این مقاله با هدف ارتقاء دانش خوانندگان درباره تشخیص سرطان مثانه تهیه شده است.

دروانا:

تست ها و روش هایی که برای تشخیص سرطان مثانه به کار می روند شامل موارد زیر هستند:

  • سیستوسکوپی. در این روش برای تشخیص سرطان مثانه، پزشک یک لوله باریک و کوچک را از طریق مجرای ادراری وارد می کند. این لوله دارای یک لنز است که امکان مشاهده داخل مجرای ادراری و مثانه و بررسی علائم بیماری در این اندام ها را فراهم می کند.
  • نمونه برداری. در نمونه برداری، پزشک ممکن است وسیله مخصوصی را از طریق اسکوپ (لوله باریک و کوچک) وارد مثانه می کند تا نمونه بافتی برای تست بیشتر تهیه نماید. در برخی موارد این روش برداشت تومور مثانه از طریق مجرای ادرار نام می گیرد. این روش همچنین برای درمان سرطان مثانه به کار می رود.
  • سیتولوژی ادراری. در این روش برای تشخیص سرطان مثانه نمونه ادرار بیمار برای وجود سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
  • تست های تصویربرداری. تست های تصویربرداری همچون سی تی اوروگرافی یا پیلوگرافی رتروگراد این امکان را به پزشک می دهند تا ساختارهای مجاری ادراری را مورد ارزیابی قرار دهند.

در طول سی تی اوروگرافی، یک ماده حاجب که به ورید دست شما تزریق می شود در نهایت به سمت کلیه ها، حالب ها و مثانه جریان می یابد. تصاویری که به کمک اشعه ایکس گرفته می شوند، یک تصویر واضح از مجاری ادراری ایجاد می کنند و پزشک می تواند نواحی درگیر سرطان را تشخیص دهد.

پیلوگرافی رتروگراد تستی است که از اشعه ایکس برای دستیابی به تصویر واضحی از مجاری ادراری فوقانی استفاده می کند. در طول این تست برای تشخیص سرطان مثانه، پزشک یک لوله باریک را از طریق مجرای ادراری وارد کلیه کرده و بدین ترتیب ماده حاجب را به داخل حالب ها تزریق می کند. در حالی که تصاویر اشعه ایکس گرفته می شوند، ماده حاجب در نهایت به داخل حالب ها و مثانه جریان می یابد.

تعیین میزان گستردگی سرطان مثانه

بعد تایید تشخیص سرطان مثانه، پزشک ممکن است انجام تست های بیشتری را برای تعیین گستردگی سرطان به گره های لنفاوی یا سایر قسمت های بدن، توصیه کند. این تست ها شامل موارد زیر هستند:

  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • اسکن استخوان
  • تصویر برداری با اشعه ایکس

پزشک از اطلاعات به دست آمده از این روش ها برای تعیین مرحله سرطان مثانه استفاده می کند. پایین ترین مرحله سرطان مثانه وضعیتی است که در آن سرطان تنها به لایه های درونی مثانه محدود می شود و دیواره ماهیچه ای آن را درگیر نکرده است. بالاترین مرحله سرطان مثانه وضعیتی است که در آن سرطان به گره های لنفاوی یا اندام هایی در نقاط دورتر بدن انتشار یافته است.

سیستم تعیین مرحله سرطان همچنان در حال پیشرفت است و با تشخیص و درمان بهتر بیماری پیچیده تر می گردد. پزشک از تعیین مرحله سرطان مثانه برای انتخاب روش درمانی مناسب استفاده می کند.

درجه سرطان مثانه

تومورهای مثانه بر اساس ظاهر آن ها در زیر میکروسکوپ دسته بندی می شوند. این درجه تومور نام می گیرد و پزشک ممکن است سرطان مثانه را تحت عناوین درجه پایین یا بالا توصیف کند.

  • تومور مثانه درجه پایین. این نوع تومور سلول هایی دارد که ظاهر و سازمان دهی آن ها شباهت بیشتری به سلول های طبیعی دارد. تومور مثانه درجه پایین معمولا با سرعت کمتری رشد می کند و احتمال حمله به دیواره ماهیچه ای مثانه در مقایسه با تومور درجه بالا کمتر است.
  • تومور مثانه درجه بالا. این نوع از تومور سلول هایی با ظاهر غیر طبیعی دارد که هیچ گونه شباهتی به بافت های نرمال ندارند. تومور مثانه درجه بالا در مقایسه با تومور درجه پایین سرعت رشد بیشتری دارد و احتمال انتشار ان به دیواره ماهیچه ای مثانه و سایر بافت ها و اندام ها بیشتر است. 
دکتر مظاهر هادی

دکتر مظاهر هادی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر مظاهر هادي متخصص اورولوژی در کرج (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر مظاهر هادی دارای بورد تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادرار می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مظاهر هادی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه