این مقاله با هدف ارتقاء دانش خوانندگان پیرامون علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات تهیه شده است.

دروانا:

ادرار کردن مکرر یا نیاز فوری به آن

بسیاری از آقایان مبتلا به هایپرپلایزی خوش خیم پروستات نیاز به چندین دفعه ادرار کردن خصوصا در طول شب دارند. این وضعیت شب ادراری نام می گیرد. زمانی که فرد هشت بار یا بیشتر در طول روز ادرار می کند از اصطلاح تکرر ادرار برای توصیف وضعیت او استفاده می شود. در برخی مواقع، نیاز به ادرار کردن ممکن است اورژانسی باشد. غده پروستات بزرگ شده فشار بیشتری بر مجرای ادراری و مثانه وارد می کند و بدین ترتیب فرد در نگه داشتن ادرار دچار مشکل می شود.

مشکل در ادرار کردن

هایپرپلازی خوش خیم پروستات می تواند ادرار کردن را با مشکل روبه رو کند. افزایش فشار بر روی مجرای ادراری می تواند جریان ادرار از مثانه به خارج از بدن را با مشکل روبه رو کند. این اثر آغاز جریان ادرار را مشکل می سازد و می تواند موجب جریان ادرار ضعیف یا بریده بریده خصوصا در انتهای ادرار گردد. در مواردی این حالت موجب چکه چکه کردن ادرار می شود.

درد حین ادرار یا انزال

فشار وارده بر روی سیستم تناسلی و مجاری ادراری در اثر هایپرپلازی خوش خیم پروستات می تواند موجب درد در حین ادرار کردن یا انزال شود. برخی آقایان به زور زدن حین دفع ادرار نیاز دارند که می تواند موجب درد گردد. درد حین ادرار یا انزال همچنین ممکن است در اثر عفونت بروز کند که یک عارضه شایع هایپرپلازی خوش خیم پروستات است.

ادرار همراه خون یا بو و رنگ غیر طبیعی

احتباس ادراری (نگه داشتن ادرار) می تواند موجب تیره تر شده و بوی غیر عادی ادرار شود. بوی بد ادرار عموما نشانه ای از عفونت مجاری ادراری است. وجود خون در ادرار یا همان هماچوری می تواند به دنبال گشاد شدن وریدها در سطح غده پروستات بزرگ شده اتفاق بیافتد. خون قابل مشاهده در ادرار هماچوری بزرگ نام می گیرد. اگر فرد خون را در ادرار خود مشاهده کند، باید فورا به پزشک مراجعه نماید.

احتباس ادراری

اگر فرد نتواند ادرار کند، باید فورا به مراقبت های درمانی مراجعه نماید. پزشک لوله ای به نام کاتتر را وارد مثانه بیمار می کند تا به کمک آن ادرار را تخلیه نماید. بسته به شدت هایپرپلازی خوش خیم پروستات، پزشک ممکن است انجام جراحی را برای برداشت بخشی از بافت پروستات بزرگ شده یا ایجاد برش هایی بر روی پروستات به منظور باز کردن مجرای ادراری، توصیه کند.

عفونت های مجاری ادراری

ناتوانی در تخلیه کامل ادرار از مثانه می تواند موجب رشد باکتری ها در مثانه گردد. رشد باکتری های بروز عفونت های مجاری ادراری را به دنبال دارد. این عفونت ها ممکن است موجب تیره شدن، بوی بدن یا وجود خون در ادرار گردند. در صورت بروز مکرر عفونت های مجاری ادراری، پزشک ممکن است انجام جراحی را برای برداشت بخشی از پروستات توصیه کند.

سنگ مثانه

سنگ مثانه همانند عفونت مجاری ادراری، معمولا در اثر عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه اتفاق می افتد که یکی از مهم ترین علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات محسوب می شود. سنگ های مثانه توده های سختی از مواد معدنی در مثانه هستند که زمانی که ادرار در مثانه به شدت غلیظ می شود، تشکیل می شوند. این موجب کریستاله شدن مواد معدنی در ادرار می گردد. سنگ های مثانه موجب مشکلات زیر می شوند:

  • عفونت های شدید
  • خون در ادرار
  • آسیب به مثانه

آسیب به مثانه و کلیه

اگر مثانه به طور کامل تخلیه نشود ممکن است کشیده شده و ضعیف شود. این می تواند موجب از دست رفتن توانایی انقباض طبیعی در دیواره ماهیچه ای مثانه شود و تخلیه کامل آن را دشوارتر سازد. احتباس ادراری ناشی از هایپرپلازی خوش خیم پروستات همچنین فشاری را بر مثانه وارد کرده و به کلیه ها آسیب می رساند. علاوه بر این، عفونت هایی که در مثانه آغاز می شوند ممکن است به کلیه ها نیز انتشار یافته و آسیب وارد کنند.

دکتر سامان علیزاده

دکتر سامان علیزاده

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر سامان عليزاده متخصص اورولوژی در مشهد (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر سامان علیزاده عضو انجمن متخصصین ارولوژی اروپا و عضو انجمن پیوند کلیه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سامان علیزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه