وارد کرده و مستقیما کلیه ها را تخلیه می کند.
  • کاتتر. لوله از طریق مجرای ادراری وارد می شود تا مثانه را به یک کیسه تخلیه خارجی متصل کند. این روش به طور خاص در مواردی مهم است که مشکلات مثانه موجب تخلیه ضعیف کلیه ها نیز شده باشد.

روش های جراحی

جراحی انسداد حالب به کمک یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

  • جراحی آندوسکوپیک. روشی کم تهاجم است که در آن یک اسکوپ مجهز به نور از طریق مجرای ادراری وارد مثانه و سایر بخش های مجاری ادراری می شود. جراح برشی در داخل بخش آسیب دیده یا مسدود شده حالب ایجاد کرده و بدین ترتیب این ناحیه بازتر شده و با قرار دادن یک لوله تو خالی در حالب آن را باز نگه می دارد. این روش هم برای تشخیص و هم درمان انسداد حالب انجام می شود.
  • جراحی باز. در این روش برای درمان انسداد حالب جراح یک برش بر روی شکم بیمار ایجاد کرده و جراحی را انجام می دهد.
  • جراحی لاپاراسکوپیک. این جراحی از طریق یک لوله کوچک مجهز به نور و دوربین انجام می شود که امکان مشاهده داخل را به پزشک می دهد. جراح یک یا چند شکاف کوچک بر روی پوشت ایجاد کرده و لوله نوری و سایر ابزارهای جراحی مورد نیاز را وارد می کند.
  • جراحی لاپاراسکوپیک به کمک روبات. در این روش جراحی، جراح از سیستم روباتیک برای انجام روش لاپاراسکوپیک استفاده می کند. 
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه