تشخیص تومور بیضه به کمک معاینه، سونوگرافی و آزمایش خون انجام می گیرد. تعیین مرحله و نوع سرطان در انتخاب روش درمان اهمیت دارد. 

دروانا:

در برخی موارد آقایان خود می توانند تشخیص تومور بیضه را به طور تصادفی یا از طریق خودآزمایی بیضه برای بررسی توده ها انجام دهند. در سایر موارد، پزشک توده ای را در طول یک معاینه فیزیکی روتین شناسایی می کند. برای تشخیص این که یک توده سرطان بیضه است یا خیر پزشک اقدامات زیر را توصیه می کند:

  • سونوگرافی. تست سونوگرافی بیضه از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کیسه بیضه و بیضه ها استفاده می کند. در طول سونوگرافی بیمار به پشت دراز کشیده و پاهای خود را باز می کند. سپس پزشک یک ژل شفاف را به کیسه بیضه او می مالد. یک پروب دستی بر روی کیسه بیضه حرکت داده میشود تا تصویر مورد نظر را ایجاد نماید. سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا ماهیت هر نوع از توده بیضه همچون توده های جامد یا پر شده از مایع را تشخیص دهد. تست سونوگرافی همچنین داخلی یا خارجی بودن تومور بیضه را مشخص می کند.
  • آزمایش های خون. پزشک انجام آزمایش های خون را برای تعیین سطح نشان های تومور (تومور مارکر) در خون بیمار توصیه می کند. نشان های تومور موادی هستند که به طور طبیعی در خون وجود دارند اما سطح این مواد در موقعیت های خاص همانند تومور بیضه افزایش می یابد. سطح بالای یک نشان تومور در خون بیمار بدین معنی نیست که او به سرطان مبتلا است اما این به پزشک در تشخیص دقیق کمک می کند.
  • جراحی برداشت بیضه. اگر سرطانی بودن تومور بیضه تشخیص داده شود، جراحی برداشت تومور بیضه توصیه میگردد. بیضه برداشته شده برای سرطانی بودن تومور و تعیین نوع سرطان بررسی می شود.

تعیین نوع تومور بیضه

بیضه خارج شده برای تعیین نوع تومور بیضه مورد بررسی قرار می گیرد. نوع سرطان بیضه که فرد بدان مبتلا است روش درمان و پیشبرد آن را مشخص می کند. به طور کلی، دو نوع تومور بیضه وجود دارد:

  • سمینوما. تومور بیضه سمینوما در همه سنین دیده می شود اما در صورتی که مرد مسن دچار سرطان بیضه شود، احتمال ابتلا به این نوع سرطان بیشتر است. به طور کلی سمینوماها به اندازه تومورهای بیضه غیر سمینوما تهاجمی نیستند.
  • غیر سمینوما. تومورهای بیضه غیر سمینوما در مراحل اولیه زندگی ایجاد می شوند و به سرعت رشد کرده و پراکنده می شوند. چندین نوع تومور بیضه غیر سمینوما وجود دارند که شامل کوریوکارسینوم، کارسینوم جنینی، تراتوم و تومور کیسه زرده هستند.

مرحله سرطان بیضه

زمانی که پزشک تشخیص تومور بیضه را تایید می کند، مرحله بعدی تعیین مرحله سرطان است. برای تعیین این که آیا سرطان به خارج از بیضه انتشار یافته است یا خیر، اقدامات زیر انجام می گیرند:

  • سی تی اسکن. سی تی اسکن به کمک اشعه ایکس مجموعه ای از تصاویر را از شکم، قفسه سینه و لگن می گیرد. پزشک از سی تی اسکن برای مشاهده نشانه هایی که سرطان بر جای گذاشته استفاده می کند.
  • آزمایش های خون. آزمایش های خون برای بررسی سطح بالای نشان های سرطان می تواند پزشک را در فهم این که آیا سرطان بعد از برداشت بیضه در بدن بیمار باقی می ماند یا خیر، یاری می دهد.

بعد از این تست ها، مرحله تومور بیضه تعیین می گردد. مرحله سرطان در انتخاب بهترین راه درمان کمک کننده است. مراحل تومور بیضه با اعداد رومی از صفر تا سه مشخص می شود؛ پایین ترین مرحله نشان دهنده سرطانی است که تنها به ناحیه اطراف بیضه محدود می شود. در مرحله سه، سرطان پیشرفته است و ممکن است به سایر نواحی بدن همچون ریه ها انتشار یابد. 

دکتر محمود دولتی

دکتر محمود دولتی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر محمود دولتي متخصص اورولوژی در مشهد (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر محمود دولتی دارای 18 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمود دولتی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه